  • 1. Data: 2010-12-20 08:15:46
    Temat: Przełom roku - pytania laika
    Od: "Sabina" <s...@n...pl>

    Witam,

    Działalność gosp. prowadzę dopiero od pół roku, teraz jest przełom roku i mam
    kilka pytań natury podstawowej:

    1. Dziś (20.XII) płacę dochodowy za listopad pomnożony razy dwa?

    2. W styczniu nie płacę dochodowego?

    3. Kiedy zmieni się składka ZUS? Bo na razie płacę cały czas taką samą co
    miesiąc.

    4. Czy zmieni się coś z stopach procentowych ZUS?

    5. VAT - czy rozliczenie grudnia (to do 25 stycznia) będzie inne niż poprzednich
    miesięcy, a dopiero styczeń (w lutym) będzie wg nowych stawek, na nowych
    formularzach?

    6. Czy nowa ustawa VAT nie zmieniła tego, że dniem rozliczania VAT jest 25?

    Dziękuję,

    Sabina

  • 2. Data: 2010-12-20 08:46:05
    Temat: Re: Przełom roku - pytania laika
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 20-12-2010 09:15, Sabina pisze:
> [...]
    > i mam
    > kilka pytań natury podstawowej:
    >
    > 1. Dziś (20.XII) płacę dochodowy za listopad pomnożony razy dwa?

    Niezupełnie. Płacisz dochodowy dwa razy - raz za listopad, raz za grudzień.
    Teoretycznie można zrobić to jednym przelewem, tyle że w czasach PITów-5
    US wiedzał ile musiałaś zapłacić za listopad i podwójny przelew nie był
    zagadką dla rachunkowości podatkowej. Był to niepoprawne, ale akceptowalne.
    Dziś, kiedy płacisz za listopad 1000zł, US nie wie czy to jest podwójny
    (2 x 500zł) czy może pojedynczy podatek (i zapomniałaś zapłacić drugiej
    części). Można się spodziewać pisma z wezwaniem do wyjaśnienia, albo
    telefonu z pytaniem jaka kwota zaliczki za listopad była właściwie należna.

    Ustaw bowiem nie mówi o podwójnej zaliczce za listopad, jak to
    funkcjonuje potocznie. Za listopad płacimy pojedynczą zaliczkę, jak za
    każdy inny miesiąc. A dodatkowo w tym samym terminie zaliczkę za
    grudzień w _wysokości_ listopadowej. Stąd powinien być to osobny
    przelew, z kodem grudniowym (a wiec w tym roku 10M12).

    Oczywiście za łączną wpłatę nikt głowy nie urwie, ale po co komplikować
    sprawy już i tak skomplikowane.

    > 2. W styczniu nie płacę dochodowego?

    Nie.

    > 3. Kiedy zmieni się składka ZUS? Bo na razie płacę cały czas taką samą co
    > miesiąc.

    Od stycznia - płatna w lutym.

    > 4. Czy zmieni się coś z stopach procentowych ZUS?

    Na razie wszystko po staremu.

    > 5. VAT - czy rozliczenie grudnia (to do 25 stycznia) będzie inne niż
    > poprzednich
    > miesięcy,

    Takie samo.

    > a dopiero styczeń (w lutym) będzie wg nowych stawek, na nowych
    > formularzach?

    To chyba oczywiste. Wzory deklaracji obowiązują "w rozliczeniu za
    miesiąc" a nie w miesiącu, w którym są składane.
    31 grudnia 2010 nowa deklaracja nie będzie jeszcze obowiązywała, a
    teoretycznie ktoś może mieć już wszystko zaksięgowane i chcieć VAT7
    złożyć ostatniego dnia roku. Wolno mu.

    > 6. Czy nowa ustawa VAT nie zmieniła tego, że dniem rozliczania VAT jest 25?

    Nie ma żadnej "nowej ustawy" są zmiany w istniejącej.

    Przy terminie VAT7 nikt nie majstrował.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2010-12-23 22:45:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Dec 2010, Maddy wrote:

> [...]
    > 500zł) czy może pojedynczy podatek (i zapomniałaś zapłacić drugiej części).

    Hm... ja tam nie wiem jak to w różnych bankach wygląda, ale w mBanku
    zdecydowanie JEST pole na wstawienie opisu!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-12-23 22:49:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Dec 2010, Sabina wrote:

    > 1. Dziś (20.XII) płacę dochodowy za listopad pomnożony razy dwa?

    BTW: a o tym, że możesz podatki (oba, dochodowy i vat, zakładam
    że jesteś "małym podatnikiem") rozliczać kwartalnie - wiesz?
    Jedyną wadą tej metody jest konieczność pewnej samodyscypliny
    i nieprzejadanie zaliczki która ma być "odłożona do zapłaty" :D
    I teraz jest pora na poskładanie "papierów" żeby mieć prawo
    do obu "kwartalnych" (dochodowy można później, ale po co).
    UWAGA: wybierając VAT kwartalny należy uważać, aby sobie
    niechcący nie odhaczyć "kasowego".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-12-27 07:27:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Hm... ja tam nie wiem jak to w różnych bankach wygląda, ale w mBanku
    > zdecydowanie JEST pole na wstawienie opisu!

    Ale to pole nie do tego służy.
    To nie jest pole do korespondencji z US.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-12-27 08:44:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > I teraz jest pora na poskładanie "papierów" żeby mieć prawo

    No właśnie, Gotfrydzie, czy mógłbyś poratować i "doradzić" w sprawie
    dochodowego kwartalnego:

    - do kiedy można złożyć takie oświadczenie
    - co, oprócz samego wniosku, potrzebuję?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-12-27 21:49:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Dec 2010, Liwiusz wrote:

    > No właśnie, Gotfrydzie, czy mógłbyś poratować i "doradzić" w sprawie
    > dochodowego kwartalnego:
    >
    > - do kiedy można złożyć takie oświadczenie

    *O ile się nie mylę* bodaj do 20 lutego.
    Ale ja bym składał już dziś ;) (żeby nie musieć sprawdzać w ustawie :P)

    > - co, oprócz samego wniosku, potrzebuję?

    Nic.
    Wróć: kopię dla siebie, "odatowaną" :D (tak z przezorności)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-12-27 21:51:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Dec 2010, Maddy wrote:

    > Ale to pole nie do tego służy.
    > To nie jest pole do korespondencji z US.

    Ale w kwestii praktycznej - czy ono "dociera" do US?
    Bo jeśli tak, to jak to NSA kiedyś określał, "błąd mniejszej wagi"
    może być pożyteczny celowo... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-12-27 21:55:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Nic.
    > Wróć: kopię dla siebie, "odatowaną" :D (tak z przezorności)

    Dzięki, przejdę się do "nich" zatem w styczniu ;)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-12-28 07:11:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Ale w kwestii praktycznej - czy ono "dociera" do US?

    Teoretycznie dociera. W praktyce przekonałam się, że różnie bywa.

    Jakiś czas temu płaciłam dochodowy z odsetkami (bo mi si zapomniało
    puścić - szewc bez butów chodzi) i miła pani zadzwoniła spytać jaka była
    kwota główna żeby potem nie było groszowych przekłamań. A w opisie
    przelewu było "odsetki 7zł".
    Pani stwierdziła, że to pole "nie do tego służy" ale sama nie do końca
    wiedziała do czego.

    > Bo jeśli tak, to jak to NSA kiedyś określał, "błąd mniejszej wagi"
    > może być pożyteczny celowo... ;)

    To nie jest błąd za który można by kogokolwiek ukarać.
    To jest błąd, który może powodować konieczność wyjaśniania sprawy.
    A że większość znanych mi przedsiębiorców dostaje spazmów, jak ma
    odebrać polecony z US, to dwa przelewy są prostym rozwiązaniem, żeby
    przynajmniej jednego listu uniknąć.

    Nie zawsze znajdzie się miła pani która zadzwoni zamiast od razu
    straszyć poleconym.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813