  • 1. Data: 2008-04-22 11:21:20
    Temat: Pytanie
    Od: "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>

    Prowadząć działalność gosp. jako osoba fizyczna czy mogę zatrudnić moją żonę
    na etat ?

    Daniel

  • 2. Data: 2008-04-22 11:34:32
    Temat: Re: Pytanie
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 22 kwiecień 2008 13:21
    (autor "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <480dca1c$0$15077$f69f905@mamut2.aster.pl>):

    > Prowadząć działalność gosp. jako osoba fizyczna czy mogę zatrudnić moją
    > żonę na etat ?

    Zakładając, że nie macie rozdzielności majątkowej (wtedy CHYBA można) nie
    możesz. Jedyne co możesz to możesz zgłosić ją jako osobę współpracującą i
    płacić za nią takie same składki jak za siebie. Co nawet przy większych
    pensjach jest opłacalniejsze :D

    W każdym razie, powstaje taka zdegenerowana nieco spółka cywilna. Ona
    zarabia teoretycznie 0zł, ale że prowadzicie wspólne gospodarstwo i
    rozliczacie i tak PIT wspólnie, to docelowo wychodzi OK. Problem tylko,
    jeśli chcesz uniknąć płacenia haraczy na mafię, to wtedy problem.

    --
    Tristan
    napisz tu: s...@i...eu t...@i...eu

  • 3. Data: 2008-04-22 11:44:39
    Od: "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>

> [...]
    > rozliczacie i tak PIT wspólnie, to docelowo wychodzi OK. Problem tylko,
    > jeśli chcesz uniknąć płacenia haraczy na mafię, to wtedy problem.

    Przeczytałem też na necie jakieś wycinki z Reczpospolitej że można zatrudnić
    tylko że jest nie opłacalne a mi nie chodzi o opłacalność tylko o to żeby
    żona osiagała dochody i mogła je udokumentować.

  • 4. Data: 2008-04-23 09:42:16
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 22 kwiecień 2008 13:44
    wasz znak: <480dcf96$0$15030$f69f905@mamut2.aster.pl>):

    > Przeczytałem też na necie jakieś wycinki z Reczpospolitej że można
    > zatrudnić tylko że jest nie opłacalne a mi nie chodzi o opłacalność tylko
    > o to żeby żona osiagała dochody i mogła je udokumentować.

    No to może niech sama założy własną DG?

    --
    Tristan
    napisz tu: s...@i...eu t...@i...eu

  • 5. Data: 2008-04-24 07:31:32
    Od: "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>

    > No to może niech sama założy własną DG?

    Dziękuję ale na to już wpadłem sam...czy ktoś coś może jeszcze podpowiedzieć
    w sprawie tego pytania ?

    Daniel

  • 6. Data: 2008-04-29 07:18:42
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl> wrote:

    > Dziękuję ale na to już wpadłem sam...czy ktoś coś może jeszcze
    > podpowiedzieć w sprawie tego pytania ?

    Mogę podpowiedzieć, że *chyba* można, ale prawie na pewno nie stanowi to
    kosztu. Więc jej pensja by była w zasadzie opodatkowana podwójnie.

    p. m.

  • 7. Data: 2008-04-30 13:05:17
    Od: "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>

    > Mogę podpowiedzieć, że *chyba* można, ale prawie na pewno nie stanowi to
    > kosztu. Więc jej pensja by była w zasadzie opodatkowana podwójnie.
    >
    > p. m.

    Ja musze wiedzieć bez "chyba"

    Daniel

  • 8. Data: 2008-04-30 13:13:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Daniel wrote:

    > Ja musze wiedzieae bez "chyba"

    Jest to łatwiejsze, niż Ci się wydaje - wystarczy spojrzeć do ustawy
    (art. 23).

    Piotrek

  • 9. Data: 2008-04-30 19:41:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Apr 2008, Tristan wrote:

> [...]
    > wasz znak: <480dca1c$0$15077$f69f905@mamut2.aster.pl>):

    > Zakładając, że nie macie rozdzielności majątkowej (wtedy CHYBA można) nie

    Kto Ci takie coś powiedział??? :O

    > Jedyne co możesz to możesz zgłosić ją jako osobę współpracującą

    E tam. W razie zatrudnienia - musi.
    Ale to *nie wyklucza zatrudnienia* - taka osoba będzie pracownikiem:

    > płacić za nią takie same składki jak za siebie. Co nawet przy większych
    > pensjach jest opłacalniejsze :D

    ...tyle że dla potrzeb ZUS traktowanym jak osoba współpracująca :)
    I dla PIT (co już wyjaśniono) ta pensja nie jest kosztem pracodawcy za to
    jest przychodem pracownika.
    ALE... ale pozostałe przywileje pracownicze pozostają!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-05-05 07:33:15
    Od: "Daniel" <dpilat(malpka)op.pl>

    > Jest to łatwiejsze, niż Ci się wydaje - wystarczy spojrzeć do ustawy (art.
    > 23).

    Art. 23 jakiej ustawy ?