  • 1. Data: 2005-10-01 20:11:36
    Temat: zwrócone składki 51 i 53 nie wpisane do KPiR - ?
    Od: "Bubu" <bubupl(cyfra_jeden)@(WUPE).pl>

    Witam
    Mama chyba problem !
    Po wielu bojach i dwóch wygranych instancjach przyznano mi rentę !
    Sądy trwały 2,5 roku.
    Wypłacono mi (przekazem) zaległą rentę potrącając podatek (kilka miesięcy
    temu).
    Nadpłacone przez te lata składki (51 i 53) zwrócono mi na konto firmowe (też
    kilka miesięcy temu).
    Prowadzę od lat jednosobową działalność gospodarczą (książka przychodów i
    rozchodów)
    Myślałem, że zwrócone składki mogę rozliczyć na koniec roku.
    Podobno powinienem zwrócone składki wpisać do książki w miesiącu w którym mi
    je zwrócono (?)
    wtedy w tym miesiącu wystąpiłby dochód do opodatkowania.
    Od początku roku nie składałem PIT-5 gdyż cały czas jestem pod kreską
    Czy teraz za kilka miesięcy wypełnić PITy-5 i kajać się, żeby nie skończyło
    się krzesłem elektrycznym (nie wiem co robić - jestem lekko przerażony)
    Pozdawiam grupę i proszę o pomoc
    Bubupl

    P.S. Ponieważ przyznana mi renta była na 3 lata, to po 5 miesiącach znowu
    znalazłem się w tym samym punkcie tj. ZUS nie przyznał mi dalej renty i
    oddałem sprawę do sądu.
    Przerażony jestem ewentualnymi karami, bo pieniądze (zaległe i te zwrócone)
    poszły na długi jakie przez te lata mi się narobiły - a dalej nie jestem
    zbyt sprawny, żeby wyjść na prostą.

  • 2. Data: 2005-10-02 10:50:54
    Temat: Re: zwrócone składki 51 i 53 nie wpisane do KPiR - ? - JEST AŻ TAK ŹLE ?
    Od: "Bubu" <bubupl(cyfra_jeden)@(WUPE).pl>

    Jest aż tak źle ? - zrobiłem WIELKI BŁĄD czy mogę to rozliczyć na koniec
    roku ?

  • 3. Data: 2005-10-03 11:23:36
    Temat: Re: zwrócone składki 51 i 53 nie wpisane do KPiR - ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2005, it was written:

    > Podobno powinienem zwrócone składki wpisać do książki w miesiącu w którym mi
    > je zwrócono (?)

    Ja się zastanawiam nad czym innym: czy zwrócone składki ZUS stanowią
    dochód *z DG* ?
    Bo to że stanowią dochód to jasne.
    Ale składki płaci się "osobiście" (z tytułu DG) a nie jako prowadzący
    DG - są z DG związane ale DG nie stanowią...
    Po polsku: czy nie powinno to być rozliczone jako "inne przychody
    (poza KPiR, tak samo jak składki społeczne które mogą być rozliczane
    poza KPiR - wprost na PIT) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-10-03 15:57:50
    Od: "Bubu" <bubupl(cyfra_jeden)@(WUPE).pl>

> [...]
    > Po polsku: czy nie powinno to być rozliczone jako "inne przychody
    > (poza KPiR, tak samo jak składki społeczne które mogą być rozliczane

    Dzięki Godfryd !
    Też tak trochę myślałem, ale jeśli rozliczać PITem to jakim i kiedy ?
    w miesiącu zwrotu składek (przypomnę : z konta 51 i 53 za 2,5 roku) czy na
    koniec roku (np. przy wspólnym rozliczeniu małżonków)?
    Wiem, że będę musiał z tym problemem udać się do US, ale niechciałbym żeby
    rozwiązanie zależało wyłącznie od interpretacji urzędnika (przychylnego lub
    nie), a w przepisach nic nie umię znaleźć (dopasować)
    Pozdrawiam - Bubupl

  • 5. Data: 2005-10-03 20:44:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Oct 2005, it was written:

    [...]
    > Też tak trochę myślałem, ale jeśli rozliczać PITem to jakim i kiedy ?
    > w miesiącu zwrotu składek (przypomnę : z konta 51 i 53 za 2,5 roku) czy na
    > koniec roku (np. przy wspólnym rozliczeniu małżonków)?

    W sumie to ja bardziej mam pytania niż odpowiedzi :]
    Nie wykluczam że może mieć znaczenie czy np. składka "51" była
    uprzednio zaliczana w KUP czy też odliczona od podstawy opodatkowania
    na PIT-36/37/innym (możliwe, bo wolno np. prowadząc DG i mając
    dochody z czegoś-tam składki ZUS odliczyć od tego czegoś-tam,
    na "liniowym" może być chyba opłacalne).

    Próbowałem prześledzić ścieżki w stylu "3. Zeznaniami, o których
    mowa w ust. 1 i ust. 1a pkt 2, nie obejmuje się dochodów:
    [...] 3) odliczonej wpłaty, o której mowa w art. 27d"
    itepe - ale to przerasta możliwości szarego podatnika :]

    > Wiem, że będę musiał z tym problemem udać się do US

    ...najwyraźniej. Też będą mieli zgryz.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-10-04 09:32:36
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0510032208260.1344@athlon>,

> [...]
    > [...] 3) odliczonej wpłaty, o której mowa w art. 27d"
    > itepe - ale to przerasta możliwości szarego podatnika :]

    A art. 14 UPDOF tego nie rozwiązuje?
    "3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    (...)
    3a) zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania
    przychodów"

    Na mój gust oznacza to (inne podpunkty nie pasują), że jeśli składkę
    zaliczał w koszty, to teraz ma przychód z DG i do deklaracji
    miesięcznej. A jeśli odejmował od dochodu, to nie ma przychodu z DG - i
    do rozliczenia rocznego.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2005-10-04 22:16:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Oct 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >
    > Na mój gust oznacza to (inne podpunkty nie pasują), że jeśli składkę
    > zaliczał w koszty, to teraz ma przychód z DG i do deklaracji

    Mi się podoba... nie wiem jak USowi :)

    > A jeśli odejmował od dochodu, to nie ma przychodu z DG
    > - i do rozliczenia rocznego.

    Ale to już inna sprawa: nie ma obowiązku odprowadzania zaliczki
    od "innych przychodów" ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-05 09:51:10
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0510050015370.2928@athlon>,

    > Mi się podoba... nie wiem jak USowi :)

    Nie sądzę, żeby zaprotestował :)

    > Ale to już inna sprawa: nie ma obowiązku odprowadzania zaliczki
    > od "innych przychodów" ??

    Chyba się pospieszyłem :)
    Obowiąłzek jest - i dlatego ZUS ją odprowadził od renty. A ja teraz mam
    wątpliwości, czy te zwrócone składki w ogóle należy jako przychód
    kwalifikować. W UPDOF znalazłem tylko zapisy dotyczące zwracanej składki
    zdrowotnej. Wnioskuję z tego, że nie jest ona "przychodem z innych
    źródeł".
    Jako prosty kioskarz uważam, że inicjator wątku powinien skorygować
    właściwe deklaracje roczne. Tak mi wychodzi na rozum - wsparcia w
    przepisach nie mam, a i parę haczyków dostrzegam.

  • 9. Data: 2005-10-05 20:39:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Oct 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    > kwalifikować. W UPDOF znalazłem tylko zapisy dotyczące zwracanej składki
    > zdrowotnej. Wnioskuję z tego, że nie jest ona "przychodem z innych

    IMHO to jest zbyt optymistyczna interpretacja.
    Jeśli zwrot składki zdrowotnej jest gdzieś wymieniony - to znaczy
    że jest to przychód hm... "kwalifikowany" (przypisany do określonego
    rodzaju dochodu).
    Natomiast ustawa o podatku dochodowym jest zorganizowana tak:
    - wymienia się jakie przychody nie są objęte ustawą
    - określa się źródła przychodów, i tu jest pułapka: dla kategorii
    "inne przychody" jest zapis "w szczególności".
    Wniosek: wszystko co NIE pasuje do innych pozycji ale podlega
    pod ustawę to są "inne przychody" !
    Następnie mamy do czynienia jeszcze z:
    - wyłączeniem pewnych przychodów z opodatkowania
    - zwolnieniem pewnych przychodów z opodatkowania
    Do tych ostatnich kategorii należy np. zwracany podatnikowi
    VAT (on PODLEGA pod ustawę !).
    Żeby od czegoś nie zapłacić PD trzeba:
    - dopasować do niepodlegania (nie pasuje)
    - znaleźć wyłączenie (nie widzę)
    - znaleźć zwolnienie (nie widzę).

    > Jako prosty kioskarz uważam, że inicjator wątku powinien skorygować
    > właściwe deklaracje roczne.

    Miało by sens - niemniej faktyczny zwrot dostaje TERAZ.
    A opodatkowanie przychodów naleznych jednak nie jest zasadą
    i w p. dotyczących DG jest wyraźnie wymienione - normą
    jest opodatkowanie przychodów otrzymanych.
    Biorąc pod uwagę iż odliczenie również przysługuje od składek
    ZAPŁACONYCH... to mi tak nie wychodzi jak piszesz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-10-06 12:45:24
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0510052230240.2872@athlon>,

> [...]
    [...]
    > Żeby od czegoś nie zapłacić PD trzeba:
    > - dopasować do niepodlegania (nie pasuje)

    -nie mieć przychodu.
    Zwróć uwagę, że w tym przypadku mamy do czynienia z oddaniem składek,
    które zostały zapłacone, choć się nie należały. Fakt prowadzenia
    działalności (bądź nie) nie ma z tym związku. Załóżmy, że człowiek jej
    nie prowadził - a składki wpłacił, bo mu pani Gienia z warzywniaka
    powiedziała, że trzeba. I ZUS mu te składki oddał, no bo się nie należą.
    To co on ma - przychód?

    > Miało by sens - niemniej faktyczny zwrot dostaje TERAZ.

    Ale może go powiązać z faktyczną nienależną wpłatą dokonaną wcześniej.

> [...]
    > Biorąc pod uwagę iż odliczenie również przysługuje od składek
    > ZAPŁACONYCH... to mi tak nie wychodzi jak piszesz :)

    Mi wychodzi, że ponieważ składki w określonej części zostały mu
    zwrócone, nie miał prawa o tę część pomniejszyć podstawy opodatkowania.
    A skoro pomniejszył, trzeba zrobić korektę.

    I jeszcze coś: jeżeli ma to być przychód "z innych źródeł", to dlaczego
    ZUS nie pobrał zaliczki?