  • 1. Data: 2007-07-27 12:13:26
    Temat: Praca na etacie + wlasny samochod
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Witam

    Jak wyglada sprawa wykorzystywania wlasnego samochodu do pracy na
    etacie?

    Pracodawca zapewnia stawke 0,78 zl/km za auto z silnikiem pow 900ccm.

    Pytanie do Was - czy auto musi byc wlasnoscia pracownika? Jak wyglada
    sprawa gdy jest sie wspolwlascicielem auta lub poprostu sie je pozycza
    (w tym przypadku od rodzicow)?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2007-07-27 20:28:58
    Temat: Re: Praca na etacie + wlasny samochod
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jul 2007, Rafal M wrote:

> [...]
    >
    > Pracodawca zapewnia stawke 0,78 zl/km za auto z silnikiem pow 900ccm.
    >
    > Pytanie do Was - czy auto musi byc wlasnoscia pracownika?

    W sumie ciekawe :) - ale sprzeczne z pytaniem 1., skoro to nie będzie
    własność pracownika.
    Podrzucę dwa przepisy:
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    36) wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania
    przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalnoœci:

    a) w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokoœci
    przekraczajšcej kwotę ustalonš przy zastosowaniu stawek za jeden
    kilometr przebiegu pojazdu,

    b) w jazdach lokalnych - w wysokoœci przekraczajšcej wysokoœć
    miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokoœci przekraczajšcej
    stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu,

    okreœlonych w odrębnych przepisach wydanych przez właœciwego ministra,
    ---

    Z powyższego mi wychodzi, że nie ma zakazu zaliczania takiego wydatku
    w koszty przez firmę, bo warunku "własności samochodu" nie ma.

    ALE:

    +++
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    13) ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu
    pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowišce ich własnoœć,
    ---

    ...z tego z kolei wynika, że ekwiwalent wypłacany za używanie sprzętu
    który nie stanowi własności pracownika jest *u tego pracownika*
    opodatkowany!

    > Jak wyglada
    > sprawa gdy jest sie wspolwlascicielem auta

    ...nie wiem, literalnie zapisali "właścicielem", ale IMVHO nieuznanie
    prawa współwłaściciela do wykorzystywania w pracy (a ściślej, nierówne
    traktowanie "pełnego" właściciela i współwłaściciela) kwalifikowało
    by się pod zarzut niekonstytucyjności :]

    > lub poprostu sie je pozycza
    > (w tym przypadku od rodzicow)?

    Jeśli nie istnieją inne przepisy szczegółowe (nie wiem), to IMHO z ww.
    wynika że zakład MOŻE wypłacić delegację i MOZE uznać ją za koszt
    (więc dla zakładu bez różnicy), ale u pracownika będzie to kwota do
    opodatkowania (tak jak pensja).

    Zastrzeżenie o rodzicach ma jak rozumiem zapobiec rozważaniom nt.
    konieczności porachowania "nieodpłatnego przychodu" (i RÓWNIEŻ
    opodatkowania), ale tu widzę problem: w przepisach zwolnienie od
    określania nieodpłatnego świadczenia "dla rodziny" dotyczy tylko
    nieruchomości.
    Czy jest jakiś INNY zapis, zwalniający z opodatkowania "korzystanie
    przez rodzinę" z rzeczy ruchomych?
    Jeśli nie, to chyba sprawa jest skomplikowana :] bo pracownik miałby
    do doliczenia do podatku DRUGI dochód (z nieodpłatnych świadczeń).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-30 14:58:19
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 27 Lip, 22:28, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Art. 21
    > 1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    > 13) ekwiwalenty pieni ne za u ywane przez pracowników przy wykonywaniu
    > pracy narz dzia, materia y lub sprz t, stanowišce ich w asno ,

    A wiec tak: dzisiaj zadzwonilem do US (wiec wiadomo nic pewnego) -
    pani mi powiedziala, ze w przypadku gdy bede mial umowe uzyczenia tego
    auta (rodzice dla syna) to jestem traktowany jako jego wlasciciel i
    nie musze placic tego podatku.
    Mozliwe to?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2007-07-30 21:30:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jul 2007, Rafal M wrote:

    > A wiec tak: dzisiaj zadzwonilem do US (wiec wiadomo nic pewnego) -
    > pani mi powiedziala, ze w przypadku gdy bede mial umowe uzyczenia tego
    > auta (rodzice dla syna) to jestem traktowany jako jego wlasciciel

    Nieprawda.
    Zasada jest taka: jeśli dane słowo nie jest zdefiniowane w przepisach,
    to stosuje się definicję słownikową - i tu *można* by się spierać.
    Ale jeśli dane słowo *jest* zdefiniowane w przepisach i nie ma
    w definicji zastrzeżenia "na potrzeby niniejszej ustawy", to owa
    definicja obowiązuje w całym prawie - za wyjątkiem tych ustaw,
    ktorych jest odrębna "lokalna" definicja :)
    A pojęcia "właściciel" i "posiadacz" jako ODRĘBNE pojęcia są
    zdefiniowane w Kodeksie Cywilnym.
    Jak na mój gust sprawa jest jednoznaczna: korzystajacy jest
    posiadaczem, nie jest właścicielem.
    A ustawa zawiera czarno na białym zapis o "włascicielu".

    Zastrzegam: wyłącznie *dla zwolnienia*, po stronie *pracownika*.
    Dla firmy, po stronie "wrzucenia w koszty", nie widzę żadnej
    różnicy!

    > i nie musze placic tego podatku.
    > Mozliwe to?

    Możliwe, że Twój US tak to traktuje i możliwe że nikt się nie przyczepi.
    Ale IMO jest sprzeczne z literą prawa, i rownie możliwe jest że za dwa
    lata (w ramach kontroli) kto inny będzie miał inne zdanie :(
    Chyba, że *istnieje* przepis (jakiś) o którym nie wiem - ani nikt
    z grupowiczów, bo pewnie by się pochwalił :)
    W takim układzie najlepiej jakby pani z US się pochwaliła, co to
    za przepis :)

    pzdr, Gotfryd