  • 21. Data: 2011-09-24 12:07:36
    Temat: Re: Programista amator nie musi zakładać firmy?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-24 00:56, Gotfryd Smolik news wrote:

    > To nie jest proste pytanie.

    Nikt nie obiecywał, że będzie łatwo.

    Ale z tymi przychodami z szeroko rozumianych MPA w kontekście braku
    przychodów z DG to IMHO przekombinowali ;-)

    Sytuacja w sumie jest dość debilna. Wiadomo, że nie będzie przychodów z
    DG, to i nie ma szansy na jakikolwiek KUP. Czyli z punktu widzenia PDOF
    rejestracja jest zbędna. A z punktu widzenia UoSG rejestrować niby
    trzeba, bo jak nie to ...

    No właśnie to co? Czy ktoś wypatrzył jakieś sankcje za brak rejestracji
    przy założeniu, że sankcji podatkowych nie będzie bo przychody nie są z
    tytułu DG a i jakichkolwiek KUP nie ma?

    > Ustalmy: takie cóś to jednak *będzie* "działalnośc gospodarcza
    > w rozumieniu VAT", prawda?
    > Nic to, że można skorzystać ze zwolnienia - ewidencję trzeba
    > prowadzić. Skutku podatkowego nadal nie ma.

    Oczywiście tak. Ale w celu zostania VAT-manem nie trzeba przecież
    rejestrować DG.

    > I kolejne pytanie: czy nabywca takiego programu, który kupi go
    > do swoich celów osobistych i niezawodowych - będzie konsumentem,
    > czy nie będzie?
    > Skutku podatkowego nadal nie ma ;)
    > A co z *INNYMI* skutkami prawnymi?

    Ja to bym się raczej zastanawiał z jakiego paragrafu mogą go ścignąć, na
    ile, i z jakim prawdopodobieństwem. Innymi słowy mówiąc o wartość
    oczekiwaną chodzi ;-)

    Bo IMHO raczej nie ma takiej możliwości, ażeby prowadząc DG (w
    dziedzinach nieprawniczych) znać i stosować się do *wszystkich* norm
    prawnych.

    Stosować się do tych bardziej znanych ;-) i mniej debilnych ;-) to
    oczywiście się daje. Ale do wszystkich? IMHO nie ma takiej opcji - zbyt
    płodnych wybrańców Narodu mamy ;-)

    No i teraz z punktu widzenia US (VAT, PDOF) to jest raczej "czysty", o
    ile oczywiście prowadzi ewidencje, rozliczy podatki, etc.

    Jak to wygląda z punktu widzenia ZUS dyskutowaliśmy, ale mówiąc szczerze
    nie pamiętam jakie były wnioski - stanęło chyba na tym, że warto pisać o
    interpretację. W każdym razie rejestracja firmy nie jest do niczego
    potrzebna.

    Z punktu widzenia MOŚ to o ile nie użyje broni chemicznej wyrzucając
    zużyty wkład od długopisu do śmieci komunalnych to też jest kryty - ale
    tu Tomek jest ekspertem ;-)

    Czy poza tym widzicie jakieś sankcje za brak rejestracji?
    W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu
    może być jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

    Piotrek

  • 22. Data: 2011-09-24 12:53:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Sep 2011, Piotrek wrote:

    > Oczywiście tak.
    > Ale w celu zostania VAT-manem nie trzeba przecież rejestrować DG.

    I to jest krytyczne pytanie.
    Czy w US rejestrujemy "zamiar uzyskiwania dochodów z DG", czy
    jednak fakt prowadzenia DG?
    Rzut oka do ustawy wskazuje, że np. zasady rozliczania KPiR dotyczą
    tylko "uzyskujących przychody", ale sam wymóg prowadzenia dotyczy
    już wszystkich "prowadzących".
    Podejrzewam że ze zgłoszeniem faktu jako takiego będzie podobnie.

    > Ja to bym się raczej zastanawiał z jakiego paragrafu mogą go ścignąć, na ile,
    > i z jakim prawdopodobieństwem. Innymi słowy mówiąc o wartość oczekiwaną
    > chodzi ;-)

    :)
    Jestem skłonny się zgodzić że będzie ona niska.
    Przynajmniej tak długo, jak długo jakiś niezadowolony klient nie
    pojawi się z paczką zarzutów.

    > Czy poza tym widzicie jakieś sankcje za brak rejestracji?
    > W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu może być
    > jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

    IMVHO niekoniecznie: pamiętasz gdzie jest zapisany przepis o obowiązku
    zgłoszenia prowadzenia DG do US?
    Nie chce mi się szukać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2011-09-24 12:54:12
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 24.09.2011 14:07, Piotrek wrote:
    > W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu
    > może być jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

    Na pewno było wykroczenia pt. prowadzenie niezarejestrowanej DG i
    niedokonanie zmiany wpisu.
    Nie chce mi się sprawdzać czy jeszcze są, ale wartość oczekiwana i tak
    dąży tu do zera.

    Tomek

  • 24. Data: 2011-09-24 13:53:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-24 14:53, Gotfryd Smolik news wrote:
    > IMVHO niekoniecznie: pamiętasz gdzie jest zapisany przepis o obowiązku
    > zgłoszenia prowadzenia DG do US?
    > Nie chce mi się szukać :)

    Nie pamiętam i też mi się nie chce szukać, jako że temat od dawna mnie
    nie dotyczy :-)

    Piotrek

  • 25. Data: 2011-09-24 19:44:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 24 Sep 2011 14:07:36 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Ja to bym się raczej zastanawiał z jakiego paragrafu mogą go ścignąć, na
    > ile, i z jakim prawdopodobieństwem. Innymi słowy mówiąc o wartość
    > oczekiwaną chodzi ;-)

    To do kompletu:

    Może ktoś pamięta, czy nie będzie jakichś sankcji z ustawy o statystyce?

  • 26. Data: 2011-09-25 09:53:25
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-09-21 12:15, Piotr Fiolek pisze:
    > Czytam w artykule:
    > http://www.rp.pl/artykul/676365.html
    >
    > że programista amator nie musi zakładać firmy.
    > Teraz tylko kwestia - kiedy programista jest amatorem?
    > Przykładowo jestem nauczycielem informatyki, a "po godzinach" piszę
    > programy.
    > Sprzedaje je następnie na allegro (to znaczy udzielam odpłatnie
    > licencji na ich użytkowanie).
    > Jestem programistą amatorem, czy programistą zawodowym? :-)
    > Powinienem założyć firmę, czy nie?

    "Jeśli udostępni swoją aplikację przedsiębiorcom, to jako płatnicy będą
    oni musieli wpłacić zaliczki do urzędu."

    to wszystko psuje

  • 27. Data: 2011-09-25 09:54:21
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-09-21 12:52, jureq pisze:

    > Jak to w gazetach - trochę przekręcili. Przeczytaj interpretację np tu:
    >
    > http://www.podatki.biz/artykuly/14_14341.htm
    >
    > Pytanie nie było czy musi zakładać firmę. Tylko jak będą opodatkowane
    > podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaży licencji na program. I tylko na
    > to pytanie uzyskał odpowiedź.
    >
    > Żeby mieć pewność, że nie spowoduje to żadnych problemów przydała by się
    > jeszcze analogiczna interpretacja z ZUS. A potem zastanowił bym się
    > jeszcze jak będzie ta działalność wyglądała w świetle co najmniej dwu
    > ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej i o VAT.

    wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS
    dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

  • 28. Data: 2011-09-25 10:05:16
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 25.09.2011 11:54, Pendrive wrote:

    > wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS
    > dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

    Co prawda wg mnie wynika to bezpośrednio z usus, ale jeśli mimo to jest
    tutaj jakiś czynnik niepewności to telefon do jakiejś szemranej
    instytucji, w wykonaniu pendrajwa, tej niepewności nie rozwiewa.

    Tomek

  • 29. Data: 2011-09-25 12:20:20
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-09-25 12:05, tomek pisze:

    > Co prawda wg mnie wynika to bezpośrednio z usus, ale jeśli mimo to jest
    > tutaj jakiś czynnik niepewności to telefon do jakiejś szemranej
    > instytucji, w wykonaniu pendrajwa, tej niepewności nie rozwiewa.

    dla pendrivewa akurat ma znaczenie co mysli o tym komisja ktora decyduje
    o tym czy uznac kogos za tworce w rozumieniu przepisow o ZUS a czy to
    jest wiarygodne dla Tomka to pendrive szczerze pierdoli

  • 30. Data: 2011-09-25 12:36:34
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 25.09.2011 14:20, Pendrive wrote:

    > dla pendrivewa akurat ma znaczenie co mysli o tym komisja ktora decyduje
    > o tym czy uznac kogos za tworce w rozumieniu przepisow o ZUS a czy to
    > jest wiarygodne dla Tomka to pendrive szczerze pierdoli

    Komisja która myśli to dobry scenariusz na powieść SF

    Tomek