  • 1. Data: 2005-07-23 08:25:32
    Temat: Pomocy, problem z US i kwotami netto
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    Witam,

    ostatnio podczas kontroli moich wydatków w Urzędzie Skarbowym dowiedziałam
    się ciekawej rzeczy, a mianowicie: że płaca netto to nie jest to co
    otrzymywałam na konto bankowe od mojego zakładu, dla którego realizauję
    umowy zlecenia i umowy o dzieło (policzyłam wszystkie wpływy na konto w
    danym roku i otrzymałam sumę ok. 12500 zł). Pani w US oznajmiła mi, że w
    danym roku podatkowym mogłam wykazać się tylko i wyłącznie kwotą nieco
    powyżej 9000 zł netto (obliczyła to z pit-u, gdzie od kwoty brutto odjęła
    wszystkie pozostałe składniki widniejące na tym dokumencie). Nie wiem
    dlaczego tak jest, że mi wychodzi inna kwota z rzeczywiście wpłaconych (nie
    zarobionych "na czarno") wypłat, a pani w US wychodzi suma o około 3000 zł
    niższa i na dodatek ona twierdzi, że tak rzeczywiście jest i wszystko jest w
    normie. Wytłumaczcie proszę o co chodzi z tymi obliczeniami. Czy US
    rzeczywiście ma prawo zaniżać mój prawdziwy dochód, który jestem w stanie
    udokumentować wpłatami na ROR?
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
    Iwona

  • 2. Data: 2005-07-23 18:14:34
    Temat: Re: Pomocy, problem z US i kwotami netto
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Iwonka <i...@w...pl>
    w wiadomości <news:dbsuu1$925$1@news2.ipartners.pl> wstukał:

> [...]
    > się ciekawej rzeczy, a mianowicie: że płaca netto to nie jest to co
    > otrzymywałam na konto bankowe od mojego zakładu, dla którego realizauję

    Jaka płaca netto, jaki zakład? Zleceniodawca i dochód/przychód

> [...]

    > tylko i wyłącznie kwotą nieco powyżej 9000 zł netto (obliczyła to z
    > pit-u, gdzie od kwoty brutto odjęła wszystkie pozostałe składniki

    Jakiego pitu, jakie składniki?

> [...]
    > normie. Wytłumaczcie proszę o co chodzi z tymi obliczeniami. Czy US
    > rzeczywiście ma prawo zaniżać mój prawdziwy dochód, który jestem w stanie

    Składki do zusu płaciłaś?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2005-07-24 07:11:24
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    > Jaka płaca netto, jaki zakład? Zleceniodawca i dochód/przychód

    OK

    > Jakiego pitu, jakie składniki?

    PIT 8B, od przychodu 14 760 zł w US odjęto mi koszty uzyskania przychodu
    3428,80 zł, pobraną zaliczkę przez płatnika (minus skł. zdrow) 2266,24 zł co
    daje im kwotę 9064,96 zł. A w rzeczywistości wszystkie wpływy za ten rok na
    moje konto od zleceniodawcy wyniosły około 12500 zł (zleceniodawca jest
    uczelnią państwową więc zakładam, że żadne przekręty z ich strony nie
    wchodzą w grę).

    > Składki do zusu płaciłaś?

    Nie płaciłam, uczelnia z tego co wiem też tych składek nie odprowadzałą, bo
    jak nam wyjaśniono - nie miałam wtedy skończonego 26 roku życia.

    Iwona

  • 4. Data: 2005-07-24 08:31:36
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Iwonka <i...@w...pl>
    w wiadomości <news:dbveus$1ftp$1@news2.ipartners.pl> wstukał:

    > PIT 8B, od przychodu 14 760 zł w US odjęto mi koszty uzyskania przychodu
    > 3428,80 zł,

    14760*0.2=2952 <> 3428,8 miałaś jakieś podwyższone koszty (prawa autorskie
    przy umowach o dzieło?)

    > pobraną zaliczkę przez płatnika (minus skł. zdrow) 2266,24 zł co

    Czekaj, jaka składka zdrowotna, skoro piszesz, że byłaś studentem < 26lat

    Przychód - koszty = *dochód*

    > moje konto od zleceniodawcy wyniosły około 12500 zł

    Czyli przychód - zaliczka od dochodu, przecież zleceniodawca nie spożytkował
    Twoich kosztów przychodu :)

    Czyżby chodziło o to, że wydałaś wg US na np. remont więcej niż zarobiłaś?

    IMHO urząd nie ma prawa ingerować w fakt, czy koszty od umów poniosłaś, czy
    też realizacja umów nic Cię nie kosztowała (oprócz zużytego czasu :]), to są
    Twoje pieniądze -- z udokumentowanego źródła.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2005-07-24 09:51:00
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    >14760*0.2=2952 <> 3428,8 miałaś jakieś podwyższone koszty (prawa autorskie
    >przy umowach o dzieło?)

    Tak, były podwyższone koszty, dokładnie chodzi o prawa autorskie przy
    umowach o dzieło.

    >Czekaj, jaka składka zdrowotna, skoro piszesz, że byłaś studentem < 26lat

    Tak było napisane na PIT 8B, więc w taki sposób to przepisałam - ostatnia
    kolumna to było: "pobrana zaliczka przez płatnika (minus skł. zdrow)"

    >Przychód - koszty = *dochód*
    >Czyli przychód - zaliczka od dochodu, przecież zleceniodawca nie
    spożytkował
    >Twoich kosztów przychodu :)

    Aha, "miła Pani" w US mi również odliczała koszty uzyskania przychodu.

    >Czyżby chodziło o to, że wydałaś wg US na np. remont więcej niż zarobiłaś?

    Nie, chodzi o to, że muszę udokumentować wszystkie swoje dochody za lata
    1998-2003, bo kupiłam dom na wsi do remontu za 120000 zł i ta "miła Pani" w
    US nie może się doliczyć skąd miałam na to kasę.

    >IMHO urząd nie ma prawa ingerować w fakt, czy koszty od umów poniosłaś, czy
    >też realizacja umów nic Cię nie kosztowała (oprócz zużytego czasu :]), to

    >Twoje pieniądze -- z udokumentowanego źródła.

    A nie wiesz czasem czy jest na to jakiś odpowiedni przepis?

    Z góry wielkie dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam
    Iwona

  • 6. Data: 2005-07-24 10:05:15
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Iwonka <i...@w...pl>
    w wiadomości <news:dbvoa8$1kce$1@news2.ipartners.pl> wstukał:

    To poszukaj w archiwum tej grupy (<http://groups.google.pl). Ot choćby taki
    watek <http://42.pl/gg/csdgvh$10m$1@korweta.task.gda.pl>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2005-07-24 10:38:52
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    > To poszukaj w archiwum tej grupy (<http://groups.google.pl). Ot choćby
    taki
    > watek <http://42.pl/gg/csdgvh$10m$1@korweta.task.gda.pl>

    Dzięki, tego już się doszukałam :-)
    Ale mimo wszystko duża część z tych 120000 zł, to moje rzeczywiste i
    udokumentowane dochody, ale drzaźni mnie sposób ich przeliczania - ja mam
    wyciągi bankowe na prawie 12500 zł od jednego zleceniodawcy, a kobita mi
    twierdzi, że to jest tylko 9000 zł.
    Więc nie wiem czy oni mają na to jakiś paragraf, aby twierdzić, że koszty
    uzyskania przychodu, były rzeczywiście poniesionymi kosztami (bo faktycznie
    wcale tak nie było - poświęcałam na przygotowanie zajęć jedynie swój czas).
    Wiesz coś może na temat takiego zapisu w ich ustawach?

    Pozdrawiam
    Iwona

  • 8. Data: 2005-07-24 11:26:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Iwonka <i...@w...pl>
    w wiadomości <news:dbvr40$1lhv$1@news2.ipartners.pl> wstukał:

> [...]

    > wcale tak nie było - poświęcałam na przygotowanie zajęć jedynie swój czas).
    > Wiesz coś może na temat takiego zapisu w ich ustawach?

    Niestety, niektórzy urzędnicy nie mogą (nie chcą) pojąć, że koszty <> od
    wydanych pieniędzy. Znajomy długo musiał tłumaczyć, że koszty, które
    wykazywał w deklaracjach PIT5 w większości wzięły się z amortyzacji środków
    trwałych.
    Urzędnicy długo nie rozumieli, że jak sprzedał za 1000, kosztów z
    amortyzacji miał za 900, wydał 300 na np. paliwo, to mu zostało jeszcze 700
    w kieszeni a stratę miał 200.

    Skończyło się wniesieniem odwołania od decyzji US do IS.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2005-07-24 11:31:52
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

> [...]
    700
    > w kieszeni a stratę miał 200.
    >
    > Skończyło się wniesieniem odwołania od decyzji US do IS.

    Niestety z nimi tak bywa :-)
    W każdym bądź razie dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam
    Iwona