  • 1. Data: 2012-02-11 16:00:28
    Temat: 2 kraje a podatek
    Od: Majka <m...@w...pl>

    Witam
    Czy obowiązkowo należy rozliczyć się z dochodów z Niemiec jeśli część
    roku pracowało się w Polsce, a część w RFN? Osoba ta na stałe jest
    zameldowana w Polsce / tymczasowe zameldowanie Niemcy/. Jaki PIT
    wypełnić i czy nie wyjdzie podwójne opodatkowanie? Wystąpi też chyba
    przeliczenie euro na złote według jakiegoś przelicznika.
    Pozdrawiam
    Majka

  • 2. Data: 2012-02-13 14:43:57
    Temat: Re: 2 kraje a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Feb 2012, Majka wrote:

    > Witam
    > Czy obowiązkowo należy rozliczyć się z dochodów z Niemiec jeśli część roku
    > pracowało się w Polsce, a część w RFN?

    Zawsze, tyle, że są 2 tryby klasyfikacji do sposobu rozliczania.
    Zależy to od uznania "rezydencji podatkowej".

    > Osoba ta na stałe jest zameldowana w Polsce / tymczasowe zameldowanie Niemcy/.

    Zasadniczo zameldowanie nic do tego nie ma, co najwyżej może być
    przesłanką do określania owej "rezydencji", ale ważniejsze jest gdzie
    ma rodzinę itede.
    Wygląda że ma "rezydencję polską", więc rozlicza się podatek w .pl
    na zasadach "jak wszyscy", ze specjalnym potraktowaniem dochodów
    zagranicznych.
    Ale z zagranicznymi nie jest aż tak prosto - bo umowy podatkowe
    z różnymi krajami są różne. Musisz znaleźć kogoś, kto wie jak to
    jest w przypadku Niemiec :)

    > Jaki PIT wypełnić i czy nie wyjdzie podwójne opodatkowanie?

    Nie, ale może wyjść coś w tym stylu, że niemieckie przychody
    załapią się na polskie stawki i polskie limity, co może oznaczać
    konieczność dopłacenia.
    Jeszcze raz: NIE WIEM, jakie są zasady dla Niemiec, dla Anglii
    były zmieniane po szumie żalących się na "podwójne opodatkowanie"
    właśnie, a to wcale nie było "podwójne", lecz po prostu polskie
    stawki do tamtejszych zarobków...

    "Default" jest taki: liczysz podatek od *wszystkich*
    dochodów, wliczając te zagraniczne.
    Od tego co Ci wyjdzie, *odliczasz* zaliczki podatkowe i podatki
    zapłacone w Niemczech, tak samo jak te pobrane w Polsce.
    Wynik to "podatek do dopłacenia".
    Czy jest jakaś korzystniejsza zasada dla Niemiec? - nie wiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-02-13 15:07:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.02.2012 15:43), Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Od tego co Ci wyjdzie, *odliczasz* zaliczki podatkowe i podatki
    > zapłacone w Niemczech, tak samo jak te pobrane w Polsce.

    Czy istotnie?

    Czy default nie jest taki, że liczysz podatek od wszystkich dochodów,
    również zagranicznych, ale odliczasz tylko te zaliczki pobrane w Polsce?

    A odliczanie zaliczek/podatków zagranicznych to już w ramach umów z
    poszczególnymi państwami?

    p. m.

  • 4. Data: 2012-02-13 18:48:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/13/2012 9:07 AM, mvoicem wrote:

    > Czy istotnie?
    >
    > Czy default nie jest taki, że liczysz podatek od wszystkich dochodów,
    > również zagranicznych, ale odliczasz tylko te zaliczki pobrane w Polsce?

    to zalezy od metody.
    to co piszesz, to liczysz podatek od wszystkich dochodow po czym
    odliczasz zaliczki juz zapłacone za granicą. przy czym to tez jest
    bardziej skomplikowane bo tam sie wylicza proporcje ile zarobiles w
    Polsce ile za granicą.

    > A odliczanie zaliczek/podatków zagranicznych to już w ramach umów z
    > poszczególnymi państwami?
    >
    > p. m.

    umowa z kazdym krajem okresla co jest opodatkowane co jest zwolnione i
    jaką metodę się stosuje.

    Zeby cos wiecej powiedziec nalezy zerknąć na konkretną umowę z danym krajem.

    Do tego dojdzie jeszcze fakt, ze umowy o unikaniu podwojnego
    opodtkowania zwykle są już -dzieścia lat stare, a my teraz unia pełną gębą.

    Nie chce mi sie teraz zerkać co my tam z niemcami mamy.
    Ale z tego co wiem, to jest ta wersja korzystniejsza.

  • 5. Data: 2012-02-14 16:25:02
    Od: Majka <m...@w...pl>

    W dniu 2012-02-11 17:00, Majka pisze:
> [...]
    > wypełnić i czy nie wyjdzie podwójne opodatkowanie? Wystąpi też chyba
    > przeliczenie euro na złote według jakiegoś przelicznika.

    Od znajomej dowiedziałam się, ze podobno można odliczyć dietę i
    koszty przychodu. Nie mam zamiaru głowić się im czytać dziesiątki art.,
    niech idzie do biura podatkowego.
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-02-14 17:03:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Feb 2012, witek wrote:

    > to zalezy od metody.
    [...]
    > skomplikowane bo tam sie wylicza proporcje ile zarobiles w Polsce ile za
    > granicą.

    Fakt, zapomniałem że są 2 wersje, skoro już rzuciłem okiem to
    dorzucę że w art.27.8 i (osobno) .9
    Thx.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-02-14 17:17:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/14/2012 10:25 AM, Majka wrote:

    > Od znajomej dowiedziałam się, ze podobno można odliczyć dietę i koszty
    > przychodu. Nie mam zamiaru głowić się im czytać dziesiątki art., niech
    > idzie do biura podatkowego.
    > Pozdrawiam

    ale lenistwo nikomu sie nawet googlnąć nie chciało.

    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/umowy_miedzynar
    odowe/niemcy_konwencja-tekst_polski,niemiecki.pdf

    Art 15.

    dla nieczytatych, bo faktycznie ciężko się czyta

    http://praca.money.pl/wiadomosci/artykul/podwojne;op
    odatkowanie;czyli;praca;za;granica;a;fiskus,201,0,13
    4345.html

    http://www.finanzamt.pl/index.php?option=com_content
    &view=article&id=76&Itemid=72

    Dla nieklikaczy

    Dochody w Niemczech nie są opodatkowane w Polsce, ale mają wpływ na
    ustalenie progu podatkowego w Polsce.
    Czyli wykazuje się całość dochodów z obu państw tylko aby wyliczyć pdo
    jkaki próg podatkowy się podpada, po cztym tak wyliczony procent stosuje
    się do dochodów osiągniętych w Polsce.
    Nazywa się to metoda wyłączenia z progresją.

    Jak ktoś chce sobie poczytać więcej to tu

    http://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&
    ie=UTF-8&ion=1#sclient=psy-ab&hl=en&site=webhp&sourc
    e=hp&q=umowa%20o%20unikaniu%20podw%C3%B3jnego%20opod
    atkowania%20niemcy&pbx=1&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_sm=&gs
    _upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=c3fe1decc135f
    e9e&ion=1&biw=1090&bih=1533&ion=1&pf=p&pdl=500

    Oczywiscie powyższe dotyczy wyrobników.

    dochody z odsetek, dywident, spadków, emerytów, kadry nadzorczej mają
    swoje oddzielne paragrafy w umowie podanej w pierwszym linku.

  • 8. Data: 2012-02-14 17:24:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/14/2012 11:03 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...]
    >
    > Fakt, zapomniałem że są 2 wersje, skoro już rzuciłem okiem to
    > dorzucę że w art.27.8 i (osobno) .9
    > Thx.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    ciut powyzej dorzuciałem całą ustawę, jak się juz nikomu nie chciało
    pofatygować.

    Czytanie tej ustawy w jednym umawiającym się państwie na temat drugiego
    umawiającego się państwa jadąc pociągiem tego umawijącego się państwa po
    torach drugiego państwa jest lepszym treningiem dla mózgu niż roczny
    kurs ćwiczenia pamięci.

    Niemcy są w grupie "wyłączenia z progresją", czyli nie płacimy podatku w
    wielkim skrócie.

  • 9. Data: 2012-02-14 19:11:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Feb 2012, witek wrote:

> [...]
    > torach drugiego państwa jest lepszym treningiem dla mózgu niż roczny kurs

    Dobre :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-02-14 21:27:12
    Od: Majka <m...@w...pl>

    W dniu 2012-02-14 18:17, witek pisze:

> [...]
    >
    > dochody z odsetek, dywident, spadków, emerytów, kadry nadzorczej mają
    > swoje oddzielne paragrafy w umowie podanej w pierwszym linku.

    To nie lenistwo, tylko blondynka.
    Dziękuję