  • 1. Data: 2007-07-27 06:59:35
    Temat: samozatrudnienie - pytanie o koszty
    Od: "Piotrek" <w...@a...krakow.pl_no_spam>

    Witam,
    Mam takie proste pytanie na które zapewne odpowiedź mógłbym znaleść w
    googlach ale niestety mam ograniczony czas a zdecydować się muszę dosyć
    szybko.

    Mam możliwość przejścia z umowy o pracę na samozatrudnienie. Tylko chciałbym
    wiedzieć czy mi się to do końca opłaca.
    Na etacie mam 2500zł netto. Jako 1-osobowa firma wystawiał bym faktury na
    5000zł miesiecznie. Ile zatem z tej kwoty zostanie mi na rękę po odliczeniu
    wszystkich zusów i podatków?
    Z tego co wiem, to przez pierwsze 2 lata zus to kwota około 250zł, prawda
    to?, a potem mniej więcej ile?
    Praca wykonywana będzie miała charakter twórczy, więc może będę mógł
    wykazywać wyższe koszty uzyskania przychodów?
    Jakie inne dodatkowe obciążenia mnie czekają?. Czy np. samochód, komputer,
    koszt najmu lokalu będę mógł wciągnąć w jakieś koszty działalności?
    Jakie ewentualnie są plusy/minusy samozatrudnienia?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-07-27 07:13:00
    Temat: Re: samozatrudnienie - pytanie o koszty
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 27-07-2007 o 08:59:35 Piotrek
    <w...@a...krakow.pl_no_spam> napisał:

    > Mam mo?liwo?ae przej?cia z umowy o prac? na samozatrudnienie. Tylko
    > chcia?bym
    > wiedzieae czy mi si? to do ko?ca op?aca.
    > Na etacie mam 2500z? netto. Jako 1-osobowa firma wystawia? bym faktury na
    > 5000z? miesiecznie. Ile zatem z tej kwoty zostanie mi na r?k? po
    > odliczeniu wszystkich zusów i podatków?

    faktury VAT? ile VAT? zasady ogólne, ryczałt?

    przy zasadach ogólnych, małym zusie i vat 22%
    zostanie ci ok. 3000zł minus ok. 66% kosztów.

    przy duzym zusie myślę, że zarobisz tyle samo co na etacie
    albo nawet mniej, więc odradzam taką zmianę.
    pamiętaj też że nie będziesz miał bezpłatnego urlopu itp.

    > Z tego co wiem, to przez pierwsze 2 lata zus to kwota oko?o 250z?, prawda
    > to?, a potem mniej wi?cej ile?

    nie 250 lecz prawie 300zł

    > Praca wykonywana b?dzie mia?a charakter twórczy, wi?c mo?e b?d? móg?
    > wykazywaae wy?sze koszty uzyskania przychodów?

    nie. koszty tylko rzeczywiście poniesione.

    > Jakie inne dodatkowe obci??enia mnie czekaj??. Czy np. samochód,
    > komputer,

    sam chyba wiesz jakie będziesz miał koszty.

    > koszt najmu lokalu b?d? móg? wci?gn?ae w jakie? koszty dzia?alno?ci?

    tak. ale koszt jest kosztem i odliczysz tylko 19% + ew. VAT.

    > Jakie ewentualnie s? plusy/minusy samozatrudnienia?

    to zalezy od rodzaju pracy itd.
    www.pit.pl

    Piotr

  • 3. Data: 2007-07-27 12:26:21
    Od: "and" <a...@N...gazeta.pl>

    PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):
    > faktury VAT? ile VAT? zasady ogólne, ryczałt?
    > przy zasadach ogólnych, małym zusie i vat 22%
    > zostanie ci ok. 3000zł minus ok. 66% kosztów.

    Ale te 5000 PLN to netto czy z VATem? najczesciej firma mowi o kwocie netto
    VAT i tak odlicza sobie, a wtedy bedziesz do przodu kolo 1000 PLN przy malym
    ZUSie.

    > pamiętaj też że nie będziesz miał bezpłatnego urlopu itp.

    raczej nie bedziesz mial PLATNEGO urlopu..., bezplatny to mozesz wziac
    kiedy chcesz:)

    Poza kosztami administracyjnymi zwiazanymi z rejestracja DG, nie ma zadnych
    ogolnych obciazen, o specyficznych dla dzialalnosci to juz Ty musisz
    wiedziec (ew. koncesje itp)

    dziaÂłalnoÂści?

    Jezeli obronisz teze ze poniosles te koszty w celu osiagniecia przychodu z
    DG to ocvzywiscie tak (19% i ew. VAT jak pisal przedmowca).

    Trudno powiedziec, zalezy od osoby. Przede wszystkim poczytaj posty o
    podpadaniu DG pod umowe o prace, szczegolnie w zwiazku ze zmienami z
    poczatku tego roku. Poza tym jezeli bedziesz dalej pracowal dla swojego
    pracodawcy to nie mozesz przejsc na podatek liniowy.
    A poza tym... DG w wydaniu takim jak Twoja to sposob na troche wieksza kase,
    przy zgodzie na utrate praw wynikajacych z umowy o prace.

    pozdrawiam

    and

  • 4. Data: 2007-07-27 16:32:12
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    W odpowiedzi na post z Fri, 27 Jul 2007 08:59:35 +0200, od Piotrek :

    > Jakie ewentualnie s? plusy/minusy samozatrudnienia?

    Będziesz mógł pracować też dla kogoś innego, jednoosobowi przedsiębiorcy
    mają wieksze możliwości (formalne) dorabiania.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Ochrona w supersklepach tylko z licencją: http://grupy2.3mam.net

  • 5. Data: 2007-07-29 14:16:09
    Od: Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl>

    > Z tego co wiem, to przez pierwsze 2 lata zus to kwota około 250zł, prawda to?,
    > a potem mniej więcej ile?

    Prawda (ca. 280), pod warunkiem, że nie będziesz świadczył usług na rzecz
    swojego dotychczasowego pracodawcy...

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 000762-0, 2007-07-29
    Przetestowano na: 2007-07-29 16:16:15