  • 1. Data: 2007-08-03 16:27:52
    Temat: Podatek od spadków
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    Witam,

    Proszę o pomoc w następującej kwestii: jest mieszkanie z własnościowym
    prawem do lokalu i zamieszkiwało je małżeństwo moich rodziców.
    Wiedziałem o istnieniu testamentu. Mama zmarła w 2002 roku a tata w
    2007. Po śmierci ojca okazało się iż testamenty są dwa. Oddzielny po
    matce i oddzielny po ojcu. Oba testamenty zostały otwarte i odczytane w
    kwietniu 2007 a w maju zaś odbyła się sprawa w sądzie. Stanowisko urzędu
    skarbowego jest takie iż ponieważ mama zmarła w 2002 roku więc
    obowiązujące obecnie przepisy mnie nie obejmują i muszę zapłacić podatek
    od połowy mieszkania "po matce" i to po cenach aktualnych w chwili
    otwarcia testamentu. Pytanie moje jest następujące: kiedy nastąpił w
    takim razie obowiązek podatkowy? Skoro w kwietniu 2007 to dlaczego muszę
    płacić podatek? A skoro w 2002 roku to dlaczego mam ten podatek zapłacić
    od obecnych cen mieszkań? I czy wogóle, Waszym zdaniem roszczenie US
    jest zasadne?

    nick......: DaNsOuNd
    name......: Daniel Rykowski
    contact...: dansound (AT) adres (DOT) pl

  • 2. Data: 2007-08-03 16:30:25
    Temat: Re: Podatek od spadków
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "DaNsOuNd" <d...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponieważ mama zmarła w 2002 roku więc obowiązujące obecnie przepisy mnie
    > nie obejmują i muszę zapłacić podatek od połowy mieszkania "po matce"

    Gdzie mieszkałeś od 2002 roku?

  • 3. Data: 2007-08-03 16:32:51
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > Gdzie mieszkałeś od 2002 roku?

    Mamy z żoną oddzielne mieszkanie i od lat 90-tych nie mieszkałem z
    rodzicami.

  • 4. Data: 2007-08-03 16:39:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Mamy z żoną oddzielne mieszkanie i od lat 90-tych nie mieszkałem z
    > rodzicami.

    A nie będziesz zmieniał mieszkania?
    Gdybyś pieniądze ze sprzedaży mieszkania rodziców przeznaczył na cele
    mieszkaniowe, to podatku byś nie zapłacił.
    Inaczej raczej tego nie unikniesz.
    Takie rzeczy załatwia się od razu, a nie po 5 latach.

  • 5. Data: 2007-08-03 16:49:32
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    Cavallino napisał(a):

> [...]
    > mieszkaniowe, to podatku byś nie zapłacił.
    > Inaczej raczej tego nie unikniesz.
    > Takie rzeczy załatwia się od razu, a nie po 5 latach.

    Gdybym wiedział o istnieniu dwóch testamentów zapewne sprawę bym
    załatwił pięć lat temu. Co zaś się tyczy pierwszej części Twojej
    wypowiedzi to nie ma znaczenia gdyż podatek od spadku muszę zapłacić bez
    względu na to czy będę sprzedawał czy zatrzymywał to mieszkanie. To co
    podniosłeś dotyczy podatku od sprzedaży mieszkania. Dobrze mówię?
    Poprawcie mnie jeśli się mylę.

    Postroofki

  • 6. Data: 2007-08-03 18:55:43
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > nie ma znaczenia gdyż podatek od spadku muszę zapłacić bez względu na to
    > czy będę sprzedawał czy zatrzymywał to mieszkanie.

    ZTCW to nie.

  • 7. Data: 2007-08-03 21:55:31
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "DaNsOuNd" <d...@a...pl> wrote in message

    > Wiedziałem o istnieniu testamentu. Mama zmarła w 2002 roku a tata w 2007.
    > Po śmierci ojca okazało się iż testamenty są dwa. Oddzielny po matce i
    > oddzielny po ojcu.

    No bo nie da się inaczej. Nie ma czegoś takiego jak testament na dwie osoby.
    Gdybys znalazł tylko jeden tastament podpisany przez obojga to moglbys go
    sobie w kibelku zuzyc, taką miałby wartość.

> [...]
    >po cenach aktualnych w chwili otwarcia testamentu. Pytanie moje jest
    >następujące: kiedy nastąpił w takim razie obowiązek podatkowy?

    Spadek nabywa się w dniu śmierci spadkodawcy. Czyli 2002.

    > A skoro w 2002 roku to dlaczego mam ten podatek zapłacić od obecnych cen
    > mieszkań?

    bo tak mowi ustawa.

    >I czy wogóle, Waszym zdaniem roszczenie US jest zasadne?

    tak.

  • 8. Data: 2007-08-03 21:59:22
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Cavallino" <k...@...pl> wrote in message

    > A nie będziesz zmieniał mieszkania?
    > Gdybyś pieniądze ze sprzedaży mieszkania rodziców przeznaczył na cele
    > mieszkaniowe, to podatku byś nie zapłacił.

    Nic z tego nie przy spadku.

  • 9. Data: 2007-08-04 08:51:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Aug 2007, witek wrote:

    > Spadek nabywa się w dniu śmierci spadkodawcy. Czyli 2002.

    ...mogło być w 2003 - zakładam, że wtedy było tak jak dziś, czyli
    "z chwilą przyjęcia spadku".

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-08-04 09:21:08
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>