    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 5 Jan 2011 19:18:19 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: 1FVAT na 2 DG - kupni dzialki

    On Wed, 5 Jan 2011, Przemek wrote:

> [...]
    >
    > Stajemy do przetargu na dzialke od gminy i kupujemy ja wspolnie - Z
    > racji tego ze to nie spolki z osobowoscia prawna to z automatu nasze
    > zony sa tez wlascicielami (beda widnialy/o ile sie nie myle/ wiec 4
    > osoby w akcie notarialnym)
    > Dzialka jest od gminy i ta nalicza VAT a wiec i wystawi FVAT - vat
    > chcemy oczywiscie odzyskac/odliczyc... (lokale sprzedamy tez na FVAT)
    > Mamy osobne DG - czy powinnismy sie ubiegac o jedna FVAT gdzie
    > bedziemy wymienieni jako kontrahent czy osobne 2FVAT (kazdy wyklada
    > polowe kasy wiec "za co": polowa wlasnosci, "ile": polowa

    Nienienie. "Czy gminie to sprawi różnicę" - bo obawiam się, że
    sprawi (patrz niżej).

    > Majac 1FVAT mozemy podzielic vat i koszta???? kto ma ja oficjalnie
    > przechowywac?

    Nie mam pod ręką, ale pamiętam że był wyrok, bodaj NSA, że w takim
    przypadku mimo zapisu nakazującego mieć oryginał dokumentu księgowego,
    wystarczy umieć wskazać gdzie on leży, a mieć kopię.

    > Czy gmina moze wystawic 2 FVAT "po polowie" na jedna dzialke
    > sprzedawana na 1 akt notarialny z 4 osobami???

    A zastanów się: jakbyś chciał od właściciela nieruchomości kupić
    udział 50%, to co on Ci ma wystawić?
    (gmina właśnie tak zrobiłaby: sprzedała 2x50% udziału).
    Żeby nie było: różnica jest, i gmina może mieć "ale" co do
    sprzedaży odrębnej.
    Bo różnica jest właśnie w tym: w odrębności 2 sprzedaży po 50%
    i *jednej* sprzedaży całości na współwłasność.
    Współwłaściciele odpowiadają solidarnie, co zawsze jest lepsze
    dla drugiej strony interesu.
    Załóżmy, że przy sprzedaży "2x50%" po podpisaniu jednego aktu
    drugi kupujący powie: "a ja pasuję".
    Kupisz taki udział? ;) (źle mówię: *ZA ILE* kupisz taki udział!)

    pzdr, Gotfryd