  • 1. Data: 2004-12-17 11:28:26
    Temat: Problem z zaliczką, VATEM od niej a księgowaniem przychodu
    Od: "Tomek\(NewComer\)" <t...@n...pl>

    Witam.

    Poczytałem archiwum i mam wątpliwości.

    Otóz prowadze DG jako pośrednik w handlu zagranicznym. Z tego tytułu
    umówiłem się że otrzymam zaliczkę (jestem VATOWCEM). No i teraz niem wiem
    czy ta zaliczka jest moim przychodem czy tez nie. Jestem na KPiR.
    W umowie miedzy mną a klinetem jest zapis ze jesli w ciągu okreslonego czasu
    nie sprzeda za moim posrednictwem to zaliczke mu zwrócę.
    Jak mam ją zatem zaksięgować skoro wystawiłem na nią fakturę i obciążyłem
    VATEM.

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2004-12-17 12:33:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Tomek(NewComer) wrote:
    >+ Otóz prowadze DG jako pośrednik w handlu zagranicznym. Z tego tytułu
    >+ umówiłem się że otrzymam zaliczkę (jestem VATOWCEM). No i teraz niem wiem
    >+ czy ta zaliczka jest moim przychodem czy tez nie. Jestem na KPiR.

    Hm...
    ++++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw
    towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach
    sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz
    zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od
    tych pożyczek,
    [...]
    ----

    Zapełnie inna sprawa z VATem - należy się od "przyjęcia zaliczki"...

    >+ Jak mam ją zatem zaksięgować skoro wystawiłem na nią fakturę i obciążyłem
    >+ VATEM.

    Spróbujmy od tyłu: a gdzieś powiedziano że jak coś "obciążyłeś VATem"
    to na KPiR musi być koniecznie zaksięgowane ?
    :)
    Dajmy na to - masz TH na magazynie. Albo nie - zły przykład :), masz
    lepiej coś "na wyposażeniu", komputer albo drukarkę dajmy na to. I ową
    drukarkę komuś *darujesz*.
    Ma być faktura ? (IMO ma być FW :))
    Ma być zaksięgowane w KPiR ?
    Kwestia ew. wykreślenia z EW (o ile było wpisane) jest poza konkursem
    (bo nie dotyczy samej KPiR) :)

    Popatrzmy na art. 14.1f.
    Owszem, tam napisano że "jest faktura -> data f-ry jest datą przychodu".
    Ale czy by z tego miało wynikać że zaliczka jest przychodem...
    Ktoś skomentuje ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-17 12:46:48
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Owszem, tam napisano że "jest faktura -> data f-ry jest datą przychodu".
    > Ale czy by z tego miało wynikać że zaliczka jest przychodem...

    Ja ;-)
    Przepis o tym że przychody są w dacie wystawienia faktury jest pierwszy
    w kolejności. Przepis o tym że zaliczki nie sa przychodem jest drugi -
    ergo przepis o zaliczkach jest przepisem szczególnym w stosunku do tego
    o fakturach - tworzy wyjątek od zasady zaliczania przychodu w dacie
    wystawienia faktury.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2004-12-17 15:00:50
    Od: "Tomek\(NewComer\)" <t...@n...pl>

> [...]
    >
    > Maddy
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Czyli wynika z tego że nie wciągam tego do przychodu a rozliczam się z VATU
    do 25-go Czy tak????

    Tom

  • 5. Data: 2004-12-18 00:57:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Czyli wynika z tego że nie wciągam tego do przychodu a rozliczam się z VATU

    ...z zastrzeżeniem że *jeśli* rzeczywiście trzeba się rozliczać
    z VATu to IMHO tak właśnie...
    [OT]
    BTW: - w RP jest artykuł wskazujący na stanowisko US że "przychody
    autorskie nie mogą się zaliczać do dzieł osobistych":
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041217/p
    rawo/prawo_a_22.html

    O ile pierwsza część wniosku autora atyułu jest IMO prawidłowa:
    "Jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich (na podstawie umowy
    o dzieło) nie jest przychodem z działalnoœci wykonywanej osobiœcie, to nie
    będzie wyłšczone z VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT"

    ...to drugi wniosek IMO "porąbał" zupełnie:
    "Jeżeli natomiast przyjmujemy, że przychód z praw autorskich może być
    tylko przychodem z praw majštkowych (jak twierdzi MF), to konsekwentnie
    trzeba uznać, że przy rozliczaniu honorarium w ramach przychodów z
    działalnoœci wykonywanej osobiœcie nie możemy zastosować 50-proc. kosztów
    uzyskania przychodów."

    Przecież to jest OCZYWISTA NIEPRAWDA.
    Stan jest TAKI SAM jak z ew. "zwykłym zlecenie od którego należy się
    VAT" :) - w myśl jednych ustaw taki "czyn" (zlecenie) jest "działalnością
    osobistą" (i chodzi zarówno o ustawę o podatku dochodowym, jak całe
    prawo gospodarcze: to NIE JEST "działalność gospodarcza" w rozumieniu
    tych ustaw") zaś w myśl *ustawy o VAT* (i TYLKO jej) - to *jest*
    "działalność gospodarcza" w *rozumieniu ustawy o VAT* !

    No i co trudnego w zrozumieniu że *umowa o dzieło* w rozumieniu
    Kodeksu Cywilnego *nie jest* "umową wykonywaną osobiście" ale
    "przekazaniem praw majątkowych" w rozumieniu UoPFoOF ???
    Nie rozumiem... ;]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)