  • 1. Data: 2004-05-23 18:51:15
    Temat: Problem ze wspólnikiem w spółce jawnej
    Od: "Rafał Stosiek" <r...@g...pl>

    Mamy problem ze wspólnikiem. Przestał robić cokolwiek na rzecz spółki.
    Zobowiązania co do tego, co który ze wspólników ma wykonać zaczęliśmy
    podejmować na piśmie (takie rozpisanie zadań na najbliższy miesiąc). On tych
    zobowiązań nie dotrzymuje.
    Z pozostałym wspólnikiem doszliśmy do wniosku, że taka współpraca z nim dalej
    nie ma sensu. My harujemy, a on nic nie robi. Jesteśmy spółką jawną. Jak
    szybko pozbyć się tego wspólnika ze spółki?

    I pytanie drugie: Jako spółka musimy za niego opłacać ZUS i PIT. Czy można
    tego jakoś uniknąć bądź powiedzieć mu, żeby sam (ze swoich pieniędzy, nie
    pieniędzy spółki) opłacał to sobie?

    Pozdrawiam
    Rafał S.

  • 2. Data: 2004-05-24 07:17:11
    Temat: Re: Problem ze wspólnikiem w spółce jawnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 May 2004, Rafał Stosiek wrote:
    [...]
    >+ Z pozostałym wspólnikiem doszliśmy do wniosku, że taka współpraca z nim dalej
    >+ nie ma sensu. My harujemy, a on nic nie robi.

    Nie udało mi się znaleźć dyskusji na .prawo dotyczącej podobnego temtu
    (a był, pamiętam, tylko słów kluczowych googliwi zapodać nie umiem :>).
    Sprawa jest taka, że po części zależy co macie w umowie.
    Z "defaultu" wspólnikowi dochody (i straty :>) ze spółki należą się
    z tytułu *udziału* a nie "robienia czegoś" - za "robotę" to należy się
    wynagrodzenie :]
    Aczkolwiek mogę rozumieć twoje możliwe wzburzenie to powinieneś sobie
    wytłumaczyć że wspólnik (każdy :)) jest *inwestorem* i z tego tytułu
    należy mu się stosowna część udziału w sp-ce (w tym dochodach i stratach)
    - do sprawdzenia w KC (SC) i KSH.

    >+ Jesteśmy spółką jawną. Jak
    >+ szybko pozbyć się tego wspólnika ze spółki?

    Hm...
    Primo - problem jest raczej mało podatkowy :] (nie licząc remanentów
    koncowych :)) więc sugeruję grupę .prawo.
    Secundo... skoro wspólnik nie podejmuje działań na szkodę spółki to
    raczej nie widzę podstaw do "szybko".
    Trzeba chyba "normalnie" wypowiedzieć umowę spółki... jak już będziesz
    na .prawo pisał to pochwal się co w umowie na te tematy (czyli JAK
    dzieli się dochody i JAK wypowiada się umowę) było ustalone !!

    >+ I pytanie drugie: Jako spółka musimy za niego opłacać ZUS i PIT. Czy można
    >+ tego jakoś uniknąć bądź powiedzieć mu, żeby sam (ze swoich pieniędzy, nie
    >+ pieniędzy spółki) opłacał to sobie?

    J.w. - chyba że umowa jakoś to reguluje. W szczególności reguluje
    kto i na jakiej podstawie ma prawo określania "wkładu pracy"; jak
    nie reguluje to IMHO & AFAIK należy się "po równo" i tyle.
    Dla "robiących" - będzie "niestety"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)