  • 1. Data: 2005-10-01 21:03:51
    Temat: Pracodawca nie płaci ZUS, jak rozwiązać umowe ?
    Od: Rasmus <n...@m...maila>

    Witam,

    Od prawie roku mój pracodawca (społka z o.o.) nie płaci ZUS, firma w
    chwili obecnej jest niemalże na granicy upadłości (jeszcze tego
    oficjalnie nie ogłosili).

    Powiedzmy, że mam w zanadrzu nową prace, z tym, że posiadając w tej
    chwili umowe o prace na czas nieokreślony jestem zobligowany terminem
    jej wypowiedzenia w terminie 30 dni. Chciałbym wypowiedzieć pracodawcy
    umowę w trybie natychmiastowym powołując się na Kodeks Pracy i Art. 55
    paragraf 11, który mówi "Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie
    określonym w § 1 także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego
    naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni."

    Teraz nasuwa się pytanie, co rozumie się przez ciężkie naruszenie
    podstawowych obowiązków wobec pracownika ?
    Czy jest tu również mowa o zaległościach w regulowaniu składek ZUS ?
    Jeżeli jest to ciężkie naruszenia podstawowych obowiązków wobec
    pracownika, to czy mogę liczyć również na wynagrodzenie za okres
    wypowiedzenia ?

    Wiem, że pracodawca na pewno się będzie stawiał i nie będzie chciał
    rozwiązać ze mną umowy z dnia na dzień, ponieważ nikt nie jest
    wtajemniczony w sprawy którymi się zajmuje w firmie, w związku z tym
    potrzebuje silnych argumentów, by szybko się rozstać z obecnym zakładem
    pracy.

    Serdecznie pozdrawiam,

    --
    Rasmus

  • 2. Data: 2005-10-01 22:18:14
    Temat: Re: Pracodawca nie płaci ZUS, jak rozwiązać umowe ?
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Rasmus wrote:

> [...]
    > Jeżeli jest to ciężkie naruszenia podstawowych obowiązków wobec
    > pracownika, to czy mogę liczyć również na wynagrodzenie za okres

    Jeśli rzeczywiście firma nie płaci ZUSu, to jest to IMHO bardzo ciężkie
    naruszenie obowiązków pracodawcy, a do tego przestępstwo z art. 218 KK
    (jeśli robi to "uporczywie").

    Co do odszkodowania to sam sobie zacytowałeś przepis.

  • 3. Data: 2005-10-01 22:34:52
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Marcin Szawurski wrote:
> [...]

    Dopiero teraz zauważyłem "od prawie roku".. to ja bym się raczej nie
    zastanawiał...

  • 4. Data: 2005-10-02 21:20:42
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > (jeśli robi to "uporczywie").
    >
    > Co do odszkodowania to sam sobie zacytowałeś przepis.

    Rozumiem,że firma nalicza i deklaruje składki na ZUS a nie płaci bo nie ma
    środków.Jeśli wypłaca pracownikowi wynagrodzenie i deklaruje składki należne to
    nie narusza swoich podstawowych obowiązków wobec pracownika ale wobec ZUS i
    skarbu państwa (jako płatnik).Liczysz na odszkodowanie i wynagrodzenie od
    bankruta?
    Znajdż lepszy powód np niewypłacanie pensji w terminie , złe warunki bhp w
    pracy , molestowanie seksualne albo inne diabelstwo - zaległy urlop?.I nie
    przekombinuj bo będziesz musiał dopłacić albo ci świadectwo pracy spaprają.
    Dostałeś inną ciekawą ofertę to stary pracodawca jest beee ale to mało -
    przecież mozna jeszcze dokopać leżącemu i jakąś kaskę dodatkowo wyrwać - nie
    chwal się tym u nowego pracodawcy-może mieć inne poglądy i kryteria oceny
    kandydata niż myślisz.

    Pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2005-10-02 21:53:38
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Kriss napisał:

> [...]
    > skarbu państwa (jako płatnik).Liczysz na odszkodowanie i wynagrodzenie od

    wyjatkowo zgadzam sie - zaplacenie skladek jest obowiazkiem pracodawcy,
    to fakt - ale na pracowniku nie zawiele sie to odbija - wystarczy
    zglosic do ZUSu, to przeleja na konto filarowe, a pracodawcy dokopia 100 %
> [...]
    > chwal się tym u nowego pracodawcy-może mieć inne poglądy i kryteria oceny

    a ja tam bym zyczyla, coby sam kiedys zostal pracodawca;>

  • 6. Data: 2005-10-02 22:28:08
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Kriss wrote:

> [...]
    > skarbu państwa (jako płatnik).Liczysz na odszkodowanie i wynagrodzenie od

    No bez jaj.
    To jest jego przyszła emerytura - tak samo narusza to JEGO prawa jak nie
    wypłacanie pensji.

> [...]
    > przekombinuj bo będziesz musiał dopłacić albo ci świadectwo pracy spaprają.

    Siejemy mitologię o ukrytym spisku pracodawców.

> [...]
    > chwal się tym u nowego pracodawcy-może mieć inne poglądy i kryteria oceny

    Typowo polskie myślenie. Jak ktoś zawiera nie potrafi prowadzić biznesu
    (i dotrzymywać podpisanych umów) to niech się zajmie uprawianiem
    ogródka na przykład.

  • 7. Data: 2005-10-02 22:28:57
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    gonia wrote:

    > a ja tam bym zyczyla, coby sam kiedys zostal pracodawca;>

    To naprawdę nie jest obowiązkowe.

  • 8. Data: 2005-10-03 07:30:53
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 03-10-2005 00:28, Użytkownik Marcin Szawurski napisał:

    >to niech się zajmie uprawianiem
    > ogródka na przykład.

    to tez trzeba umiec;>

  • 9. Data: 2005-10-03 10:37:28
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > No bez jaj.
    > To jest jego przyszła emerytura - tak samo narusza to JEGO prawa jak nie
    > wypłacanie pensji.

    Tiaa - bez jaj uzasadnij co ma piernik do wiatraka - tylko kodeksowo a nie na
    chłposki rozum.

    > Siejemy mitologię o ukrytym spisku pracodawców.

    My ?
    > Typowo polskie myślenie. Jak ktoś zawiera nie potrafi prowadzić biznesu
    > (i dotrzymywać podpisanych umów) to niech się  zajmie uprawianiem
    > ogródka na przykład.

    To prawda - jak nie umie rozróżnić pracownika od mendy,uczciwego od
    złodzieja,lojalnego od nielojalnego i zamiast wypierdo.ić wsiech przy
    pierwszych kłopotach z płynnością i zusem utrzymuje takie mendy - to ....
    dokopać kretynowi. Jestem za a nawet przeciw - Kriss

  • 10. Data: 2005-10-03 11:18:12
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Kriss wrote:

    > Tiaa - bez jaj uzasadnij co ma piernik do wiatraka - tylko kodeksowo a nie na
    > chłposki rozum.

    Troszę mi się nie chce :-)
    Ale na przykład w KK jest to jedno przestępstwo:

    Art. 218.
    § 1. Kto, wykonując czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń
    społecznych, złośliwie lub uporczywie narusza prawa pracownika wynikające
    ze stosunku pracy lub ubezpieczenia społecznego,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wol-
    ności do lat 2.

> [...]
    > pierwszych kłopotach z płynnością i zusem utrzymuje takie mendy - to ....
    > dokopać kretynowi. Jestem za a nawet przeciw - Kriss

    Tia, powtarzam - typowo polskie myślenie, obrzucać inwektywami osoby,
    które poważnie traktują podpisane przez siebie umowy i pilnują swoich praw.

    Oczywiście też uważam ze KP jest księżycowy. Ale to nikogo nie
    usprawiedliwia.