  • 11. Data: 2011-09-22 09:12:25
    Temat: Re: Programista amator nie musi zakładać firmy?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr Fiolek wrote:
    > Czytam w artykule:
    > http://www.rp.pl/artykul/676365.html
    >
    > że programista amator nie musi zakładać firmy.
    > Teraz tylko kwestia - kiedy programista jest amatorem?
    > Przykładowo jestem nauczycielem informatyki, a "po godzinach" piszę
    > programy.
    > Sprzedaje je następnie na allegro (to znaczy udzielam odpłatnie
    > licencji na ich użytkowanie).
    > Jestem programistą amatorem, czy programistą zawodowym? :-)
    > Powinienem założyć firmę, czy nie?

    to jest stary problem typu jak legalnie robić drobne usługi...

    generalnie w RP nie da się.

    jak zaczniesz wykonywać jakąś działalność regularnie to musisz zarejestrować
    DG.

    W samym zarejestrowaniu nei ma nic strasznego po normalne podatki płąci sie
    wg tego co zarobisz.

    W dupę daje dopiero ZUS który ma chrakter podatku pogłównego i automatycznie
    spowoduje że będziesz musiał do drobnego zarabianiad zacząć dokładać.

  • 12. Data: 2011-09-22 09:36:43
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 22.09.2011 11:12, Marek Dyjor wrote:

    > W samym zarejestrowaniu nei ma nic strasznego po normalne podatki płąci
    > sie wg tego co zarobisz.

    Niekoniecznie - z chwilą podjęcia DG (załóżmy dla uproszczenia że z
    chwilą zarejestrowania) wg tysiąca i jednej ustaw i rozporządzeń rzeczy
    nabierają nowych właściwości.

    Przykładowo: długopis który - jako Jan Kowalski - możesz wyrzucić do
    kosza staje się nagle bronią biologiczną którą jako PHU Jan Kowlaski
    musisz ewidencjonować.
    Ok, mało kto o tym wszytskim wie, nie słychać o pogromach (z wyjątkiem
    sprawozdań odpadowych za 2010r., tu było głośno o lawinie kar 10k) ale
    przepisy są i mogą zostać kidyś użyte.

    Tomek

  • 13. Data: 2011-09-22 10:00:09
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 21.09.2011 16:48, cef wrote:

    > Styl jak w interpretacji urzedowej ;-)

    Nie przesadzajmy, zabrakło "tutejszego organu" i "weryfikacji stanu
    faktycznego" która "jest możliwa tylko w ramach postępowania
    podatkowego" :-)

    Tomek

  • 14. Data: 2011-09-23 12:12:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tomek wrote:

> [...]
    > Ok, mało kto o tym wszytskim wie, nie słychać o pogromach (z wyjątkiem
    > sprawozdań odpadowych za 2010r., tu było głośno o lawinie kar 10k) ale

    jak sie nie ujawnisz to masz spokój... jak jednak ktoś z głupoty złoży
    doniesienie na siebie to ma przechlapane.

  • 15. Data: 2011-09-23 22:51:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Sep 2011, Liwiusz wrote:

    > A jeśli po godzinach piszę i sprzedaję Windowsa "7"? Załóżmy, dla
    > uproszczenia, że robię to sam.

    Windows 7 to jest *CZYJEŚ* oprogramowanie, nie własnoautorskie!
    Jeśli je sprzedajesz, to nawet jeśli napisałeś sam, możesz
    się obronić przed podatkiem wskazując popełnienie szerokiej
    listy czynów przestępczych, od naruszenia zastrzeżonej nazwy
    po amerykańskie patenty ;) (choć to nie dowcip - skoro czynności
    podlegające pod KK opodatkowane PDoOF nie są).

    Z p. widzenia UoPDoOF to jest drastyczna różnica - bo osobiście
    wykonany twór, z którego twórca czerpie korzyść wynikła z praw
    intelektualnych, opisany jest przepisem szczegółowym wymienionym
    na liście *PO* działalności gospodarczej.
    Powoduje to, że tak uzyskane przychody przypisane są do tego
    (odrębnego) źródła a nie do DG.
    Formalnie rzecz biorąc, owe przychody powinny tak być również
    przypisane w przypadku umowy wykonywanej osobiście (czyli kiedy
    twórca zobowiązał się do wykonania *przed* możliwością uzyskania
    przychodów ze sprzedaży), ale ponieważ USowi to na jedno wychodzi
    (prawo do podwyższonego ryczałtowego KUP nie jest przypisane
    ze względu na źródło przychodów) nie stwierdzono czepiania się
    przy wpisaniu do rubryki "przychody uzyskiwane osobiście".
    Niemniej (IMO: "oczywiście") taki zarobek *zawsze* stanowi
    "źródło" odrębnie wymienione jako "prawa majątkowe".

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2011-09-23 22:56:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Sep 2011, Piotrek wrote:

    > No przecież jeśli on *samodzielnie* pisze te programy a następnie sprzedaje
    > MPA / udziela licencji to przychód z takiej działalności nie będzie
    > przychodem z DG w rozumieniu PDOF.

    Ano nie będzie.

    > Jeśli zatem robi *tylko* to, to po co ma rejestrować firmę?

    To nie jest proste pytanie.
    Ustalmy: takie cóś to jednak *będzie* "działalnośc gospodarcza
    w rozumieniu VAT", prawda?
    Nic to, że można skorzystać ze zwolnienia - ewidencję trzeba
    prowadzić. Skutku podatkowego nadal nie ma.

    I kolejne pytanie: czy nabywca takiego programu, który kupi go
    do swoich celów osobistych i niezawodowych - będzie konsumentem,
    czy nie będzie?
    Skutku podatkowego nadal nie ma ;)
    A co z *INNYMI* skutkami prawnymi?

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-09-23 22:59:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > po amerykańskie patenty ;) (choć to nie dowcip - skoro czynności
    > podlegające pod KK opodatkowane PDoOF nie są).

    Nie chodzi o podróbę windowsa 7, tylko - załóżmy -
    programista-geniusz-amator napisał Windowsa 7 (Billa Gatesa nie ma i nie
    było) i sprzedaje go po godzinach. Tzn. skoro pojawiła się teza, że
    "można napisać program i sprzedawać jego licencję bez DG" to czy
    teoretycznie można by było być producentem i dystrybutorem Windowsa na
    cały świat i nie musieć zakładać DG :)

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2011-09-23 23:26:14
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > Ano nie będzie.

    > To nie jest proste pytanie.
    > Ustalmy: takie cóś to jednak *będzie* "działalnośc gospodarcza
    > w rozumieniu VAT", prawda?

    W rozumieniu uosdg chyba też?

    Tomek

  • 19. Data: 2011-09-24 01:21:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Sep 2011, Liwiusz wrote:

    > napisał Windowsa 7 (Billa Gatesa nie ma i nie było) i sprzedaje go po
    > godzinach.

    A to nie zrozumiałem :)

> [...]
    > producentem i dystrybutorem Windowsa na cały świat i nie musieć zakładać DG

    W innym (wcześniejszym) poście wyjaśniłem dlaczego IMO nie
    (znaczy nie można nie zakładać DG), w zupełności się zgadzam.
    Konsekwencje zakładania DG są nie tylko podatkowe, skoro ustawa
    o swobodzie DG przedkłada własne wymagania, to wyjątek w PDoOF
    (bo taki dochód podpada *zarówno* pod DG jak i "majątkowe",
    a "majątkowe" mają pierwszeństwo jako szczegółowe) nijak nie
    wyłącza obowiązków ze "swobody".

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2011-09-24 01:23:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Sep 2011, tomek wrote:

    > W rozumieniu uosdg chyba też?

    Oczywiście.
    I wg KC oraz wg ustaw "konsumenckich" (o czym pisałem obok).
    Przecież "ludź z ulicy" może kupić taki program i kryterium
    "przedsiębiorcy" będzie istotne choćby dla reklamacji.

    pzdr, Gotfryd