  • 1. Data: 2011-01-05 14:44:55
    Temat: 1FVAT na 2 DG - kupni dzialki
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Witam,
    sytuacja taka:
    ja i kolega mamy (kazdy z nas) 1os DG (platnicy VAT)
    Rozpatrujemy wspolne przeds. pt kupic dzialke, wybudowac dom (2
    lokalowy) i sprzedac
    Mamy zony (kazdy po jednej:) ) - wspolnoty majatkowe

    Stajemy do przetargu na dzialke od gminy i kupujemy ja wspolnie - Z
    racji tego ze to nie spolki z osobowoscia prawna to z automatu nasze
    zony sa tez wlascicielami (beda widnialy/o ile sie nie myle/ wiec 4
    osoby w akcie notarialnym)
    Dzialka jest od gminy i ta nalicza VAT a wiec i wystawi FVAT - vat
    chcemy oczywiscie odzyskac/odliczyc... (lokale sprzedamy tez na FVAT)
    Mamy osobne DG - czy powinnismy sie ubiegac o jedna FVAT gdzie
    bedziemy wymienieni jako kontrahent czy osobne 2FVAT (kazdy wyklada
    polowe kasy wiec "za co": polowa wlasnosci, "ile": polowa
    wylicytowanej kwoty)
    Majac 1FVAT mozemy podzielic vat i koszta???? kto ma ja oficjalnie
    przechowywac?
    Czy gmina moze wystawic 2 FVAT "po polowie" na jedna dzialke
    sprzedawana na 1 akt notarialny z 4 osobami???
    Ludzie chyba zoo (odpowiedzialnosc) na to zakladaja ale ten "projekt"
    traktujemy rozpoznawczo i wolelibysmy minimalistycznie (nie dmuchac
    kosztow obslugi ksiegowej i podatkowej) to zrobic
    Opcja jest takze zalozenie spolki (osobny NIP) i wtedy sprawa jasna
    (prawie...)... tyle ze chcialbym rozpoznac rozne formy
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2011-01-05 18:18:19
    Temat: Re: 1FVAT na 2 DG - kupni dzialki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jan 2011, Przemek wrote:

> [...]
    > bedziemy wymienieni jako kontrahent czy osobne 2FVAT (kazdy wyklada
    > polowe kasy wiec "za co": polowa wlasnosci, "ile": polowa

    Nienienie. "Czy gminie to sprawi różnicę" - bo obawiam się, że
    sprawi (patrz niżej).

    > Majac 1FVAT mozemy podzielic vat i koszta???? kto ma ja oficjalnie
    > przechowywac?

    Nie mam pod ręką, ale pamiętam że był wyrok, bodaj NSA, że w takim
    przypadku mimo zapisu nakazującego mieć oryginał dokumentu księgowego,
    wystarczy umieć wskazać gdzie on leży, a mieć kopię.

    > Czy gmina moze wystawic 2 FVAT "po polowie" na jedna dzialke
    > sprzedawana na 1 akt notarialny z 4 osobami???

    A zastanów się: jakbyś chciał od właściciela nieruchomości kupić
    udział 50%, to co on Ci ma wystawić?
    (gmina właśnie tak zrobiłaby: sprzedała 2x50% udziału).
    Żeby nie było: różnica jest, i gmina może mieć "ale" co do
    sprzedaży odrębnej.
    Bo różnica jest właśnie w tym: w odrębności 2 sprzedaży po 50%
    i *jednej* sprzedaży całości na współwłasność.
    Współwłaściciele odpowiadają solidarnie, co zawsze jest lepsze
    dla drugiej strony interesu.
    Załóżmy, że przy sprzedaży "2x50%" po podpisaniu jednego aktu
    drugi kupujący powie: "a ja pasuję".
    Kupisz taki udział? ;) (źle mówię: *ZA ILE* kupisz taki udział!)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-01-05 19:09:19
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (05.01.2011 19:18), Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    > Nie mam pod ręką, ale pamiętam że był wyrok, bodaj NSA, że w takim
    > przypadku mimo zapisu nakazującego mieć oryginał dokumentu księgowego,
    > wystarczy umieć wskazać gdzie on leży, a mieć kopię.

    Jak dla mnie, to dla tego interesu aż się prosi o spółkę cywilną.

    Faktura by była na "2lokale s.c. Przemek Jakiśtam i Przemka Wspólnik",
    do osobnej kpir sc...

    p. m.

  • 4. Data: 2011-01-06 10:16:34
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2011-01-05 20:09, mvoicem pisze:
    > Jak dla mnie, to dla tego interesu aż się prosi o spółkę cywilną.
    >
    > Faktura by była na "2lokale s.c. Przemek Jakiśtam i Przemka Wspólnik",
    > do osobnej kpir sc...

    A po co to "2lokale s.c." ?

  • 5. Data: 2011-01-06 11:51:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.01.2011 11:16), Daniel Stalica wrote:

    > A po co to "2lokale s.c." ?

    Żeby lepiej brzmiało? :). Może pewnie być i "Przemek Jakiśtam i Przemka
    Wspólnik S.C."

    p. m.

  • 6. Data: 2011-01-06 12:55:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, Daniel Stalica wrote:

    > A po co to "2lokale s.c." ?

    Pewnie celem zadowolenia teoretyków od tezy że "s.c. to się do wspólnego
    zrobienia płota nadaje, a nie poważnej działalności zarobkowej" :P

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-01-06 18:39:14
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2011-01-06 12:51, mvoicem pisze:
    > Żeby lepiej brzmiało?:). Może pewnie być i "Przemek Jakiśtam i Przemka
    > Wspólnik S.C."

    dalej nie wiem po co to "S.C." pytam poważnie :)
    Czy ta potrzeba wynika z tego iż spółka jest płatnikiem VAT?

  • 8. Data: 2011-01-06 23:54:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > dalej nie wiem po co to "S.C." pytam poważnie :)

    A, na ten temat nie mam nic do powiedzenia :)

    > Czy ta potrzeba wynika z tego iż spółka jest płatnikiem VAT?

    Taką potrzebę widziałbym jedynie, jeśliby co najmniej z przyszłych
    sprzedawców chciał sobie zostawić furtkę w postaci skorzystania
    z podmiotowego kwotowego zwolnienia z VAT.
    Inaczej - nie wiem po co.
    Pierwotnie pytanie rozbijało się o "problem f-ry", ale AFAIK
    on nie istnieje.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-01-07 01:54:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.01.2011 19:39), Daniel Stalica wrote:

    > dalej nie wiem po co to "S.C." pytam poważnie :)
    > Czy ta potrzeba wynika z tego iż spółka jest płatnikiem VAT?

    SC to nic innego niż dwóch przedsiębiorców którzy chcą coś wspólnie
    robić jakoś tam się dzieląc zyskiem. Czyli planowany biznes opisany
    przez Przemka to by była "sc de-facto", że sobie taki termin uknuję :).

    Tyle że powstaje problem z fakturami (który wg Gotfryda nie istnieje,
    ale jednak ...), z osobnym księgowaniem tego wszystkiego u jednego i
    drugiego ...

    A gdyby tak de-facto zrobić de-jure, to sc dostaje nip, staje się
    płatnikiem VATu, osiąga jakiś zysk, ten zysk się dzieli na wspólników i
    każdy już go osobno podatkuje. Minusem jest konieczność prowadzenia
    dodatkowej KPiR, plusem - lekkie uproszczenie księgowania (jak sądzę).

    Plusem jest także to, że umowa - która pewnie jest na gębę - stałaby się
    "na piśmie" i jeżeli nie skorzysta się z jakiegoś uniwersalnego gotowca
    - to może pomóc uniknąć przyszłych nieporozumień.

    I tak, przychylam się do tezy że "s.c. to w sam raz do wspólnego
    zbudowania płota", przy czym w tym przypadku byłby to taki ciut większy
    płot.

    p. m.