  • 1. Data: 2003-03-25 17:21:42
    Temat: Przeniesienie praw autorskich jako eksport usług
    Od: "Maciej Miąsik" <m...@m...net>

    Witam wszystkich!

    Tworzę programy komputerowe i sprzedaję je przenosząc prawa autorskie na
    nabywcę. Wydawałaby się, że w zgodzie z art. 4 pkt 2 litera e o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

    "Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: [...]
    2) usługach - rozumie się przez to: [...]
    e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa
    autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego, "

    Mam tutaj do czynienia ze świadczeniem usługi, opodatkowanie VATem. Swoje
    programy sprzedaję za granicę (przenoszę autorskie prawa majątkowe na
    nabywcę), to w zgodzie z Art. 4a. 1. pkt 2 ww. ustawy, świadczę usługę za
    granicą, czyli dokonuję eksportu usług. A w konsekwencji wystawiam FV ze
    stawką 0%, w perspektywie uprawniająca mnie do otrzymania zwrotu podatku,
    gdyż utrzymuję się wyłącznie z eksportu.

    Na swoje nieszczęście zadałem US pytanie, czy rzeczywiście moja
    interpretacja zapisów ustawy jest prawidłowa. No i otrzymałem odpowiedź, że
    "tylko i wyłącznie sprzedaż licencji jako prawa autorskiego do programu
    komputerowego będzie mieściła się w ustawowej definicji eksportu usług".

    No i mam problem. Czy ktoś zna, mam odpowiedź, itp. w podobnej kwestii?

    Za taką odpowiedź niestety ponoszę część odpowiedzialności, gdyż pytanie nie
    było właściwie zadane - zamiast opisać stan faktyczny, dołączyłem stosowną
    umowę. Urzędnicy wydedukowali na jej podstawie (a ma ona 24 strony), że
    pieniądze otrzymuję za "opracowanie programu komputerowego", kompletnie
    pomijając zasadniczne zapisy, które dotyczą właśnie przeniesienia autorskich
    praw majątkowych. Oczywiście, umowa opiewa na opracowanie programu
    komputerowego i przeniesienie kompletnych praw własności intelektualnej (do
    nich zaliczają się także, ale nie tylko, autorskie prawa majątkowe) do tego
    programu.

    Nawet jeśli zgodzić się, że opracowanie programu nie stanowi eksportu usług
    (z czym się zgadzam), to przeniesienie praw powinno zaliczyć się jako
    eksport. A jeśli nawet, to otrzymując zapłatę za coś co jednocześnie nie
    jest eksportem (opracowanie) oraz jest (przeniesienie praw), jak ma te 2
    rzeczy rozdzielić?

  • 2. Data: 2003-03-25 17:59:43
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    podpisz z kontrahentem osobna "umowe o przeniesienie
    praw autorskich", ktora bedzie mowic wylacznie o prawach
    autorskich do oprogramowania i nia sie posluguj w celu
    udokumentowania prawidlowego stosowania zerowej stawki
    vat w us,

    a stara umowa i tak jest wazna, ale us nie musi o niej
    wiedziec (skoro ty juz ujawniles, to mozesz rozwiazac
    i podpisac nowa, etc.)

    pazernosc urzednikow skarbowki przekracza juz wszelkie
    granice, kiedys kwestionowali udzielanie licencji, bo byly
    zwolnione z ptu, specjalnie znowelizowano ustawe uznajac
    udzielanie licencji za usluge, a teraz znowu to kwestionuja!!

    byc moze - ale tutaj juz generuje - mozna uzyc argumentu,
    ze samo opracowanie oprogramowania nic nie znaczy dla twojego
    kontrahenta, bo przeciez nie moze on go uzywac dopoki nie
    przekazesz mu praw autorskich (udzielisz licencji),
    samo opracowanie oprogramowania nie jest usluga, bo jak
    kontrahent moze skonsumowac ta usluge, skoro nie moze korzystac
    z oprogramowania?? analogicznie wyprodukowanie towaru dla kogos
    na indywidualne zamowienie i wg jego wskazowek, nie ma znaczenia
    dla zamawiajacego, dopoki mu tego sie nie sprzeda (odda do jego
    dyspozycji), dopiero sama sprzedaz jest opodatkowana,
    analogicznym momentem oddania do dyspozycji, umowzliwienia
    korzystania z oprogramowania jest udzielenie licencji
    (lub przeniesienie praw autorskich) i za to sie bierze pieniadze!

    wg mnie powinienes podpisac druga umowe i nie oddawac im ani
    zlotowki z tytulu vat!
    bylem w takiej samej sytuacji, jak ty, podpisalem osobna umowe o
    przeniesienie praw, do pierwotnej (znacznie obszerniejszej)
    w ogole sie nie przyznalem, niedawno przeszedlem maly magiel w us
    w zwiazku ze zwrotem vatu i nikt sie do niczego nie przyczepil

    --
    bromden[at]gazeta.pl
    GCS d- s+: a- C++$ UL(++++) P-- L++ E--- W+(++) N++ o? K? w(++) !O M--

  • 3. Data: 2003-03-25 19:31:56
    Od: "Maciej Miąsik" <m...@m...net>

    > a stara umowa i tak jest wazna, ale us nie musi o niej
    > wiedziec (skoro ty juz ujawniles, to mozesz rozwiazac
    > i podpisac nowa, etc.)

    Obawiam, że mleko się już wylało i zmuszony będzie raczej tworzyć aneksy do
    tej umowy niż ją anulować. Kontrahent z drugiej strony jest dość ciężki w
    rozumieniu naszych problemów z US - przyzwyczajeni są do robienia interesów,
    a nie kombinowania z podatkami. Parę miesięcy zajęło dopięcie tej umowy,
    więc wolę zbytnio nie drażnić lwa.

    Aneks musi chyba jednoznacznie pokreślać, że celem umowy jest przeniesienie
    praw autorskich i za to otrzymuję pieniądze, a opracowanie jest niezbędne,
    aby powstał obiekt autorskich praw majątkowych.

> [...]
    > samo opracowanie oprogramowania nie jest usluga, bo jak
    > kontrahent moze skonsumowac ta usluge, skoro nie moze korzystac

    To jest linia argumentacji, o której także myślałem. Sam proces
    "opracowywania" programu nie powinien mieć specjalnie znaczenia, gdyż nie
    sposób przekazać praw majątkowych do programu, który nie został wcześniej
    opracowany. I dla mnie i kontrahenta kluczową sprawą jest przeniesienie praw
    (czyli eksport usługi).

    Maciek