  • 1. Data: 2008-05-11 21:53:52
    Temat: sprzedaz mieszkania - podatek
    Od: "@(odwroc_przed_maupa).wp.pl" <""z_domu_do_pracy\"@(odwroc_przed_maupa).wp.pl">

    Witam,

    Wiem że temat jest wałkowany, ale nie moge znalezc ze 100% pewnością
    opisu dotyczacego mojej sytuacji.
    Kupiłem mieszkanie w 2005 roku i teraz chce je sprzedać. kupuje w
    miedzyczasie inne mieszkanie na rynku wtórnym. jesli uda mi sie sprzedac
    mieszkanie przed tym jak kupie kolejne, to nie mam problemu, ale raczej
    mi sie to nie uda, a mieszkanie nowe juz mam namierzone i umowione
    (kupno na kredyt).

    wg tego co jest tutaj napisane
    http://www.pit.pl/podatek_od_sprzedazy_nieruchomosci
    _1491.php

    place 10% podatku niezaleznie od wszystkiego od wartosci sprzedazy
    (zalamka...)

    Wg tego co tu:
    http://www.portalfk.pl/d178166_i128067_przychod_ze_s
    przedazy_nieruchomosci_jako_wydatek_poniesiony_na_ce
    le_mieszkaniowe_w_rozumieniu_ustawy_o_podatku_dochod
    owym_od_osob_fizycznych_1440df24153ix2007_interpreta
    cje.html
    (lub tu skrócony: http://tnij.org/a6oe )

    pieniadze przeznaczone na splate kredytu na zakup nowego mieszkania
    (dokładnie na budowe nowego mieszkania) nie podlegaja opodatkowaniu (ale
    znowu art.21 ust.1 pkt 32 lit.e w/w ustawy jest uchylony, to chyba to
    pisemko jest z lekka stare...)

    Teraz wzialem ustawe
    (http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz.U.2000.14.17
    6.html) i czytam:
    art 21, ust 1, pkt 126:
    Wolne od podatku dochodowego są:
    (...)
    126) (246) przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
    a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w
    takim lokalu,
    c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie,
    d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub
    udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w
    lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed
    datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22,

    no i zastrzegane ustępy:
    21. (275) Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do
    przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania
    odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży
    oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym,
    którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca
    zamieszkania podatnika.
    22. (276) Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie
    łącznie do obojga małżonków.

    Czy w ww opisanej sytuacji:
    moge kupic mieszkanie na kredyt, potem sprzedac swoje stare mieszkanie i
    uniknac placenia podatku o ile zaniose do us zaswiadczenie, ze bylem w
    swoim starym zameldowany przez 12 miesiecy? czy to ma byc jakies inne
    oswiadczenie? jesli inne to skad ta innosc wynika?

    dzieki z gory za sugestie i pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-05-12 17:41:19
    Temat: Re: sprzedaz mieszkania - podatek
    Od: andrzej <a...@g...com>

    > Kupiłem mieszkanie w 2005 roku i teraz chce je sprzedać

    więc obowiązuje cię stara ustawa i stare zasady

    > place 10% podatku niezaleznie od wszystkiego od wartosci sprzedazy

    .... dokładnie tak, musisz zapłacić 10% zryczałtowany podatek

    > - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w
    > lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed
    > datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22,

    to zwolnienie dotyczy "nowej" ustawy, mógłbyś z tego skorzystać
    gdybyś swoje mieszkanie kupił po 1 stycznia 2007

> [...]
    > swoim starym zameldowany przez 12 miesiecy? czy to ma byc jakies inne
    > oswiadczenie? jesli inne to skad ta innosc wynika?

    niestety tego zrobić nie możesz...

    jedyne wyjście jakie widze to: najpierw sprzedaż mieszkania, potem
    oświadczenie do US że wydasz kwotę potatku w terminie 2 lat na własne
    cele mieszkaniowe i do tego jakiś pit (26 chybaj... ale nie jestem
    pewien), następnie kupujesz nowe mieszkanie i masz już wydatek na
    własne cele mieszkaniowe, z powrotem do US aby to rozliczyć... i nie
    płacisz podatku.

    ....albo czekasz pełne (!) 5 lat od daty zakupu mieszkania i nie
    płacisz nic przy sprzedaży... ale to rozwiązanie Cię chybaj nie
    interesuje....

    innych możliwości nie widzę

  • 3. Data: 2008-05-13 05:02:58
    Od: "@(odwroc_przed_maupa).wp.pl" <""z_domu_do_pracy\"@(odwroc_przed_maupa).wp.pl">

    Użytkownik andrzej napisał:

    (...)

    dzieki, pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-05-15 11:30:00
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    odwroc_przed_maupa napisał(a):

> [...]
    > swoim starym zameldowany przez 12 miesiecy? czy to ma byc jakies inne
    > oswiadczenie? jesli inne to skad ta innosc wynika?

    Inne. Ta inność wynika z tego, że ulga meldunkowa to nowe przepisy,
    a Ciebie obowiązują stare. Ale możesz kupić nowe mieszkanie na kredyt,
    sprzedać stare, a za uzyskaną kwotę spłacić powyższy kredyt.

    Art. 21, ustęp 1, pkt. 32

    Wolne od podatku dochodowego są (...) przychody uzyskane ze sprzedaży
    nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

    e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu
    lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku
    lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę
    kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych
    przed dniem uzyskania tych przychodów.

    Przy czym Art. 28 ustęp 2a powiada:

    "Zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników
    dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej
    sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą
    na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e)."

    > dzieki z gory za sugestie i pozdrawiam

    Nie ma za co. Nie daj się okraść :-)

    --
    Dominik (& kąpany)