    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 50% uzysku dla freelancerów i nie tylko
    Date: Thu, 20 Apr 2006 10:36:13 +0200

    On Wed, 19 Apr 2006, Hikikomori San wrote:

    > Ale oni z tego co wiem nie kasuja kosztow, zmeinaija jedynie 50% na 20%.
    > Zeby nie bylo tak, ze jedni moga miec 50% a inni 20%.

    :)
    Oczywiście rozumiem ichnie "uzasadnienie".
    Niemniej ryczałtowe koszty zróżnicowane są ze względu na typowe
    świadczenie "zwykłych usług" oraz sprzedaży praw majątkowych:
    praktyka jest taka, że usługa wykonywana osobiście *najczęściej*
    jest wykonywana jednak bez (lub z małym) udziałem własnych wydatków
    na SToWNiP, zaś udostępnianie komputera a oprogramowaniem albo
    np. fotoaparatu komuś kto ma zrobić zdjęcia czy napisać program
    albo przetłumaczyć tekst jest rzadkością chyba.
    Ba, zdaje się ze na przeszkodzie mogą stać zapisy licencyjne wielu
    programów (by default nie wolno dzierżawić, najmować ani użyczać
    oprogramowania jeśli umowa licencyjna nie stanowi inaczej), trzeba
    by uważać przy zawieraniu umowy żeby nie wynikało z niej iż program
    jest "dawany do dyspozycji" (wykonawcy).
    I już widzę, jak firma kupuje np. fotoaparat po to, żeby ktoś kto
    umie fotografować im zdjęcia zrobił... będą szukać człowieka z WŁASNYM
    aparatem, nie?

    I tylko to miałem na myśli :)

    > A moze po prostu niech zaloza DG? Ulatwic DG. Uproscic. Zrobic tanie.

    Dobrze wiesz, że wtedy nie podatki a ZUS staje się problemem.
    "Dzieło" z natury rzeczy nie ma "okresu wykonywania" (liczy się
    termin wykonania i tyle) i nieoZUSowanie jest uzasadnione.
    A jakby przyjąć, że ZUS ma być swoistą "karą za bycie polskim
    obywatelem" to wszystkie dochody powinny być oZUSowane i już :]
    Z hipoteką na osobie :> jak ktoś chce wyjechać za granicę :]
    (wyjaśniam: skoro uzasadnieniem jest iż "ktoś musi płacić", to
    dlaczego wyjeżdżający za granicę mają NIE PŁACIĆ?)

    > Tak, zeby mogli wystawiac FV prosto, latwo i przyjemnie.

    Dopóki będą zwolnienia z VAT, wyjątki w odliczaniu VAT, różne
    zasady zależne od przedmiotu opodatkowania (skądinąd uzasadnione,
    ale co mi tam) itp. - nie może być tak prosto :), nie da się.

    Nie marudź :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)