    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 13 Jul 2012 10:07:44 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Praca za darmo

    On Thu, 12 Jul 2012, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    [...]
    > dzieje się w pewnym sensie pod nadzorem poniewaaż jest stworzona normalna
    > struktura podległości. Z okreslonymi godzinami może być różnie - ZTCW
    > pracują jak mają czas. Nie wiem, czy są jakieś dodatkowe wymagania w tym
    > względzie. Obowiązek zapłaty jest sprawą drugorzędną

    Prawdę powiedziawszy, zajrzałem do tego KP, i tam jest "wymaga zgodnego
    oświadczenia woli". Z drugiej strony, dalej (art.13) jest "ma prawo
    do godziwego wynagrodzenia".
    W sumie ... może ktoś przypomnieć, jak to jest z należnością
    wynagrodzenia, jeśli np. pracownik zapozoruje brak żądania wynagrodzenia
    a później sobie "przypomni" że mu się należy?
    (i nie mam na myśli głównie kwoty pensji tudzież ew. sporu o jej
    wysokość, lecz ew. kary z tytułu niepłacenia wynagrodzeń)

    > .... tu przechodzimy dokładnie do tego o czym myślałem.
    > Czy w takiej sytuacji podatek powinien być uiszczany?

    Nie jest to podatek "od wynagrodzenia", nie jest związany z pracownikiem
    (nie podlega więc również ewidencjonowaniu na podobnych zasadach),
    to oczywiście uproszczenie (bo "wynik podatkowy" jest taki sam).
    Po prostu wszelkie "nieopłatne świadczenia" stanowią przychód,
    który ewidencjonuje się tak jak każdy przychód uboczny (dajmy
    na to, odsetki bankowe).

    > Od jakiej wysokości? W jaki sposób miałoby to być szacowane?

    O, i tu masz główną trudność.
    Na mój gust należałoby oszacować wartość robocizny *brutto*,
    którą należałoby wypłacić jeśliby świadczenie było odpłatne.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20120423,zrodla-przychodow.html
    +++
    art. 11
    [...]
    2. Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami
    lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególnoœci
    ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
    2a. Wartoœć pieniężnš innych nieodpłatnych œwiadczeń ustala się:
    1) jeżeli przedmiotem œwiadczenia sš usługi wchodzšce w zakres
    działalnoœci gospodarczej dokonujšcego œwiadczenia [...]
    <zwracam uwagę, że powyższy punkt NIE dotyczy opisywanego przypadku,
    bo obejmuje DG *świadczące* a nie otrzymujące>
    2) jeżeli przedmiotem œwiadczeń sš usługi zakupione [...]
    <też nie są>
    3) jeżeli przedmiotem œwiadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
    <też nie dotyczy> [...]
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych
    przy œwiadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego
    rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególnoœci ich stanu i stopnia
    zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
    [...]
    [...]
    Art. 14.
    [...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    [...]
    8) wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem
    art. 21 ust. 1 pkt 125;
    ---

    Dla porządku - 21.1.125 to są świadczenia od rodziny (nie są
    opodatkowane).

    pzdr, Gotfryd