  • Data: 2004-01-16 22:28:44
    Temat: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Jan 2004, cef wrote:

    >+ Użytkownik "MDK" <a...@m...com.pl> napisał[...]
    [...do mnie zdaje się...]
    >+ > Kurcze ,
    >+ > Wciąż piszesz o towarach popadających w strukturę.
    >+ > Tak nie jest !
    >+ > Cała księgowość firmy musi być liczona strukturą.

    Ufff... dobrze że CEF się odezwał :)

    >+ Otóż Ty uważasz, że do struktury należy brać cały
    >+ podatek naliczony, a część grupy uważa, że
    >+ tylko ten, który nie jest w całości związany ze sprzedażą
    >+ opodatkowaną.
    [...wywód...]
    >+ I uważasz, że to źle?
    [...]
    >+ Ja tam interpretuję inaczej.
    >+ Na początku wyodrębniam kwoty podatku
    >+ związane ze sprzedażą opodatkowaną (art 20.1)
    >+ czyli te związane z zakupem towaru handlowego,
    >+ który kiedyś tam sprzedam jako opodatkowany.
    >+ I obniżam należny - art 20.2
    >+
    >+ A od kosztów przy których wyodrębnienie
    >+ nie jest możliwe (koszty ogólne) mogę TAKŻE (art20.3)
    >+ zmniejszyć wg udziału procentowego sprzedaży.

    IMHO - oczywiście.
    MDK podnosi problem "co się stanie jak zmieni przeznaczenie"
    (zakupów uznanych za "służących sprzedaży opodatkowanej").
    Owszem, w tym momencie jakiś tam problem *jest*.
    Już tłumaczę dlaczego IMO "jakiś tam": trzeba znać wartość
    zakupu tych towarów ! Ale - moim zdaniem - ta wartość JEST
    "odtwarzalna". Po coś trzeba opisywać na fakturach przeznaczenie
    zakupu - to że nie trzeba "prowadzić magazynu" nie świadczy
    że "nic nie da się zrobić".
    Zgadzam się z Maddy że w tym momencie po prostu "trzeba myśleć
    zawczasu": jeśli *liczymy się* z tym że jakiś zakup "pójdzie
    w sprzedaż zwolnioną" to warto sobie zapisać "gdzieś" co i ile
    kosztowało :)
    Przy powyższych założeniach IMHO *można* przyjąć że VAT od
    zakupu towaru handlowego uznajemy za "związany wyłącznie ze
    sprzedażą opodatkowaną".
    Rozumiem że księgowy przekonał MDK, i że MY go NIE przekonamy,
    a przynajmniej MDK tak myśli (że go nie przekonamy ;)). Wrrr... !

    Natomiast nie ma IMO MDK racji jeśli czepia się o "pełną
    księgowość z powodu VATu" - mi wychodzi że dla odmiany chciałby
    *wstecz* wyliczyć *wszystkie* koszty które były związane
    z zakupem i "obróbką" tego towaru :)
    IMO nie będzie potrzeby korygowania VAT w zakresie owych "kosztów
    ubocznych": równie dobrze na strukturze "waży" fakt że zakup
    prenumeraty został "zaliczony w VAT" dlatego że akurat wtedy
    prenumerata wypadła - jak i dlatego że zakup towaru "trafił"
    w prenumeratę :) (nie bić - pozorna zgodność obu części wyrażenia
    wynika tylko z zasad prawdopodobieństwa zdarzeń niezależnych !).

    Jedyny czynnik który *odgrywa* rolę to rozkład VATu w kosztach
    ubocznych (czyli tych, których nie da się "przypisać" do sprzedaży
    opodatkowanej albo zwolnionej) wobec rozkładu sprzedaży tychże.
    Rzeczywiście jeśli mamy:
    - ZakupyNieprzypisaneOpodatkowane
    - SprzedażZwolnioną
    - SprzedażOpodatkowaną
    ...w 2 przykładowych (dajmy na to kolejnych, ale niekoniecznie) miesiącach
    to różny rozkład ZNO do SZ/SO da pewną "stratę" bądź pewien "zysk"
    w porównaniu do średniej. Można się umówić że wariant optymalny
    jest punktem odniesienia :) i mówimy o mniejszej lub większej stracie :]

    >+ Słowo TAKŻE wydaje się być kluczowe.
    >+ Przynajmniej ja tak zrozumiałem ten artykuł.

    Może jeszcze ktoś zapoda interpretację :) ?
    Ja wiem... jakiś wyrok może by MDK przekonał... tylko najpierw
    jakiś US musiałby podjąć się wykładni "MDK mode" wobec podatnika :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)