  • 1. Data: 2004-02-27 20:45:52
    Temat: Podatek od spadkow i darowizn
    Od: "Aneta" <a...@N...gazeta.pl>

    Czy w przypadku spadku (wklad mieszkaniowy) kwote wolna od podatku moze
    odliczyc tylko jedna osoba (syn), a w przypadku darowizny mozna ja odliczyc
    podwojnie (syn i synowa)?
    Czy w takim wypadku lepiej "oplaci sie" darowizna?

  • 2. Data: 2004-02-27 21:23:35
    Temat: Re: Podatek od spadkow i darowizn
    Od: "MaciejP" <m...@p...onet.pl.earth>

    Witam

    Aneta napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >podwojnie (syn i synowa)?
    >Czy w takim wypadku lepiej "oplaci sie" darowizna?

    zwolnienie dotyczy tylko darowizny

    --
    MaciejP

  • 3. Data: 2004-02-27 23:28:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, MaciejP wrote:

> [...]
    >+ >odliczyc tylko jedna osoba (syn), a w przypadku darowizny mozna ja odliczyc

    Mi by tak wyszło, ale...:

    >+ zwolnienie dotyczy tylko darowizny

    ...możesz podać podstawę ? Bo ja w ustawie mam "nabycie" (bez
    podziału na rodzaj nabycia) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-02-28 14:03:07
    Od: "Aneta" <a...@g...pl>

    > Mi by tak wyszło, ale...:

    > ....możesz podać podstawę ? Bo ja w ustawie mam "nabycie" (bez
    > podziału na rodzaj nabycia) !
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Zastanawiajac sie dluzej nad wspomniana ustawa Dz.U. z
    1997 r. Nr 16, poz.89 dochodze do przekonania, ze podatek od darowizny i
    spadku jest taki sam, ale
    1)w przypadku spadku mam tylko jedna kwote wolna od opodatkowania, tj.9637
    2)w przypadku darowizny darowizny moze dokonac ojciec na rzecz syna i
    synowej, matka na rzecz syna i synowej, co daje 4-krotna kwote wolana od
    opodatkowania.

    A moze sie myle?

    pozdrawiam
    Aneta

  • 5. Data: 2004-02-28 18:19:42
    Od: "MaciejP" <m...@p...onet.pl.earth>

    Witam

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...

    >+ zwolnienie dotyczy tylko darowizny

    >...możesz podać podstawę ? Bo ja w ustawie mam "nabycie" (bez
    >podziału na rodzaj nabycia) !

    a które zwolnienie masz na myśli, bo ja to z art. 4 ust. 1 pkt 5 uoposid;

    --
    MaciejP

  • 6. Data: 2004-02-28 18:35:16
    Od: "MaciejP" <m...@p...onet.pl.earth>

    Witam

    Aneta napisał(a) w wiadomości: ...

    >[...]podatek od darowizny i
    >spadku jest taki sam, ale
    >1)w przypadku spadku mam tylko jedna kwote wolna od opodatkowania, tj.9637

    bez dodatkowych zabiegów to tak; natomiast przez odpowiedni zapis w
    testamencie można tę kwotę podwoić;

    >2)w przypadku darowizny darowizny moze dokonac ojciec na rzecz syna i
    >synowej, matka na rzecz syna i synowej, co daje 4-krotna kwote wolana od
    >opodatkowania.
    >
    >A moze sie myle?

    trochę - bo gdy darowizna będzie przeznaczona na wkład mieszkaniowy to dla
    powyższego przykładu będzie to 6. krotność;

    --
    MaciejP

  • 7. Data: 2004-02-28 18:39:35
    Od: "MaciejP" <m...@p...onet.pl.earth>

    Witam

    MaciejP napisał(a) w wiadomości: ...

    [...]
    >powyższego przykładu będzie to 6. krotno?ć;

    a nawet 8. krotność

    --
    MaciejP

  • 8. Data: 2004-02-28 22:28:34
    Od: "Aneta" <a...@g...pl>

    MaciejP <m...@p...onet.pl.earth> napisał(a):

> [...]
    >
    > trochę - bo gdy darowizna będzie przeznaczona na wkład mieszkaniowy to dla
    > powyższego przykładu będzie to 6. krotność;

    Rodzice mają mieszkanie lokatorskie, które nie jest własnościowe. Jaki to
    zapis musiałby być w testamencie na rzecz mojego brata, zeby te kwote
    podwoic? Zaznaczam, ze ja zrzekam sie wszystkiego na rzecz brata.

    W sytuacji z darowizna- czy darowizna moze byc wlasnie ten wklad
    mieszkaniowy? I skad sie bierze 6-krotnosc?

    Sorki, ze tak draze temat, ale brat nie ma zbyt wiele pieniedzy i bedzie mial
    raczej spory problem z uzbieraniem pieniedzy na podatek. :(

    I dzieki za zainteresowanie tematem :)

  • 9. Data: 2004-03-01 11:58:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2004, MaciejP wrote:
    [...]
    >+ a które zwolnienie masz na myśli, bo ja to z art. 4 ust. 1 pkt 5 uoposid;

    A ja "ogólne" :) - Aneta słowem nie pisnęła czy ma prawo do skorzystania
    ze "szczególnego". Ale sądząc z tego że ustawę już czyta to pewnie
    sobie twój komentarz do 8-krotności przemyśli :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-03-03 20:06:30
    Od: "MaciejP" <m...@p...onet.pl.earth>

    Witam

    Aneta napisał(a) w wiadomości: ...

    >Rodzice maj? mieszkanie lokatorskie, które nie jest własno?ciowe. Jaki to
    >zapis musiałby być w testamencie na rzecz mojego brata, zeby te kwote
    >podwoic?

    Przepraszam, ale źle zrozumiałem Twój pierwszy post, a mianowicie "wklad
    mieszkaniowy" potraktowałem jako cel wydatkowania spadku.

    Po drugie, jeżeli mieszkanie nie jest własnościowe, to nie może być
    przedmiotem spadku/darowizny.

    --
    MaciejP