  • 1. Data: 2005-10-01 11:56:25
    Temat: problem księgowy
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczow,

    jak w ksiegach przedstawic nastepujaca sytuacje?

    Firma produkcyjna z Niemiec sprzedala spolce polskiej (ta sa sama grupa)
    linie produkcyjna + wyposazenie. fakture ma wystawic na 200 euro (wartosc
    ksiegowa) jednak polski rzeczoznawca wycenil urzadzenia na 500 000 zl.

    niemiecki dostawca wystawiajac fakture na 200 euro jednoczesnie doliczy w
    ksiegach od strony podatkowej przychod w wysokosci 500 000 (zgodnie z wycena
    rzeczoznawcy).

    jednoczesnie polska spolka chcialaby w ksiegach w ujeciu bilansowym
    wykazywac 200 euro a w ujeciu podatkowym ujac jako swiadczenie czesciowo
    odplatne dodatkowy przychod odpowiadajacy wartosci urzadzen podanej przez
    rzeczoznawce oraz miesiecznie amortyzowac te kwote zgodnie ze stawkami
    podatkowymi.

    Tutaj moje pytanie. Jak ujac w ksiegach polskiej spolki wartosc urzadzen od
    strony podatkowej, a jak od bilansowej?

    Prosze o jakies wskazowki i Wasze opinie.

    Serdecznie pozdrawiam,
    Artur

  • 2. Data: 2005-10-01 15:03:29
    Temat: Re: problem księgowy
    Od: "adi" <n...@f...org.invalid>

    Użytkownik "Artur" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > niemiecki dostawca wystawiajac fakture na 200 euro jednoczesnie doliczy
    > ksiegach od strony podatkowej przychod w wysokosci 500 000 (zgodnie z

    hmm, wynika z tego, ze Niemiec ma przychod 200E a podatku dochodowego
    zaplaci kilkadziesiat tysiecy.... dziwny biznes robi.

    adi

  • 3. Data: 2005-10-02 11:38:47
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    No jak to jak ??
    Podatkowo zgodnie z otrzymana faktura.
    Potem wycena rzeczoznawcy i robisz odpis aktualizujacy wartosc ST. I dajesz
    do PPO.
    Potem 2 amortyzacje bilansowo i podatkowo no i to wszystko ;-).
    pozdr.
    KJ

  • 4. Data: 2005-10-03 07:15:54
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > dajesz do PPO.
    > Potem 2 amortyzacje bilansowo i podatkowo no i to wszystko ;-)

    ustawa o rachunkowosci nie przewiduje odpisu aktualizujacego wartosc srodkow
    trwalych i wrzucania tego w PPO. Jezeli juz mowimy o przeszacowaniu do
    wartosci godziwej wedlug MSRow, to wrzucilibbysmy w kapital z aktualizacji
    wyceny.

    Zastanawiam sie teraz co bedzie kosztem podatkowym? to znaczy, czy mam
    amortyzowac wartosc taka jak na fakturze (100 Euro) czy podwyzszona wartosc
    wedlug rzeczoznawcy, czy 3 rozwiazanie roznice miedzy tymi dwoma?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 5. Data: 2005-10-03 19:47:13
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    > Zastanawiam sie teraz co bedzie kosztem podatkowym? to znaczy, czy mam
    > amortyzowac wartosc taka jak na fakturze (100 Euro) czy podwyzszona
    > wartosc wedlug rzeczoznawcy, czy 3 rozwiazanie roznice miedzy tymi dwoma?

    Masz chyba racje. Kapital z aktualizacji wyceny.czyli przechodzi przez
    bilans.
    Amortyzujesz do celow podatkowych wg. faktury. Do celow bilnsowych wg.
    wyceny.

  • 6. Data: 2005-10-04 17:22:39
    Od: "adi" <n...@f...org.invalid>

> [...]
    > podatkowymi.
    >
    > Tutaj moje pytanie. Jak ujac w ksiegach polskiej spolki wartosc urzadzen

    Witam,
    Troche jeszcze pokombinuje :)

    1. Firma niemiecka.
    Nie znam przepisów niemieckich, ale gdyby firma stosowala polski pdop to
    nie widze artykułu na podstawie ktorego moglaby sie sama opodatkowac. W
    Polsce w przypadku znacznych róznic miedzy umowa a wartoscia rynkowa
    przychod okresla organ podatkowy.(Art. 14)

    2. Firma polska.
    Według mnie podatkowo mamy tu do czynienia z art. 12 ust.1 pkt.2
    "Przychodami [...]sa w szczegolnosci [...] wartość otrzymanych
    nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość
    innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń[...]"
    Opodatkowaniu podlega roznica pomiedzy wartoscia rynkowa a suma faktycznie
    zaplacona.(Art.12 ust. 5a).
    Amotyzowana - podatkowo i bilansowo - jest rynkowa wartosc środka.
    (Oczywiscie jesli wystapi przychod opodatkowany z art, ktory przytaczalem
    wyzej).

    Bilansowo podzielam twoje zdanie z tym ze wydaje mi sie ze aktualizacji
    powinna dokonac spolka niemiecka przed operacja sprzedazy.

    Moze jest mozliwosc zeby podniesc kapital polskiej spolki?

    Jesli cos pokrecilem prosze o uwagi.
    Pozdrawiam,
    adi