  • 1. Data: 2006-10-29 12:55:14
    Temat: Pytanie ws.załozenia ewidencji sprzedaży
    Od: KaMil <m...@o...pl>

    Z tego co mi wiadomo każdy zapis w ksiedze przychodów i rozchodów
    powinien "posiadać' conajmniej dowód wewnętrzyny.
    I pytanie: czy lekarz prowadzący działalność może na koniec dnia
    wpisać do księgi w miejscu nazwa "Pacjenci" i ogólna kwota przychodu
    za dany dzień czy też MUSI najpierw sporządzić dodatkowy dowód
    wewnetrzny i dopiero wtedy kwotę moze przesieść do ksiegi.
    II pytanie: czy w celu ułatwienie sobie pracy (sam prowadzi księgę
    przychodów) moze założyć ewidencją sporzedaży i tam wpisywać kolejno
    datę i kwote przychodu na koniec dnia, a potem zbiorczo przenieść to
    do księgi (działalność jest prowadzona w jednym miejscu, w siedzibie
    firmy, ktora mieście sie w domu prywatnym lekarza)?
    --
    KaMil

  • 2. Data: 2006-10-30 00:33:56
    Temat: Re: Pytanie ws.załozenia ewidencji sprzedaży
    Od: opix <o...@o...eu>

    KaMil wrote:

> [...]
    > do księgi (działalność jest prowadzona w jednym miejscu, w siedzibie
    > firmy, ktora mieście sie w domu prywatnym lekarza)?

    nie musi wpisywać nic do ksiegi codziennie
    zasada jest taka
    zakłada się ewidencję sprzedaży gdzie wpisuje każda sprzedaż usługi lub
    towaru
    sprzedaż usług sumuje się w ciagu miesiąca i wystawia się na taka sprzedaż
    dowód wewnetrzny na koniec miesiąca który to księguje się w kpir
    --
    ===opix===

  • 3. Data: 2006-10-30 08:13:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Oct 2006, KaMil wrote:

> [...]
    > za dany dzień czy też MUSI najpierw sporządzić dodatkowy dowód
    > wewnetrzny i dopiero wtedy kwotę moze przesieść do ksiegi.

    IMVHO - musi sporządzić dowód.
    Dlaczego? Spróbujmy spojrzeć oczyma ustawodawcy.
    Ano, same wpisy do KPiR mogę być wykonywane przez inną osobę, czy to
    pracownika czy biuro rachunkowe; z faktu że przypadkiem są wykonywane
    przez tę samą (osobę) :) nie wynika że zawsze tak było i zawsze tak
    będzie.
    Musi więc istnieć "kwit" stwierdzający jednoznacznie *KTO* zaakceptował
    taką kwotę przychodu - na wypadek jak się okaże że np. miało miejsce
    zaniżenie. Oczywiście za dane na deklaracji oraz prawidłowe wpisy
    do księgi zawsze i tak odpowiada podatnik - ale przecież z tytułu
    ew. nieprawidłowości może dojść do sporu cywilnego o odszkodowanie,
    sprawy o rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia itp.
    No to potrzebny będzie dowód "kto kazał zaliczyć TAKĄ kwotę".
    :)

    > II pytanie: czy w celu ułatwienie sobie pracy (sam prowadzi księgę
    > przychodów) moze założyć ewidencją sporzedaży

    Pozostaje zgodzić się z opixem :) dopisując że podatnik ma całkiem
    spory wybór JAK chce ujmować przychody, z różnymi ograniczeniami
    dla przychodów dokumentowanych fakturami/rachunkami i dokumentowanych
    w inny sposób:
    - raportem z kasy (jak ma fiskalną to mu WOLNO rejestrować WSZYSTKO
    a nie tylko sprzedaż dla OF)
    - zestawieniem dziennym
    - podsumowaniem miesięcznym z ewidencji
    (oczywiście z zastrzeżeniem, że jeśli wykorzystywana jest ewidencja
    która może zawierać wpisy INNE niż tylko przychody PD, na przykład
    ewidencja VAT albo raport z kasy, to dokonuje się korekty!)

    > datę i kwote przychodu na koniec dnia, a potem zbiorczo przenieść to
    > do księgi

    IMO zapis w KPiR o "jeśli prowadzi w kilku miejscach" ma odwrotny cel:
    jak prowadzi się sprzedaż w kilku miejscach a ma 1. KPiR to MUSZĄ
    być ewidencje sprzedaży (w tych miejscach), ale to nie znaczy że
    nie wolno ES prowadzić mając tylko 1. miejsce, bo byłby to absurd
    ("no wiecie Państwo, ale ja mam zamiar prowadzenia sprzedaży
    w drugim miejscu, tylko dotąd mi się nie udało zacząć, no ale
    jakbym zaczął w tym miesiącu to ES przecież muszę mieć... ze co,
    że już tak 4 lata zacztynam? - a tak, przejściowe trudności" ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-10-30 15:04:38
    Od: KaMil <m...@o...pl>

    opix <o...@o...eu> napisal(a):

    >zakłada się ewidencję sprzedaży gdzie wpisuje
    Pytanie czy moze założyć ewidencję, skoro sam prowadzi księgę i
    dzialalność jest w jedym miejscu, w siedzibie firmy?
    Ni ma powodu, aby ewidencję zakładać.

    I wracam do pytania czy jesli juz prowadzi takie zapisy w księdze
    (jeden wpis dziennie) i robi to wlasnoręcznie, to musi być dodatkowy,
    kolejny papierek w postaci dowodu wewnetrznego.
    --
    KaMil

  • 5. Data: 2006-10-30 15:04:38
    Od: KaMil <m...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > Ano, same wpisy do KPiR mogę być wykonywane przez inną osobę, czy to
    Ale są przez podatnika.
    Czy ustawodawca uzależnia to (obowiązek dowodów wewnętrzynych) od tego
    czy wpisu dokonuje podatnik wlasnoreczne?

    > nie wynika że zawsze tak było i zawsze tak będzie.
    Jak bedzie inaczej np. poprzez biuro, to będzie obowiązek ewidencji.

    >- podsumowaniem miesięcznym z ewidencji
    Oczywiscie ma taką możliwość jeśli ewidencje prowadzi, czytaj musi
    prowadzić, bo tak stanowią przepisy.
    Pytanie jest czy mu wolną ja założyć, a dokłądnie korzystac z jej
    dobrodziejstw, skoro dzilalność jest w jednym miejscu, w siedzibie
    firmy.

    >nie wolno ES prowadzić mając tylko 1. miejsce, bo byłby to absurd
    Sęk w tym, że ewidencję moze sobie założyć, nawet 10 takowych, tylko
    czy moze z niej korzystać, a dokłądniej, czy brak codziennych zapisów
    przychodów od osób fizycznych (i braku kasy fiskalnej) w ksiedze nie
    będzie powodem, aby uznać ją za nierzetelnie prowadzoną.
    --
    KaMil

  • 6. Data: 2006-10-31 09:35:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Oct 2006, KaMil wrote:

    > Ale są przez podatnika.

    Zauważ że przedstawiałem "koncept", który mógł prowadzić do wniosków
    jakie wyciągałem. 31.XII możesz zatrudnić pracownika, ten jeden wpis
    zrobi on... i będzie afera.

    > Czy ustawodawca uzależnia to (obowiązek dowodów wewnętrzynych) od tego
    > czy wpisu dokonuje podatnik wlasnoreczne?

    IMO - nie uzależnia.
    Jeśli sprzedaż jest "bezrachunkowa" (nie dokumentowana *zewnętrznymi*
    dowodami sprzedaży lub autoryzowana w kasie fiskalnej) to mi wychodzi
    iż ma być sporządzony DW z podpisem.
    Tłumacząc obrazowo: "albo istnieje dokument którego egzemplarz
    można znaleźć u kontrahenta, albo musi istnieć podpisany DW".
    Zresztą tak samo jest z DW przy kosztach - sami sobie podpisujemy
    dokonanie wydatku (a tak naprawdę - dla kontrolera US, w razie
    czego ma PISEMNY dowód dokonania machlojki).

> [...]
    > Pytanie jest czy mu wolną ja założyć, a dokłądnie korzystac z jej
    > dobrodziejstw, skoro dzilalność jest w jednym miejscu, w siedzibie

    Znasz zasadę prawną "kto może więcej może mniej"?
    Tłumaczy się ją zwyczajowo na przykładzie policjanta, skoro może
    wylegitymować, to może również zapytać jak się nazywasz :)
    To zajrzyj do par.30.3 rozporządzenia.
    A później powiedz sobie czy korzystanie z prawa do rozliczania
    KPiR w terminie późniejszym jest przymusowe :)

    Zauważ: par.8.1 stwierdza że w razie powierzenia biuru "podatnik
    jest zobowiązany", nie zawiera żadnego zakazu prowadzenia
    ewidencji sprzedaży a dodatkowo NIE reguluje terminów wprowadzania
    danych: ten fakt (że z innego przepisu wynika obowiązek zapisywania
    sprzedaży "nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu
    następnym") powinnien wzbudzać czujność :) (że musi istnieć INNY
    przepis, zwalniający z obowiązku codziennego wpisywania sprzedaży
    do KPiR).

> [...]
    > przychodów od osób fizycznych (i braku kasy fiskalnej) w ksiedze nie
    > będzie powodem, aby uznać ją za nierzetelnie prowadzoną.

    Już napisałem wyżej, ale podkreślę: jakby się oprzeć tylko na zapisie
    art.8.1 to MIMO prowadzenia ewidencji podatnik podlegałby obowiązkowi
    codziennego wpisywania sprzedaży, czyli dzień w dzień musiałby
    lecieć do biura z ewidencją celem "przepisania" :) bo w par 8 NIE MA
    zwolnienia z "codzienności".
    Taki wniosek każe szukać dalej (po rozporządzeniu).
    No i się znajduje :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-10-31 09:47:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Oct 2006, KaMil wrote:

    > Pytanie czy moze założyć ewidencję, skoro sam prowadzi księgę

    ...to mamy obok...

    > I wracam do pytania czy jesli juz prowadzi takie zapisy w księdze
    > (jeden wpis dziennie) i robi to wlasnoręcznie, to musi być dodatkowy,
    > kolejny papierek w postaci dowodu wewnetrznego.

    ...ale tu przymusiłeś do przejrzenia rozporządzenia.
    Hm...
    Wychodzi, ze o ile przy wpisywaniu do *KPiR* taki świch musi być,
    to przy ES niekoniecznie.
    Hm... dobrze gadam? I jak rozumiem pytanie o ES jest podyktowane
    niechęcią do wypełniania owych DW??
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-10-31 12:33:48
    Od: KaMil <m...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > 31.XII możesz zatrudnić pracownika, ten jeden wpis zrobi on... i będzie afera.
    Bujasz w obłokach! Trzymaj się stanu faktycznego i nie każ zatrudniać.

    > To zajrzyj do par.30.3 rozporządzenia.
    A tam warunek "o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.", gdzie wskazuje sie
    obowiazek w przypadku biura. Tu (nasza kwestia) nie ma biura i, aby
    uprzedzić - przypadkiem nie każ tam iść.

    > A później powiedz sobie czy korzystanie z prawa do rozliczania
    >KPiR w terminie późniejszym jest przymusowe :)
    Odwracasz sens pytania. Nie potrafisz odpowiedzieć na zadane pytanie
    wprost?

    > par.8.1 stwierdza że w razie powierzenia biuru "podatnik[..]
    > nie zawiera żadnego zakazu prowadzenia ewidencji sprzedaży
    Już raz pytałem. NIE chodzi o to, że ewidencje założy, BO nie jest to
    zabronione, ale czy z tak zalożonej ewidencji może korzystać wpisując
    na koniec m-c jedną kwotą.
    Inaczej - PRAWO wpisywania jedna zbiorczą kwotą, i to nawet przed
    20-tym dano podatnikom, ktorzy na mocy prawa są 'zobowiązani' do
    zalożenia ewidencji. Innym (tym co sobie dobrowolnie zakładają) nie
    dano, czyli należy uznać, ze nie mają takiego prawa (prawa odstępstwa
    księgowania codziennie i na podstawie DW).
    --
    KaMil

  • 9. Data: 2006-10-31 13:02:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Nie rozumiem tej dyskusji. Przecież par 30 ust 3. rozporządzenia mówi
    dokładnie co i jak.

    "
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w
    ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w §
    8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami.
    "

    Czyli: można wpisywać tak jak biuro rachunkowe do 20. następnego miesiąca
    pod warunkiem
    prowadzenia ewidencji sprzedaży __o której mowa__(a nie __na zasadach jak
    w__) w § 8.

    Cała dyskusja na ten temat jest bezprzedmiotowa bo akurat tutaj minister
    pisał rano
    po kawie i mu wyszło dobrze.

  • 10. Data: 2006-10-31 15:39:01
    Od: KaMil <m...@o...pl>

    t <r...@o...pl> napisal(a):

    > ewidencji sprzedaży __o której mowa__(a nie __na zasadach jak w__) w § 8.
    Dzięki. To zdanie rozwiewa moje wątpliwości.
    --
    KaMil