  • 11. Data: 2006-08-02 07:26:24
    Temat: Re: Prokura Art. 1091
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Aug 2006, Nixe wrote:

    > No przecież o tym właśnie mowa.
    > Wszelkie zmiany w prokurze winny być zgłoszone do KRS pod rygorem
    > nieważności.

    Ale tego zapisu nie ma...
    +++
    Art. 109. (2) § 1. Prokura powinna być pod rygorem nieważności udzielona
    na piśmie. Przepisu art. 99 § 1 nie stosuje się.
    ---

    Ergo, na mój rozum zapis o wpisie powinienby również zawierać słowa
    "pod rygorem nieważności" - a tak nie jest.

    > Gdyby nie było takiego obowiązku, to nie byłoby zapisu w KC, bo po jakiego
    > grzyba?

    Nie wiem! Pogdybajmy: w razie "zamieszania" sprawy przez prokurenta
    mógłby to (brak wpisu o powołaniu lub odwołaniu) być zarzut wobec
    strony o niedochowanie staranności... ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-08-02 14:31:49
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0608020919560.3308@athlon>
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:

    > Ale tego zapisu nie ma...

    http://rzeczpospolita.pl/prawo/doc/kcywilny2005a/kc_
    k1.html
    Rozdział III PROKURA
    art 109/1 paragraf 1

    > Ergo, na mój rozum zapis o wpisie powinienby również zawierać słowa
    > "pod rygorem nieważności" - a tak nie jest.

    Na mój rozum, jeśli ustanowienie prokury podlega obowiązkowi wpisania do
    KRS, to jeśli się tego obowiązku nie dopełni, to prokura jest nieważna.

    > Nie wiem! Pogdybajmy: w razie "zamieszania" sprawy przez prokurenta
    > mógłby to (brak wpisu o powołaniu lub odwołaniu) być zarzut wobec
    > strony o niedochowanie staranności... ?

    Nie wiem, czy tylko i wyłącznie niedochowanie staranności.
    Dokumenty, umowy, oświadczenia woli podpisane przez prokurenta, który nie
    widnieje w KRS są po prostu nieważne.
    Tak samo, jak nieważne są, gdy podpisze je osoba powołana do zarządu w
    momencie, gdy zmiany te nie są poświadczone sądownie. To po prostu tak,
    jakby podpisał je sąsiad z parteru ;-)
    Nie na darmo bank zażądał aktualnego odpisu z KRS, gdy na umowie kredytowej
    zobaczył nazwisko innego, niż dotychczas prokurenta. Samo oświadczenie
    zarządu o powołaniu tego prokurenta było niewystarczające.

    --
    Nixe

  • 13. Data: 2006-08-02 17:17:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Aug 2006, Nixe wrote:

    > http://rzeczpospolita.pl/prawo/doc/kcywilny2005a/kc_
    k1.html
    > Rozdział III PROKURA
    > art 109/1 paragraf 1

    Słów "pod rygorem nieważności" nie widzę - są tylko wobec
    obowiązku udzielenia *na piśmie*.

    > Na mój rozum, jeśli ustanowienie prokury podlega obowiązkowi wpisania do KRS,
    > to jeśli się tego obowiązku nie dopełni, to prokura jest nieważna.

    Musi istnieć przepis z którego wynika nieważność.
    Nie wiem czy da się w tym kontekście odczytać art.73.2 - jakoś
    nie mam przekonania, ale kto wie....

> [...]
    > momencie, gdy zmiany te nie są poświadczone sądownie. To po prostu tak, jakby

    Hm... nie wiem czy są nieważne.
    Co najmniej art. 39 K.C. IMO powinien mieć zastosowanie - czyli spółka
    może się wywinąć, ten co podpisał niekoniecznie.

    > Nie na darmo bank zażądał aktualnego odpisu z KRS, gdy na umowie kredytowej
    > zobaczył nazwisko innego, niż dotychczas prokurenta. Samo oświadczenie
    > zarządu o powołaniu tego prokurenta było niewystarczające.

    Ależ ja bym też żądał :)
    Ze względu na "staranność" właśnie :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2006-08-03 06:48:50
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0608021802260.16100@athlon>
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:

    > Słów "pod rygorem nieważności" nie widzę - są tylko wobec
    > obowiązku udzielenia *na piśmie*.

    Tych słów istotnie tam nie ma, ale takie właśnie swego czasu usłyszałam od
    prawnika :)
    Za kilka dni będę znów wizytować w sądzie, więc dopytam się jeszcze raz z
    czystej ciekawości, jaka jest prawidłowa interpretacja tego przepisu.

    > Ależ ja bym też żądał :)
    > Ze względu na "staranność" właśnie :|

    Oni ze względu na sprawdzenie wiarygodności istnienia prokury, a tym samym
    jej prawnej ważności.
    Tę wiarygodność i ważność zapewnia właśnie wpis do KRS, a nie samo
    oświadczenie prezesa.
    Ale jak mówiłam - dowiem się dokładnie jeszcze raz za kilka dni (na wszelki
    wypadek u innej osoby ;-).

    --
    Nixe