  • 1. Data: 2010-12-19 11:17:43
    Temat: Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    DG, KPIR, VAT, memoriał.

    Kupuje usługi niematerialne od polskiej firmy za kwotę X, zasilając
    wcześniej konto wewnętrzne (prepaid).

    Gdy sprzedaję usługę moim klientom oczywiście doliczam prowizję.

    Chcę sprzedać/przekazać taką usługę na rzecz swojej firmy
    (do celów prowadzenia działalności) nie mi osobiście (czyli nie do
    celów osobistych).

    Z tego co czytałem dowiedziałem się tylko, że przy nieodpłatnym
    przekazywaniu usług należy wziąć pod uwagę koszty nabycia.

    Czyli mój X + VAT, a nie cena za którą sprzedaje klientowi końcowemu.

    Pytanie jak zaksięgować taką operację. Czy mam wystawić sam sobie
    normalną fakturę VAT na kwotę X + VAT czy też zrobić to przez fakturę
    wewnętrzną? I jak to zapisać do KPIR?

    Dziękuję serdecznie za wszystkie nieocenione podpowiedzi jakie
    udzielili mi Państwo na tej grupie, życzę pogodnych Świąt i
    wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-12-19 13:35:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "AM" <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał w wiadomości

    > DG, KPIR, VAT, memoriał.
    >
    > Kupuje usługi niematerialne od polskiej firmy za kwotę X, zasilając
    > wcześniej konto wewnętrzne (prepaid).

    Kupujesz jako kto? Jako ta DG.
    Gdzie ksiegujesz zakupy tej uslugi, tj w ktorej kolumnie?

> [...]
    >
    > Chcę sprzedać/przekazać taką usługę na rzecz swojej firmy
    > (do celów prowadzenia działalności) nie mi osobiście (czyli nie do celów

    No to jesli kupujesz jako DG i chcesz zuzyc w ramach tejze DG, to gdzie tu,
    do diaska, widzisz jakiekolwiek przekazanie?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-12-19 13:54:52
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    > Kupujesz jako kto? Jako ta DG.
    > Gdzie ksiegujesz zakupy tej uslugi, tj w ktorej kolumnie?

    Doładowuje konto wewnętrzne u resellera jakąś większą kwotą na którą
    otrzymuję fakturę od dostawcy.
    W KPIR wpisuje jako "pozostałe wydatki" kolumna nr 13.

    Następnie wykorzystuje te środki do opłacania usług (kupowanych u tego
    resellera) na rzecz klientów. Im wystawiam fakturę na sprzedaż usługi
    i księguję w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług".

    > No to jesli kupujesz jako DG i chcesz zuzyc w ramach tejze DG, to gdzie tu,
    > do diaska, widzisz jakiekolwiek przekazanie?

    No i teraz jest "problem" (a może go nie ma), co jeśli chcę tą usługę
    "kupić" na firmę (korzystając ze środków, które wcześniej wpłaciłem na
    konto wewnętrzne).

    Czy muszę to księgować czy nie? Czy taki zakup na siebie po cenach
    tego resellera, jest dla mnie przychodem czy nie?

    W końcu konto wewnętrzne się uszczupla co powoduje (w perspektywie),
    że będę musiał doładować je (ponieść koszt), aby uzupełnić wydaną kwotę.

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2010-12-19 15:02:33
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 19-12-2010 14:54, AM pisze:

> [...]
    >
    > No i teraz jest "problem" (a może go nie ma), co jeśli chcę tą usługę
    > "kupić" na firmę (korzystając ze środków, które wcześniej wpłaciłem na

    Przecież już kupiłeś usługę. Na firmę. Dostałeś nawet fakturę. Czemu
    chcesz kupować drugi raz tą samą usługę?

    > Czy muszę to księgować czy nie?

    Drugi raz?

    > Czy taki zakup na siebie po cenach tego
    > resellera, jest dla mnie przychodem czy nie?

    Prowadzisz sklep papierniczy, w którym sprzedajesz m.in. papier do drukarek.
    W hurtowni kupujesz "na firmę" 100 ryz papieru.
    Z tego 90 ryz kładziesz na półkę do dalszej odsprzedaży.
    20 ryz zużywasz "na potrzeby firmy" (do wydruku cenników, faktur itp).

    Czy zużycie 20 ryz będzie przychodem dla firmy?

    W usługach będzie podobnie.
    Kupujesz od "hurtownika" tzw. miejsce na serwerze: 100GB. Dostajesz
    fakturę na "usługę hostingową".
    Na potrzeby firmy przeznaczasz 30GB (na stronkę firmową itp.). Resztę
    sprzedajesz swoim klientom.
    Nie ma potrzeby żebyś sam od siebie kupował te 30GB. Nawet brzmi to
    dziwnie :)

    > W końcu konto wewnętrzne się uszczupla co powoduje (w perspektywie), że
    > będę musiał doładować je (ponieść koszt), aby uzupełnić wydaną kwotę.

    Co rozumiesz przez zwrot "uzupełnić wydaną kwotę"? Przecież już ją wydałeś.
    Doładowanie, wykupienie punktów (czy jak twój dostawca-hurtownik sobie
    to nazwał) to po prostu zakup usługi. Skończyły się punkty - usługa
    wykonana. Dokupienie punktów to wykupienie kolejnej usługi
    (np.przedłużenie rezerwacji miejsca, zwiększenie powierzchni dyskowej
    itp., punkty są po to, żebyś mógł bardziej elastycznie zdecydować na co
    te "punkty" przeznaczysz w ramach oferowanej przez hurtownika usługi)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2010-12-20 08:10:19
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam

    Dziękuję za odpowiedzi.

> [...]
    > itp., punkty są po to, żebyś mógł bardziej elastycznie zdecydować na co
    > te "punkty" przeznaczysz w ramach oferowanej przez hurtownika usługi)

    W moim przypadku chodzi o domeny i certyfikaty SSL. Czyli z tych
    wykupionych punktów, powstanie kilka "niezależnych" usług dla kilku
    klientów. Być może się mylę i cały czas jest z mojego punktu widzenia
    jest to jedna usługa przeze mnie kupiona (czyli X punktów).

    Ale czy nie muszę jakoś ewidencjonować "wydatkowania" tych punktów na
    własny użytek. Gdyby się ktoś doczepił, że zakupiłem punktów za kwotę
    X, a część "znikło" ponieważ przeznaczyłem je na użytek firmy. A
    resztę na klientów (i tu mam faktury wystawione).

    Czy też nic nie ewidencjonuje, nic nie wystawiam, w razie gdyby się
    ktoś doczepił to będę tłumaczyć, że Y punktów poszło na to a Z na tamto?

    Życzę Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-12-20 10:53:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 19 Dec 2010 16:02:33 +0100, Kviat napisał(a):

> [...]
    > firmy" (do wydruku cenników, faktur itp).
    >
    > Czy zużycie 20 ryz będzie przychodem dla firmy?

    To akurat nie jest dobry przykład, bo wypadałoby te 20 ryz przenieść w
    KPiR z kolumny towary handlowe do właściwej.

  • 7. Data: 2010-12-20 10:56:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 20 Dec 2010 09:10:19 +0100, AM napisał(a):

    > Czy też nic nie ewidencjonuje, nic nie wystawiam, w razie gdyby się ktoś
    > doczepił to będę tłumaczyć, że Y punktów poszło na to a Z na tamto?

    Nie masz obowiązku nic wystawiać. Rzeczywiście w razie kontroli będziesz
    się tłumaczył. A kontrola może przyjść i za 6 lat, więc nie będziesz już
    nic pamiętał. I właśnie dlatego warto gdzieś sobie zapisać na co zostały
    przeznaczone zakupy. Dobrym miejscem na takie zapiski jest druga strona
    faktury zakupowej.

  • 8. Data: 2010-12-21 05:58:31
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 20-12-2010 11:53, jureq pisze:

    > To akurat nie jest dobry przykład, bo wypadałoby te 20 ryz przenieść w
    > KPiR z kolumny towary handlowe do właściwej.

    Ale zgodzisz się, że nadal firma nic nie musi sama sobie sprzedawać, ani
    sama od siebie kupować? I że nadal w takim przypadku nie występuje
    _przychód_, którego pytacz boi się najbardziej (a raczej opodatkowania
    takiego "przychodu").

    Bo mam wrażenie, że chciałeś się przyczepić do (nieistotnego w tym
    kontekście) szczegółu byle się doczepić, a ideę mojej analogii zrozumiałeś.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2010-12-21 06:08:53
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 20-12-2010 09:10, AM pisze:
    > Witam
    >
    > Dziękuję za odpowiedzi.

    > W moim przypadku chodzi o domeny i certyfikaty SSL.

    Tak działa dużo firm sprzedających usługi "resellerskie". Hosting,
    domeny... :)

> [...]
    > jest to jedna usługa przeze mnie kupiona (czyli X punktów).
    >
    > Ale czy nie muszę jakoś ewidencjonować "wydatkowania" tych punktów na

    Pytanie brzmi: czy musisz ewidencjonować _zakup_ tych punktów?
    Spisowi z natury podlegają towary (między innymi - jakby się znowu ktoś
    chciał przyczepić). Zakupionych usług nie trzeba ewidencjonować.

    Czy te "punkty" są towarem?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2010-12-21 09:51:09
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    > Pytanie brzmi: czy musisz ewidencjonować _zakup_ tych punktów?
    Zakup mam na fakturze od resellera.

    > Spisowi z natury podlegają towary (między innymi - jakby się znowu ktoś
    > chciał przyczepić). Zakupionych usług nie trzeba ewidencjonować.
    Zgadza się, dlatego księguję zakup jako Pozostałe wydatki.

    Moje pytanie wynikło z braku "formalnej" ewidencji wydatku tych
    punktów, jeśli je samemu zużywam (na cele DG). Bo, jeśli sprzedaje
    klientowi to oczywiście wystawiam fakturę sprzedaży.

    Ale jak rozumiem nie trzeba ewidencjonować (i rozliczać) przekazania
    usługi na własne cele. Choć warto zrobić taki nieformalny zapisek (na
    osobnej kartce lub na odwrocie faktury zakupowej punktów lub pamiętać
    :) w przypadku gdyby się ktoś na kontroli doczepił, aby się
    wytłumaczyć, gdzie się podziały zakupione punkty.

    Dziękuje serdecznie wszystkim za poświęcony czas i pomocne opinie :)

    Pozdrawiam.