  • 1. Data: 2011-09-21 10:15:11
    Temat: Programista amator nie musi zakładać firmy?
    Od: Piotr Fiolek <t...@g...com>

    Czytam w artykule:
    http://www.rp.pl/artykul/676365.html

    że programista amator nie musi zakładać firmy.
    Teraz tylko kwestia - kiedy programista jest amatorem?
    Przykładowo jestem nauczycielem informatyki, a "po godzinach" piszę
    programy.
    Sprzedaje je następnie na allegro (to znaczy udzielam odpłatnie
    licencji na ich użytkowanie).
    Jestem programistą amatorem, czy programistą zawodowym? :-)
    Powinienem założyć firmę, czy nie?

  • 2. Data: 2011-09-21 10:52:24
    Temat: Re: Programista amator nie musi zakładać firmy?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 03:15:11 -0700, Piotr Fiolek napisał(a):

    > Czytam w artykule:
    > http://www.rp.pl/artykul/676365.html
    >
    > że programista amator nie musi zakładać firmy.

    Jak to w gazetach - trochę przekręcili. Przeczytaj interpretację np tu:

    http://www.podatki.biz/artykuly/14_14341.htm

    Pytanie nie było czy musi zakładać firmę. Tylko jak będą opodatkowane
    podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaży licencji na program. I tylko na
    to pytanie uzyskał odpowiedź.

    Żeby mieć pewność, że nie spowoduje to żadnych problemów przydała by się
    jeszcze analogiczna interpretacja z ZUS. A potem zastanowił bym się
    jeszcze jak będzie ta działalność wyglądała w świetle co najmniej dwu
    ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej i o VAT.

  • 3. Data: 2011-09-21 11:01:24
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 21.09.2011 12:52, jureq wrote:

> [...]
    > jeszcze jak będzie ta działalność wyglądała w świetle co najmniej dwu
    > ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej i o VAT.

    Uosdg to nie ma co się zajmować bo jeśli US i ZUS będą syte, to nie ma
    organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma
    organu który mogłby mieć wiarygodną informację że ob. PF prowadzi DG ale
    się u nich nie zgłosił.

    Tomek

  • 4. Data: 2011-09-21 11:48:46
    Od: Piotr Fiolek <t...@g...com>

    On Sep 21, 1:01 pm, tomek <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma
    > organu który mogłby mieć wiarygodną informację że ob. PF prowadzi DG ale

    Tylko pytanie - czy się nie przyczepi? Bo jeżeli coś jest w miarę
    regularnie sprzedawane, to nawet jeżeli to "coś" (np. ta licencja na
    program) jest tworzone "po godzinach", to chyba raczej powinno się
    założyć DG? Zresztą - dużej różnicy w obciążeniach podatkowych raczej
    nie będzie? Podatek dochodowy pewnie na zbliżonym poziomie, z VATu na
    początek można być zwolnionym. Jedyna różnicą będzie chyba tak na
    prawdę płacenie składki zdrowotnej (bo składki społeczne to wystarczy
    przecież, że opłaca pracodawca - czyli w przypadku nauczyciela -
    szkoła)?

  • 5. Data: 2011-09-21 12:09:30
    Od: Piotr Fiolek <t...@g...com>

  • 6. Data: 2011-09-21 12:29:38
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 21.09.2011 14:09, Piotr Fiolek wrote:

> [...]
    > regularnie sprzedawane, to nawet jeżeli to "coś" (np. ta licencja na
    > program) jest tworzone "po godzinach", to chyba raczej powinno się

    To nie tak - DG się albo prowadzi, albo nie - to jest stan faktyczny.
    Rejestracja to osobna sprawa, można prowdzić niezarejestrowaną DG która
    nie staje się przez to nie-DG.

    > Zresztą - dużej różnicy w obciążeniach podatkowych raczej
    > nie będzie?

    Żadnej, kwestia rejestracji DG w rozumieniu uosdg a opodatkowania PIT
    tego co chcesz robić nie mają nic wspólnego.

> [...]
    > prawdę płacenie składki zdrowotnej (bo składki społeczne to wystarczy
    > przecież, że opłaca pracodawca - czyli w przypadku nauczyciela -

    Zdrowotna zależy od interpretacji ZUSu a nie od rejestracji DG w
    rozumieniu uosdg.

    Tomek

  • 7. Data: 2011-09-21 14:38:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 5:15 AM, Piotr Fiolek wrote:
> [...]
    > licencji na ich użytkowanie).
    > Jestem programistą amatorem, czy programistą zawodowym? :-)

    jeśli po godzinach napiszesz program to nie
    jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

    :)

  • 8. Data: 2011-09-21 14:46:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-21 16:38, witek pisze:
    > jeśli po godzinach napiszesz program to nie
    > jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

    A jeśli po godzinach piszę i sprzedaję Windowsa "7"? Załóżmy, dla
    uproszczenia, że robię to sam.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-09-21 14:48:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    witek wrote:

    > jeśli po godzinach napiszesz program to nie
    > jeśli po godzinach piszesz programy to tak.
    >
    > :)

    Styl jak w interpretacji urzedowej ;-)

  • 10. Data: 2011-09-21 15:02:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-21 16:38, witek wrote:
    > jeśli po godzinach piszesz programy to tak.
    >
    > :)

    No przecież jeśli on *samodzielnie* pisze te programy a następnie
    sprzedaje MPA / udziela licencji to przychód z takiej działalności nie
    będzie przychodem z DG w rozumieniu PDOF. Jeśli zatem robi *tylko* to,
    to po co ma rejestrować firmę?

    Piotrek