  • 1. Data: 2002-04-18 07:18:15
    Temat: Pomocy - pit 36
    Od: "Renia Wierzbicka" <r...@p...onet.pl>

    Kuzyn w miesiacu grudniu poprzedniego roku rozpoczal dzialalnosc gosp. Czy
    zaliczone skladki z tytulu ubezp. spolecznego w koszty za ten miesiac w
    picie 36 wykazuje dodatkowo w odliczeniach od dochodu zwolnionego w pozycji
    145?
    Mam jeszcze problem z ubezpieczeniem zdrowotnym. Wyczytałam w poradniku
    prawnym, ze skladki spoleczne pracodawcy i jego ubezpieczenie zdrowotne
    wykazuje sie w kolumnie 14 PKPiR. Tak tez zrobilam, ale ubezpieczenie
    zdrowotne odlicza sie od podatku, czyli w koszty w ciagu roku nie powinnam
    tego zaliczac? Renia

  • 2. Data: 2002-04-18 11:30:04
    Temat: Re: Pomocy - pit 36
    Od: Pawel Boguszewski <p...@1...onet.pl>

    Renia Wierzbicka wrote:

> [...]
    > picie 36 wykazuje dodatkowo w odliczeniach od dochodu zwolnionego w pozycji

    Wydaje mi sie, ze mozesz odliczyc skladki zaplacone w danym miesiacu,
    czyli za 12.2001 placisz w 01.2002 i nie wpisujesz do PITu

> [...]
    > wykazuje sie w kolumnie 14 PKPiR. Tak tez zrobilam, ale ubezpieczenie
    > zdrowotne odlicza sie od podatku, czyli w koszty w ciagu roku nie powinnam

    Znowu IMHO. Zaliczki na ubezp. zrowotne odliczasz od podatku naleznego
    na PIT5. Na koniec roku sumujesz te zaliczki o odliczasz od podatku na
    PIT36.

    --
    Pozdrowionka
    __

  • 3. Data: 2002-04-18 22:00:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Apr 2002, Renia Wierzbicka wrote:

> [...]
    >+ picie 36 wykazuje dodatkowo w odliczeniach od dochodu zwolnionego w pozycji

    Nie.
    1. Zalicza się *jedne raz*, jest dowolność: można albo zaliczyć
    koszty, albo odliczyć od dochodu.
    Różnica jest tylko jeśli ktoś ma jeszcze inne poza DG dochody
    *i* ma stratę w DG (rozliczanie straty przez kilka lat jest
    nieopłacalne).
    2. Składki właściciela DG zalicza się w zasadzie na moment
    zapłacenia; składki za grudniowy ZUS zapłacił W STYCZNIU,
    więc nie rozlicza ich w roku zeszłym !
    Zaraz zostanę pewnie skorygowany (ktoś tu zawsze przypomina
    że KTÓRĄŚ składkę można zaliczać memoriałowo, czyli na
    miesiąc którego ona dotyczy) :), ale... większość (na
    grupie chyba wszyscy minu jeden :)) rozlicza jednolicie
    (w miesiącu zapłacenia)
    3. Oprócz składki zdrowotnej (o której słusznie prawisz
    jest jest w działce "podatek") oraz na ubezpieczenie
    społeczne (o której jak wyżej) jest jeszcze trzeci składnik:
    FP (fundusz pracy); jeśli kuzyn ją płaci (a jak zarabia
    wyłłącznie na DG to ją płaci) - to TĄ składkę można
    rozliczać (zgodnym chórem całej grupy) TYLKO w KPiR
    w koszty ! (jako "obowiązkowa związana z DG") - bo to
    NIE JEST składka "na własne ubezpieczenie" (idzie np.
    na bezrobotnych, AFAIR)

> [...]
    >+ zdrowotne odlicza sie od podatku, czyli w koszty w ciagu roku nie powinnam

    Dobrze piszesz.
    Być może pomyliłaś ubezpieczenie zdrowotne ("podatkowe") z ubezpieczeniem
    chorobowym, które jest jak najbardziej "społeczne" :) i do tego
    NIEOBOWIĄZKOWE.

    Podsumowanie:
    FP - do KPiR
    społeczne: - do KPiR *albo* odliczyć od dochodu (ja np. odliczałem
    od dochodu, a co będę sobie miejsce w KPiR marnował ;)
    zrdowotne: - odliczyć od podatku (jak na razie - *jeszcze* całe)

    Pozdrowienia, Gotfryd