    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Date: Thu, 15 Jan 2004 22:54:20 +0100
    <btlrhs$sel$1@nemesis.news.tpi.pl> <btltqm$1un$1@flis.man.torun.pl>
    <btm3d3$4q$1@nemesis.news.tpi.pl> <btm8ch$otd$1@flis.man.torun.pl>
    <btmjpc$kcl$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <btp4hl$pfq$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <bu27bn$ho0$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <bu6ond$gc8$1@nemesis.news.tpi.pl>

    On Thu, 15 Jan 2004, MDK wrote:
    [...]
    >+ Dlaczego ja mam proponować ?
    >+ Od tego jest MF ,ja proponuję znieść wat i wrócic do pod obrotowego 5% jak w
    >+ USA

    Pass. Nie neguję - jest tylko "mały" problem, że wtedy "mali"
    są w gorszej sytuacji niż koncerny produkujące "od igły do
    odrzutowca".
    [...]
    >+ Dokładnie tak jest .
    >+ Huta przy sprzedazy 10mln miesięcznie sp opod i 1000zł sprzedaż zwolniona
    >+ może staracić np drugie 1000zł VAT i nikt tego nie zauważy

    Czyli 0,1 promila. Nie zauważy. Również jak "zyska" to nie
    zauważy. Nie mam innych pytań.

> [...]
    >+ > >+ w następnym miesiacu otwieramy sklep
    >+ > >+ więc w tym w którym była usługa finansowa robimy spore zakupy .
    >+ >
    >+ > Zakupy CZEGO ???
    >+ Towarów do sprzedaży w przyszłym miesiącu.
    >+
    >+ > >+ I okazuje się że cały VAT naliczony przepada.
    >+ >
    >+ > Próbujesz wcisnąć kit ;), zakładając że nikt twojego posta nie
    >+ > przeczyta ? :) Nie ma tak dobrze. Tłumacz teraz *co* kupili.
    >+ Nie rozumiem o co Ci chodzi, piszę bardzo szczegółowo o co mi chodzi

    O to że to są "towary służące sprzedaży opodatkowanej", czyli
    IMHO nie wpadające w "strukturę".

    [...]
    >+ > Ale jeśli kupili *towar handlowy*.... to o czym ty piszesz ??
    >+ Towar handlowy to koszt jak każdy inny przynajmniej w KPiR

    Dziękuję za zwrócenie uwagi: bynajmniej NIE "jak każdy inny"
    w KPiR, bo się go wpisuje "osobno" ;) - choć niewątpliwie jest
    to "koszt w momencie zakupu" :)
    A co to ma do *VATu* ? (poza zakazem odliczania VATu od czegoś
    co "nie może być kosztem" oczywiście ?) Oczywiście wiem - ale
    o tym niżej: jeśli zakup służy WYŁĄCZNIE SPRZEDAŻY OPODATKOWANEJ
    to NIE PODLEGA pod strukturę sprzedaży.
    IMO.
    I AFAIK.
    No i nie dam się przekonać przez twojego księgowego - jak mnie
    Maddy zje za to co popisałem powyżej to najpierw sprawdzę jeszcze
    ze trzy razy :), ale na razie mi się nie chce ;) !

    [...]
    >+ > Pytaniem jest "co w zamian" !
    >+ W życiu nie wymyśliłem żadnego przepisu , wiem tylko że ten jest głupi.

    Przyjąłem.

    >+ Nie można:
    >+ 1-pisać "zwolniony z VAT" podczas gdy w wyniku metod księgowania VAT jest
    >+ ukryty w cenie bo to nieprawda

    Równie dobrze pisze "nie karany" ktoś kto zapłacił właśnie
    5000 zł grzywny sądowej. Za wykroczenie oczywiście ;)
    Kwestia umowy... :(

    >+ 2-nie można mieszać pojęć.Jeżeli Towar jest rzeczywiście zwolniony z VAT to
    >+ powinna być stawka"0" inaczej to jest oszukiwanie
    >+ podatnika używaniem pojęć pod publikę.

    W kwestie nomenklatury wnikał nie będę.
    Co najwyżej przypomnę mój ulubiony przypadek pt. "ręka" :>
    (można szukać na .prawo :), pytanie brzmi: "co to jest" ?)

    >+ 3-Gdyby nie było towarów zwolnionych tylko firmy zwolnione myślę że by było
    >+ dobrze

    A ja myślę że nie: przykładem są szkoły (zwolnione z VATu przy
    ZAKUPIE komputerów, jak Maddy podawała...)

    [...]
    >+ Upierasz się nad rozdzieleniem kosztów od towarów , dlaczego ?

    J.w.

    >+ Przecież to to samo.Ustawa nic nie mówi o rozdzeleniu tych kategorii,
    >+ tlko o całkowitym VAT

    Ustawa "mówi" kiedy stosuje się strukturę. Sprawdź !

    [...]
    >+ OK
    >+ podstawiamy SO=1000 SS=2000 ZS=3500

    Toź tłumaczę: musiałbyś mieć koszty *większe* zarówno niż
    sprzedaż "zwykła" jak i "okazjonalnie sprzedany samochód",
    co niniejszym "podstawiłeś".
    Nie zauważyłeś czy nie chciałeś zauważyć ?
    Pytałem czy to jest stan *normalny* ?
    [...]
    >+ Weź pod uwagę jeszcze fakt że ten kto kupi znowu samochód zwolniony
    >+ nie może sobie odliczyć VAT a przy sprzedaży go naliczy.

    Owszem. Celem jest blokowanie obrotu "zwolnionego" :(

    >+ Jak dobrze pójdzie to Pańswo zgarnie 150 %VAT gdy się często auto sprzedaje.

    Tylko jeśli kolejni posiadacze zamiast traktować go jako towar
    potraktują go jako ŚT.

    >+ Ten limit posiadania przez min 6 miesięcy żeby sprzedać bez VAT jest
    >+ idiotyczny,

    Patrz wyżej.
    [...]
    >+ > ZS > SO+SS
    >+ Właśnie chodzi o wartość zwrotu w skali miesiąca.

    A mi o relację :)
    Pomijam kwestię prawidłowości odliczania VATu: ja mam
    zastrzeżenia i już.
    [...]
    >+ > patrz niżej ;)
    >+ Wszystko zależy jak się napisze.
    >+ Jeżeli ktoś handluje alkoholem to bierze flaszkę z półki , przekazuje na
    >+ reprezentacje
    >+ i ma sprzedaż zwolnioną .

    ŻE JAK ???
    Ustawa o VAT:
    ++++
    Art. 2. 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie
    usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    2. Opodatkowaniu podlega również eksport i import towarów lub usług.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
      1) świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na
    potrzeby reprezentacji albo reklamy,
    ----

    Jeśli tak robisz jak pisałeś - to weź i idź do jakiegoś doradzcy
    podatkowego; owszem, ja WIEM że masz księgowego (w kwestii księgowych
    - znaczy "osób księgowych" - pytać Lateta ;)) - i owego doradzcy
    spytaj co to jest "faktura wewnętrzna".
    Tak dla spokoju sumienia ;)

    [...]
    >+ Całę nieszczęście polega na nazbyt sugestywnej nazwie

    Prawda.

    >+ oraz dla kamuflarzu jakieś głupawe ogranicznia np te 6m-cy przy samochodach,

    Nie, nie. Tu celem było IMHO oddzielenie "obrotu" od "używania".
    Dotyczy to nie "samochodów", a "rzeczy ruchomych" !

    [...]
    >+ Jak już musi być ten VAT i muszą być stawki zwolnione
    >+ to niech się się nazywa np " stawka VAT bez możliwości odliczenia" a nie
    >+ zwolniona.

    Rozumiem. Popieram. Zgłoś posłom :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd