  • 1. Data: 2008-01-18 17:31:18
    Temat: Pytanie o podatek liniowy
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    witam
    jest taka sytuacja:
    lekarz.
    zatrudniony w szpitalu na kontrakcie od 01.04.2006. wcześniej pracował w tym
    samym szpitalu czyli u tego samego pracodawcy na umowę o pracę.
    czy w tym roku może przejść na podatek liniowy? wszyscy tweirdzą że tak
    oprócz księgowej która twierdzi że nie może :)
    dzięki za info
    pzdr
    GL

  • 2. Data: 2008-01-18 17:49:43
    Temat: Re: Pytanie o podatek liniowy
    Od: Grys <g...@g...com>

    Ja mam identyczną sytuację... tylko, że nie służba zdrowia;)
    Na szczęście sam prowadzę księgi i księgowej się pytać nie muszę ;)
    Pytanie zadałem w US - wiem to żadna wykładnia - ale odpowiedzieli, że
    spokojnie można.
    Dzisiaj właśnie wysłałem pismo z informacją do naczelnika US, że taką
    formę opodatkowania wybieram.

    Pozdrowienia

  • 3. Data: 2008-01-18 19:28:28
    Od: "tolo" <n...@g...com>

    To ciekawe, bo sam też prowadzę księgi i z jakiejś ustawy wywnioskowałem, że
    nie może być liniowa. Dzisiaj dzwoniłem do US i po krótkiej konsultacji
    urzędnik odpowiedział, że spokojnie można. Być może księgowa ma rację, ale
    widać, że nikt nie traktuje problemu poważnie, a US to lepsza wykładnia niż
    księgowa.
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-01-18 20:38:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello tolo,

    Friday, January 18, 2008, 8:28:28 PM, you wrote:

> [...]
    > widać, że nikt nie traktuje problemu poważnie, a US to lepsza wykładnia niż

    Jasssssne. Opieraj się na telefonicznej "wykładni" przypadkowego,
    anonimowego urzędnika skarbowego. "Dobrze" na tym wyjdziesz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2008-01-18 20:49:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jan 2008, glang wrote:

> [...]
    > czy w tym roku może przejść na podatek liniowy? wszyscy tweirdzą że tak
    > oprócz księgowej która twierdzi że nie może :)

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Art.9a.3
    PRZECZYTAJ.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-18 20:53:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jan 2008, tolo wrote:

> [...]
    > urzędnik odpowiedział, że spokojnie można. Być może księgowa ma rację, ale
    > widać, że nikt nie traktuje problemu poważnie,

    Możesz się mylić :>

    > a US to lepsza wykładnia niż księgowa.

    A ten US to "cały US" i czy masz na piśmie to co Ci powiedzieli?
    Bo tak ForYouInformation: informacja w US to jedna jednostka, zaś
    dział karnoskarbowy to inna. I to są inne osoby.
    I nic dziwnego, jakby miały odmienne zdania, szczególnie jak się
    okaże w czasie kontroli za 5 lat, że ustawa czarno na białym
    przyznaje rację zastrzeżeniom :>
    Jak myślisz, co wtedy powie kontrola na uwagę "ale w informacji
    mi powiedzieli"?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

    "niemożliwe!"

  • 7. Data: 2008-01-19 12:53:12
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-
    fizycznych-1_2_31.html

    >  Art.9a.3
    >  PRZECZYTAJ.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Jednak Ci "wszyscy" mają rację a nie ksiegowa.
    Przepis mówi ;

    3. Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2,
    uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa
    do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze
    świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających
    czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci
    w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest
    obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku,
    obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1,
    oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

    Ponieważ kolega pyta czy " w tym roku" może przejść na liniowy bo w ubiegłym
    wykonywał kontrakt jako prowadzacy działalność gospodarczą i był opodatkowany
    na zasadach ogólnych - to należy potwierdzić , że nabył prawo do liniowego w
    tym roku. Jakby szacowny kolega unikał na przyszłość terminu "jestem
    zatrudniony na kontrakcie " - to postawienie diagnozy podatkowej byłoby
    znacznie łatwiejsze , zwłaszcza dla tych , którzy nie znają istoty "kontraktu"
    lekarskiego i warunków jego realizacji.

    Pozdrawiam - Kriss

  • 8. Data: 2008-01-19 14:17:13
    Od: "glang" <g...@o...pl>

> [...]
    > zatrudniony na kontrakcie " - to postawienie diagnozy podatkowej byłoby
    > znacznie łatwiejsze , zwłaszcza dla tych , którzy nie znają istoty

    właśnie o to się rozbija cały temat. na kontrakt przeszedł lekarz w roku
    2006 1. kwietnia czyli przed zakończeniem roku podatkowego. w 2007 nie mógł
    ale w 2008 chyba juz może?
    pzdr
    GL

  • 9. Data: 2008-01-19 17:44:42
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2006 1. kwietnia czyli przed zakończeniem roku podatkowego. w 2007 nie mógł

    Przepis jest dość jasny i precyzyjny ; ale przetłumaczę na potoczny - wersja
    dla lekarzy :-) ; rozpoczynasz lekarzu działalność gospodarczą w trakcie roku -
    nie możesz w tym roku i następnym wybrać liniowego o ile zamierzasz
    współpracować z byłym pracodawcą świadcząc usługi w takim samym zakresie w
    jakim były wykonywane w ramach stosunku pracy.Oznacza to ,że jesli zakres
    obowiązków lekarza jako pracownika obejmował diagnozowanie i leczenie a
    kontrakt zostaje podpisany w zakresie np. zarządzania personelem medycznym - to
    możesz lekarzu wybrać liniowy .
    Nie wiem czy istnieją jakieś ograniczenia ustawowe (np.wykonywanie zawodu ,
    ograniczenia ustawy korporacyjnej itd), które zabroniłyby zawiązania przez
    kilku lekarzy spółki jawnej , która byłaby stroną kontraktu z byłym pracodawcą
    a delegowany przez spółkę lekarz - nie koniecznie personalnie określony w
    kontrakcie - świadczyłby usługi na rzecz i w imieniu tej spółki a nie
    ex.pracodawcy.
    Ale to już całkiem inna sytuacja i nie objeta zakresem pytania chociaż jak
    sądzę warta przemyślenia i dyskusji.

    Pzdr - kriss