  • 1. Data: 2006-01-18 15:56:19
    Temat: Podatki w Polsce a praca w USA
    Od: "Krzysztof Dulęba" <k...@W...gazeta.pl>

    Witam

    O ile się orientuję, pracując przez jakiś czas w USA podatki płaci się tam,
    ale potem jeszcze trzeba dopłacić fiskusowi wyrównanie do polskich stawek.

    Słyszałem, że jeśli przebywa się w Stanach ponad pół roku, podatki wystarczy
    zapłacić tam. Moje pytanie jest takie: jak dokładnie liczy się te pół roku?
    Chodzi o długość pobytu, długość okresu pracy, a może o jeszcze coś innego?
    Co, jeżeli te pół roku wypada w dwóch latach kalendarzowych (powiedzmy, lipiec
    - styczeń)?

    Pozdrawiam
    Krzysztof Dulęba

  • 2. Data: 2006-01-18 16:22:21
    Temat: Re: Podatki w Polsce a praca w USA
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof Dulęba wrote:
    > Witam
    >
    > O ile się orientuję, pracując przez jakiś czas w USA podatki płaci się tam,
    > ale potem jeszcze trzeba dopłacić fiskusowi wyrównanie do polskich stawek.
    tak.

> [...]
    > Co, jeżeli te pół roku wypada w dwóch latach kalendarzowych (powiedzmy, lipiec

    Nie.

    US zinterpretuje po swojemu pijęcie "więzi rodzinnych".
    czyli nawet jak wyjedziesz do pracy na rok, zostawiając w polsce dom,
    rodzinę i wysyłając pieniądze do polski, to US zinterpretuje to jako
    wyjazd tymczasowy i bedzie cię ścigał o rozliczenie podatków.

  • 3. Data: 2006-01-18 21:43:40
    Od: jakusa <c...@h...com>

    A jesteś pewny, że musisz ujawniać ten ochów w U.S.?

    Pozdrawiam,

    Jakusa

  • 4. Data: 2006-01-18 23:14:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    jakusa wrote:
    > A jesteś pewny, że musisz ujawniać ten ochów w U.S.?

    Nie musi, dopoki on sie sam nie ujawni.
    Tylko, ze wtedy zrobi sie cieplo.

  • 5. Data: 2006-01-19 18:06:43
    Od: "Gargamel" <s...@d...pl>

    > Nie musi, dopoki on sie sam nie ujawni.
    > Tylko, ze wtedy zrobi sie cieplo.

    ha ha, ciekawe to wszystko, bo jak mają w polsce ściągać już zapłacone
    podatki?
    zresztą zupełnie nie rozumiem jak można żądać podatków od osoby pracującej w
    innym kraju, (zwłaszcza że do tego innego kraju się jedzie bo nasz kraj nie
    potrafi się wywiązać ze swoich podstawowych obowiązków, czyli zapewnienie
    obywatelom możliwości pracy),
    to jakaś parodia, może jeszcze zechcą ściągać wat od produktów spożywczych
    zjedzonych w innym kraju?
    ale widać polski urzędnik potrafi:O(

  • 6. Data: 2006-01-19 19:28:42
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gargamel wrote:

    > ha ha, ciekawe to wszystko, bo jak mają w polsce ściągać już zapłacone
    > podatki?

    bardzo prosto, z twojej pensji, twojego majatku, z wszystkiego co masz

    > zresztą zupełnie nie rozumiem jak można żądać podatków od osoby pracującej w
    > innym kraju,

    najwyższy czas, żebyś zrozumiał

> [...]
    > obywatelom możliwości pracy),
    > to jakaś parodia, może jeszcze zechcą ściągać wat od produktów spożywczych

    a tak ogólnie to sio na pl.soc.filozofia.

  • 7. Data: 2006-01-19 20:26:51
    Od: "Krzysztof Dulęba" <k...@N...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

> [...]
    > polsce dom, rodzinę i wysyłając pieniądze do polski, to US
    > zinterpretuje to jako wyjazd tymczasowy i bedzie cię

    Nie zamierzam wysyłać pieniędzy do Polski. W kraju zostają
    rodzice.

    Czym się różni pobyt tymczasowy od nietymczasowego? Tzn. co
    to jest, w sensie skarbowym, jedno i drugie i jakie są
    różnice w płaceniu podatków?

    Pozdrawiam
    Krzysztof Dulęba

  • 8. Data: 2006-01-19 20:29:48
    Od: "Krzysztof Dulęba" <k...@N...gazeta.pl>

    jakusa <c...@h...com> napisał(a):

    > A jesteś pewny, że musisz ujawniać ten ochów w U.S.?

    Z prawnego punktu widzenia to chyba muszę ujawniać wszelkie dochody.

    Pozdrawiam
    Krzysztof Dulęba

  • 9. Data: 2006-01-19 22:38:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof Dulęba wrote:

> [...]
    >
    > Czym się różni pobyt tymczasowy od nietymczasowego? Tzn. co
    > to jest, w sensie skarbowym, jedno i drugie i jakie są

    Pojęcie więzi rodzinnych, którym posługują się US nigdzie nie jest
    zdefiniowane i tak naprawdę będzie wielka ruletka.

    Generalnie jeżeli twoja rodzina w sensie, żona dzieci pozostają w
    Polsce, to twoją intencją nie jest wyjazd na stałe.

    Rodziców bym do tej rodziny nie wliczał, ale US będzie brał pod uwagę
    różne aspekty.

    Inna piłka, to skad US dowie się ile zarobiłeś.
    Zwykle wpada się po powrocie w momencie kiedy US się pyta skąd miałeś
    kasę na zakup mieszkania samochodu, skąd masz kasę na koncie.
    I czepiają się tego czego nie potrafisz uzasadnić skąd miałeś kasę.
    W najgorszym przypadku zapłacisz 75% z lewej kwoty.

    Jeżeli zamierzasz wyjechać na dłużej / stałę rozlicz się za rok w którym
    wyjeżdżałeś, a potem po prostu daj sobie spokój.

  • 10. Data: 2006-01-20 02:13:01
    Od: "Krzysztof Dulęba" <k...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > Jeżeli zamierzasz wyjechać na dłużej / stałę rozlicz się za
    > rok w którym wyjeżdżałeś, a potem po prostu daj sobie

    OK, dzięki za odpowiedź.

    To w takim razie popytam jeszcze trochę. Zakładając, że
    wyjadę na 10 lat i nie będę się przez ten okres rozliczał, to
    co mnie może spotkać po powrocie do Polski? Część podatków
    się pewnie umorzy, ale czy aby nie będę musiał płacić
    jakiegoś wyrównania za ostatnie 5 lat, gdy US stwierdzi, że
    nie wie, skąd mam kasę na dom/samochód itd?

    I czy w ogóle "można" się nie rozliczać? Nie mówimy tu o
    ukrywaniu dochodów, tylko o zupełnym niedopełnieniu obowiązku
    złozenia deklaracji. Jak to jest w praktyce traktowane w
    odniesieniu do osób przez dłuższy czas przebywających za
    granicą? Byłoby rozsądne być w takiej sytuacji wyłączonym z
    tego obowiązku, ewentualnie po uprzednim zgłoszeniu wyjazdu,
    ale co mówią przepisy?

    Właściwie to zaciekawił mnie ten temat. Można na ten temat
    poczytać gdzieś więcej? Pewnie w kodeksie, tak? Kodeks
    cywilny nawet mi się podobał, ale czy podatkowy jest w miarę
    strawny?

    Pozdrawiam
    Krzysztof Dulęba