    From: "MDK" <a...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Date: Wed, 14 Jan 2004 02:50:04 +0100

    [...]
    > Oczywiście. Telefony, ogrzewanie itp. są klasycznym przykładem
    > "kosztów ogólnych rozliczanych strukturą". Tylko mi nie
    > powiedz, że (o ile .tlf nie jest "towarem lub usługą sprzedawaną"
    > - 'providerem jestem' ;)) to zaważy znacząco na wyniku.
    Oczywiście jak zaważy na wyniku zależy od stuktury sprzedaży
    Chodzi mi jednak przede wszystkim o to że jeżeli się nie uda wyodrębnić
    sprzedaży nieopodatkowanej to zawsze musi być struktura.
    Jeżeli sprzedaż opodatkowana i nieopodatkowana jest wykonywana
    w tym samym lokalu to nie ma żadnych mozliwości wyodrębnienia
    Vatu związanego ze sprzedażą zwolnioną.
    Próba udowodniena że 20 rozmów telefonicznych , 9,7623GJ ciepła, 52,52 litra
    benzyny,
    i 125,53 kWh energii jest związana ze sprzedażą zwolnioną a reszta z
    opodatkowaną,
    jest śmieszna.Us bez problemu to podważy.
    W zwiazku z tym musi być struktura !

    > Patrz wyżej.
    > Nieprawda ! Tylko te składniki które *oczywiście* posłużyły do
    > produkcji wyłącznie zwolnionej.
    Przy produkcji nie da się wyodrębnić wszystkich kosztów, a ustawodawca nie
    dopuszcza szacunków
    Jeżeli jest to podukcja idealna bez ubytków i z policzalnych elementów to i
    tak zużywane w związku
    z nią media, są "nieprzyporżadkowywalne" do sprzedaży
    zwolnionej/opodatkowanej
    Oczywiście cały czas mówię o przypadku gdy sprzedaż jest mieszana .

    > Owszem, jeśli uważasz że określenie ile *podstawowych składników*
    > idzie na dany wyrób jest niemożliwe... to ja poproszę o przykład !

    Okazuje się że towarów zwolnionych z VAT jest niezwykle mało,trumny i parę
    innych .
    Jednak jest sporo usług. Różnica jest bez znaczenia w moim
    przykłądzie.Przykład ???
    Rozmawiałem dzisiaj z księgowym i sypał jak z rękawa
    Najpopularniejszy przykład to sprzedaż ratalna.
    50% umów ratalnych jest tak skonstruowana że prowzja wypłacana przez firmę
    która rat udziela,
    kwalifikuję się do usług finansowych zwolnionych z VAT.
    I tak ,możesz robić obrót miesięczny 500.000 i dostać tylko 20zł prowizji
    od 1 udzielonej raty.
    Ponieważ dzialalność jest wykonywana w tym samym lokalu nie ma mowy o
    wyodrębnieniu kosztów,
    musiasz liczyć strukturą .I wszystko jest w porządku .Konsekwencje mogą być
    tylko takie że zależnie od poziomu zakupów zapłącimy 5 -10 zł VAT , nikt nie
    zauważy.
    Ale co będzie gdy się sklep zamknie na miesiąc np remont , zrobi "0" obrotu
    i zarobimy 20zł na usługach finansowych z poprzedniego miesiąca.Jednocześnie
    w następnym miesiacu otwieramy sklep
    więc w tym w którym była usługa finansowa robimy spore zakupy .
    I okazuje się że cały VAT naliczony przepada.
    Być moze powiesz że rzadki to przypadek , a ja twierdze że w 40 milionowym
    kraju się raz na jakiś czas zdarza.
    Sprzedaż zwolniona z VAT jest praktycznie w każdej firmie raz na jakiś czas.
    Rzeczy używane zakupine bez odlicznia VAT, sporo usług.
    Rozmawiałem dzisiaj z kolegą o problemie i okazuje się że wydaje czasopismo
    niskonakładowe
    zwolnione z VAT prowadząc jednocześnie sklep.Okazuje sie że zależnie od
    miesiąca,
    faktycznie zapłacony podatek bywa taki jaki by był gdyby czasopismo było
    opodatkowane stawką
    300%.Oczywiście sa miesiące lepsze , gdzie faktyczny podatek to kilka %
    Właśnie o ten absurd, zaprzeczający idei podatku VAT mi chodzi.
    VAT to podatek naliczany w % od sprzedaży , jakim cudem takie parametry jak
    sprzedaż zwolniona i zakupy, mogą mieć na to wpływ.
    Sam sprzedawałem samochód zwolniony .Księgowy zasymulował mi 2 przypadki
    Raz opodatkowany 22% a drugi raz zwolniony.Oczywiście z mocy prawa musiał
    być zwolniony ponieważ był kupiony bez odliczeń i używany powyżej 6
    miesięcy.
    Okazało się że gdybym sprzedał samochód ze stawką 22% to bym zapłacił mniej
    podatku
    o 150zł niż w przypadku sprzedaży zwolnionej.
    To jest właśnie ten absurd o którym piszę.

    > W przypadku "kosztów ogólnych" - oczywiście.
    > I teraz powiedz sam: jakie *lepsze* niż ów "idiotyczny przepis"
    > rozwiązanie znajdujesz dla rzeczonych telefonów ?
    > Bo dla materiałów wiemy: skoro wiadomo ile ("za ile VATu" !)
    > materiałów było trzeba, to tyle VATu do odprowadzenia. Kropka.

    Matriały to rzadkość.Co trumny i ....
    Chodzi o sam fakt sprzedaży zwolnionej.
    A taki przypadek
    Młody człowiek pełen nadziei, energii i pomysłów robi tak.
    Ma 122.000 zł otwiera działalność.
    Ma kontakty i kupuje okazyjnie towar za całą kwotę. (22.000 VAT)
    Ponieważ dostawca to porządny gość , postanowił to oblać.
    Kupuje flaszę gorzałki 50zł , przekazuje ją na reprezentacje reklamę
    (zwolnione z VAT)
    oblewają z dostawcą udaną transakcję.
    W tym miesiącu nie ma sprzedazy
    I co widzimy 0/50 *22.000 = 0 tyle VAT można odliczyć.
    Czyli była to najdroższa lampka koniaku na świecie.
    Przypadek przejaskrawiony , ale pokazuje kompletny nonsens tego przepisu.

    [..]
    Zresztą o czym tu gadać.
    Jak się może nazywać podatek "zwolniony z VAT'
    Gdy tak naprawdę on zawsze jest, a czasami wielokrotnie większy niż 22%
    Możesz powiedzieć trzeba uważać, odpowiednio księgować itp.
    Ja uważam że ten przepis to kompletny idiotyzm !
    Pozdrawiam
    Karol