  • 1. Data: 2003-09-29 12:06:35
    Temat: Proste pytanie
    Od: "BP" <b...@p...gazeta.pl>

    Wiatm!

    Prowadzę KPiR. Czy jeżeli chcę zaksięgować jako koszty, wydatki poniesione
    na opłaty związane z rozpoczęciem działalności takie jak opłata za wpis do
    ewidencji dg, opłata skarbowa pobrana za zapytanie oniekaralnośc itp.,
    powiniem najpierw sporządzić PK i dopiero wtedy zaksięgować?
    Czy też mogę każdy poniesiony wydatek wpisać bezposredni do KPiR? Co wtedy
    wpisać w pozycji: nr dowodu księgowego?

    Z góry dziękuję za okazaną mi pomoc.
    Maks.

  • 2. Data: 2003-09-30 19:17:14
    Temat: Re: Proste pytanie
    Od: "BP" <b...@p...gazeta.pl>

    Oj, a myślałem, że to proste.

  • 3. Data: 2003-10-01 11:39:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Sep 2003, BP wrote:

    >+ Oj, a myślałem, że to proste.

    ...myślenie ma przyszłość... ;)
    a wKF: jakbyś tak komentował pod cytatem (nawet
    własne wypowiedzi ;))...
    [...]
    >+ > na opłaty związane z rozpoczęciem działalności takie jak opłata za wpis do
    >+ > ewidencji dg, opłata skarbowa pobrana za zapytanie oniekaralnośc itp.,
    >+ > powiniem najpierw sporządzić PK i dopiero wtedy zaksięgować?

    Objaśnij skąd wziąłeś PK: miałeś do czynienia z pełną
    księgowością ? Nie, AFAIK nie ma powodu żeby jakąś
    kategorię DW nazwać sobie "PK" - skoro uważam że
    można (i należy) stosować "delegacje" (a to forma
    DW nie wymieniona explicite w rozporządzeniu) to...
    No ale zaciekawiło mnie :) bo na ogół dyskusje
    dotyczące KPiR ograniczały się do DW :)

    >+ > Czy też mogę każdy poniesiony wydatek wpisać bezposredni do KPiR?
    >+ > Co wtedy wpisać w pozycji: nr dowodu księgowego?

    Mi się wydaje że odpowiedź na pierwsze pytanie wynika
    z odpowiedzi na drugie: rozp. ds. KPiR (zakładam że masz
    pod ręką ?) w par.12 i 13 wymienia co może być dowodem
    księgowym.
    A tam m.in. znajdziesz par.12.3:
    +++++
    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    1) faktury, [...]
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14 [...] zawierające co najmniej:
    a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron[...]
    b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji[...]
    c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość[...]
    d) podpisy osób uprawnionych [...]
    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie
    dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    -----

    No i teraz - jeśli masz "kwitek" spełniający ww. wymogi,
    to ja bym go pisał "wprost".
    Jak nie spełnia, bo np. jest to "dowód wpłaty
    do kasy Urzędu Miejskiego" z kwotą 100 zł (i brak
    informacji *za co*) - to wystawiłbym DW.
    Ale to IMO - i w googlu znajdziesz sugestię że "zbędny
    DW to raczej najwyżej nieprawidłowe księgowanie" (a nie
    "nierzetelne księgowanie", bo to grozi konsekwencjami
    - chyba Maddy), co znaczyłoby "możnaby wystawiać
    nawet jak niekonieczne" - pamiętając o sławetnym
    "każdy odpowiada za siebie"...

    BTW: IMHO numer wpisu do Ewidencji Środków Trwałych
    również spełnia ww. wymogi (tam nic nie napisano że numer
    dowodu księgowego ma być "unikalny w danym miesiącu"
    ani podobnie ! - ma "umożliwić powiązanie", umożliwia)
    i amortyzację wpisuję "wprost" (jako numer EŚT, bez DW).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)