  • 1. Data: 2004-11-18 09:57:51
    Temat: Podatek za sprzedaż przez Allegro?
    Od: "piterpolacco" <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanko? jak opodatkowane są transakcje przez Allegro? w jaki sposób
    płacić podatek za sprzedany na Allegro sprzęt?
    Proszę o jakąś informację
    Pit

  • 2. Data: 2004-11-18 10:21:16
    Temat: Re: Podatek za sprzedaż przez Allegro?
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Za www.podatki.pl

    SPRZEDAŻ PRZEDMIOTÓW NA AUKCJACH INTERNETOWYCH

    Sprzedaję czasami różne przedmioty na aukcjach internetowych. Są to
    rzeczy najczęściej używane i niepotrzebne, będące moją własnością. Czy w
    związku z tym powinnam płacić jakiś podatek? Co powinnam zrobić, gdybym
    chciała kupować takie rzeczy od kogoś (np. od znajomych) i sprzedawać na
    aukcjach internetowych? Czy do tego celu trzeba założyć działalność
    gospodarczą?

    Aukcje internetowe to bardzo ostatnio popularna forma handlu. Należy
    sądzić, że będzie się rozwijać - operatorzy serwisów aukcyjnych
    wprowadzają
    bowiem cały czas nowe mechanizmy, których możliwości pozwalają już na
    prowadzenie bardzo zaawansowanego handlu. Należy jednak pamiętać że aukcje
    takie mogą służyć zasadniczo do dwojakich celów:
    a) do sprzedaży rzeczy używanych, będących uprzednio naszą
    własnością,
    które nam są już niepotrzebne, albo które sprzedajemy, ponieważ akurat
    potrzebujemy gotówki; siłą rzeczy są to sprzedaże sporadyczne i
    nieczęstotliwe, chociaż czasami mogą przybrać dość spore natężenie - np.
    przy przeprowadzce; należy tu rozróżnić sprzedaż rzeczy używanych do 6
    miesięcy i dłużej niż 6 miesięcy
    b) do sprzedaży rzeczy, które sprzedajemy z myślą o uzyskaniu marży
    (różnicy pomiędzy ceną zakupu a sprzedaży rzeczy); rzeczy takie kupujemy
    już
    z zamiarem sprzedaży, nie ma przy tym znaczenia, czy przy sprzedaży
    osiągniemy zysk czy nie - omówienie tego przypadku następuje po omówieniu
    przypadku a.

    W przypadku pierwszym należy poddać analizie zapisy ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (pdof) oraz ustawy o podatku od czynności
    cywilno-prawnych (pcc).

    W art. 9 ustawy pdof czytamy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym
    podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w
    art. 21 i 52. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 - 25
    nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad
    kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty
    uzyskania
    przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
    Art. 10 ustawy o pdof określa niektóre źródła przychodów w
    rozumieniu
    ustawy, i pośród nich wymienia w ust. 1 pkt 8 odpłatne zbycie
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    użytkowego oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych:
    prawa
    do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym,
    c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d) innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości
    i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat,
    licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub
    wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca
    miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te
    odnoszą
    się do każdej z osób dokonującej zamiany,

    Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych
    oraz
    innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość
    wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego
    zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega
    od
    wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ
    podatkowy
    lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.
    Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych
    określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub
    prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności
    ich
    stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
    Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt
    8
    lit. d) , jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z
    działalności
    gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży
    rzeczy
    a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w
    czasie
    posiadania rzeczy. (art. 24 ust 6 updof).

    Reasumując kwestie podatku dochodowego od osób fizycznych (cały czas
    omawiamy przypadek a). Jeśli sprzedawana na aukcji rzecz jest przez nas
    używana dłużej niż 6 miesięcy, nie występuje przychód w rozumieniu ustawy.
    Wobec tego nie musimy zajmować się kwestią podatku dochodowego. Jeśli
    natomiast dana rzecz jest przez nas używana mniej niż 6 miesięcy,
    występuje
    przychód ze sprzedaży, dlatego też należy ustalić, czy występuje dochód do
    opodatkowania.
    Dochód ten ustalimy wg wzoru:

    Dochód = cena uzyskana ze sprzedaży - nakłady poczynione w trakcie
    posiadania rzeczy - koszt sprzedaży (np. prowizja serwisu aukcyjnego) -
    cena
    zakupu.

    Oczywiście poniesione wydatki, które uwzględniamy przy obliczeniu
    dochodu, należy udokumentować, co nie zawsze jest możliwe. Pozostaje nam
    wtedy zwrócić uwagę na przepis art. 24b ust. 1 ustawy pdof:
    "Jeżeli ustalenie dochodu (straty) w sposób przewidziany w art. 24 i
    24a nie jest możliwe dochód (stratę) ustala się w drodze oszacowania. "

    Jak się okazuje, rozsądnie jest gromadzić dowody zakupu rzeczy
    trwałych (pomijając względu podatkowe również ze względu na gwarancję i
    rękojmię). Wtedy z ustaleniem dochodu (straty) nie będzie większego
    problemu. Dla celów ewentualnego przyszłego postępowania podatkowego
    dobrze
    jest transakcję szczegółowo opisać (do szuflady), dołączając niezbędne
    dokumenty.

    Ustalony dochód (jeśli wystąpi) deklaruje się w rozliczeniu rocznym,
    łącząc go z dochodami z innych źródeł.

    Teraz kwestia podatku od czynności cywilno-prawnych.

    Zgodnie z ustawą o pcc zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy
    ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł (art. 9
    ustawy).
    W przeciwnym wypadku sprzedaż jest opodatkowana podatkiem w
    wysokości
    2%,
    Podstawę obliczenia podatku stanowi wartość rynkowa sprzedawanej
    rzeczy, którą określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w
    danej
    miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z
    uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz w obrocie prawami
    majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez
    odliczenia długów i ciężarów.
    Właściwy miejscowo do wpłaty pcc jest urząd skarbowy właściwy ze
    względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) nabywcy, a jeżeli jedynie
    zbywca
    ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - urząd
    skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) zbywcy,
    Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności
    cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami są nabywcy rzeczy
    przeznaczonych do przerobu lub odprzedaży - z chwilą wypłacenia
    należności.
    Zobowiązane do zapłaty podatku (z wyjątkiem sytuacji, kiedy podatek
    odprowadza płatnik) ciąży solidarnie na obu stronach transakcji. Przyjmuje
    się jednak zwyczajowo, że podatek płaci nabywca (co znajduje dodatkowe
    uzasadnienie w sposobie określenia właściwości miejscowej urzędu do
    którego
    wpłaca się podatek).
    Podatnik powinien bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację
    sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz obliczyć i wpłacić
    podatek
    w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

    Uwaga: składa się jedną deklarację określając w niej, kto ją
    składa -
    zbywca czy nabywca.

    Reasumując: przy sprzedaży rzeczy o wartości powyżej 1000 zł
    sprzedający powinien umówić się z nabywcą co do podatku od czynności
    cywilno-prawnych. W terminie 14 dni po dokonaniu transakcji należy złożyć
    we
    właściwym urzędzie skarbowym deklarację pcc-1 oraz opłacić podatek (w
    kasie
    lub na konto urzędu skarbowego).

    Aukcje internetowe mogą służyć zasadniczo do dwojakich celów, z
    których pierwszy omówiliśmy powyżej (sprzedaż sporadyczna, rzeczy będące
    własnością sprzedającego).Drugi przypadek zachodzi przy sprzedaży rzeczy,
    które sprzedajemy z myślą o uzyskaniu marży (różnicy pomiędzy ceną zakupu
    sprzedaży rzeczy); rzeczy takie kupujemy już z zamiarem sprzedaży, nie ma
    przy tym znaczenia, czy przy sprzedaży osiągniemy zysk czy nie.

    Musimy od razu zmartwić wszystkich "aukcjonariuszy". Prowadząc taką
    sprzedaż i nie opłacając podatków oraz nie rejestrując działalności
    narusza
    się prawo i to dość poważnie. Nie wdając się w szczegóły zwracamy uwagę na
    trzy przepisy:

    a) Ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
    gospodarczej
    b) Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
    c) Ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Przywołanie tylko tych przepisów nie oznacza, że inne nie będą miały
    zastosowania (np. Kodeks Karny Skarbowy) - chodzi jedynie o uwidocznienie
    konieczności zalegalizowania swojej działalności.

    Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

    W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej czytamy:
    "Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza,
    budowlana,
    handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin
    ze
    złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i
    ciągły.".

    Obowiązujące w tym fragmencie do końca 2006 r. przepisy starej
    ustawy
    "Prawo działalności gospodarczej" stanowią również: "Przedsiębiorca może
    podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru
    przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają
    przepisy
    odrębnej ustawy."

    Podjęcie działalności bez uzyskania wpisu narusza przepisy ustawy.

    Ustawa o podatku od towarów i usług

    W ustawie o podatku od towarów i usług należy zwrócić uwagę na Art.
    5
    ust. 1 pkt 1:

    "Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:

    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na
    terytorium
    kraju...".

    Można co prawda korzystać ze zwolnienia ze względu na przewidywaną
    wartość obrotów, ze zwolnienia korzysta również sprzedaż przedmiotów
    używanych przez sprzedającego dłużej niż 6 miesięcy, jednak oba te
    zwolnienia mają ograniczony charakter.

    Art. 113 ustawy o ptu reguluje zasady zwolnienia z podatku od
    towarów
    i usług w zalezności od wysokości osiągniętego przychodu (obrotu) ze
    sprzedaży - przekroczenie ustawowego limitu spowoduje, że sprzedający
    stanie
    się podatnikiem Vat, zobowiązanym do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego
    (Art. 96 ust. 5 ustawy o ptu) oraz do naliczania przy sprzedaży podatku
    Vat,
    i oczywiście, wszelkich związanych z tym obowiązków. Całoroczny limit dla
    sprzedających cały rok to 10.000 Euro - osoby prowadzące intensywną
    sprzedaż
    na aukcjach mogą go szybko przekroczyć, a skutki wynikające z konieczności
    odprowadzenia zaległego podatku Vat mogą być bardfzo dolegliwe.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

    Kupowanie, a następnie sprzedawanie różnych rzeczy stanowi wg ustawy
    podatku dochodowym od osób fizycznych źródło przychodu. A dochody ze
    źródeł
    przychodu powinny zostać opodatkowane. Odrębną kwestią jest oczywiście
    wielkość tych dochodów i wartość koniecznego do zapłacenia podatku - tę
    można ustalić stosując zasady opisane w ustawie.

    Warto jeszcze wspomnieć, że dochody z nieujawnionych źródeł
    podlegają
    ryczałtowemu opodatkowaniu. Stawka ryczałtu jest jednak dość wysoka i
    wynosi
    75%. (art. 30 ust. 1 pkt 7 updof).

    Reasumując: prowadzenie działalności polegającej na odkupywaniu od
    innych osób rzeczy a następnie ich sprzedawanie na aukcjach internetowych
    wymaga zgłoszenia w ewidencji działalności gospodarczej, ze wszystkimi
    tego
    skutkami (zgłoszenie ZUS, REGON, NIP, ewentualne zwolnienie z podatku od
    towarów i usług i/lub zgłoszenie Vat-R itp). Kwestia opłacalności tego
    przedsięwzięcia musi zostać rozstrzygnięta przez zainteresowanych.

    pozdrawiam,
    P.

  • 3. Data: 2004-11-18 10:46:51
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2004 10:57:51 +0100, piterpolacco naskrobał(a):

    > Mam pytanko? jak opodatkowane są transakcje przez Allegro? w jaki sposób
    > płacić podatek za sprzedany na Allegro sprzęt?

    przy > 1000 zł
    http://www.bankier.pl/static/taxes/pdf/2004_form/PCC
    -1.pdf

    --