  • 1. Data: 2004-07-27 11:07:47
    Temat: Allegro - oplaty za prowizje - firma niemiecka
    Od: Janusz <j...@t...de>

    Witam serdecznie,

    Jako firma niemiecka jestem zarejestrowany na Allegro. Czy firma Allegro
    wystawiajac mi rachunek, czyni prawidlowo, naliczajac mi polski podatek
    (22%) VAT?

    Pozdrawiam

    Janusz

  • 2. Data: 2004-07-28 21:19:03
    Temat: Re: Allegro - oplaty za prowizje - firma niemiecka
    Od: "ArekWp" <t...@s...ble>

> [...]
    >
    > Jako firma niemiecka jestem zarejestrowany na Allegro. Czy firma Allegro
    > wystawiajac mi rachunek, czyni prawidlowo, naliczajac mi polski podatek

    Oczywiscie - w Unii nie jest wazne gdzie zaplacisz VAT, wazne jest ze go
    zaplacisz - wiec bulisz w kraju który wystawia fakture (pamietaj ze dla
    ciebie musi miec NIP unijny).

    ArekWp

  • 3. Data: 2004-07-29 18:08:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jul 2004, ArekWp wrote:

> [...]
    >+ > wystawiajac mi rachunek, czyni prawidlowo, naliczajac mi polski podatek

    Tak z czystej ciekawosci: chodzi o *fakturę* (w Polsce to jest odrębna
    forma rachunku :)) i do tego *za usługę* Allegro - czy o towar ?
    O usłudze niedawno było (nie pamiętam z jakim wnioskiem).
    A jeśliby to był TOWAR... to może być różnie...
    [...]
    >+ Oczywiscie - w Unii nie jest wazne gdzie zaplacisz VAT

    Rewelacja ! Podeprzesz ową opinię jakąś gwarancją skuteczności
    wyegzekwowania od "organów" ?? To od pojutrza zacznę płacić
    niemiecki VAT... ;) (16% AFAIK zamiast 22% !).

    >+ zaplacisz - wiec bulisz w kraju który wystawia fakture

    Tia... a grupowicze sobie tu głowę łamali nad jakimiś dopiskami
    w stylu "nie pobrano VAT, VAT płaci odbiorca"... ;)

    Zaznaczam że NIE WIEM jak ma być w podanym przypadku - na
    początek w pytaniu jest za mało danych (IMO). Ale koncept
    "nieważne gdzie płacisz" mi się spodobał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-07-29 19:50:48
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Uzytkownik "Janusz" napisal>
    > Jako firma niemiecka jestem zarejestrowany na Allegro. Czy firma Allegro
    > wystawiajac mi rachunek, czyni prawidlowo, naliczajac mi polski podatek
    > (22%) VAT?

    Troche malo danych, ale sprobuje oddac swoj 'glos w sprawie' i pogdybac;)
    Moim zdaniem jesli na Allegro jestes zidentyfikowany jako firma -podatnik ,
    a oni, jako portal pobieraja oplaty za swoje uslugi to mamy do czynienia ze
    swiadczeniem uslug elektronicznych, ktore jako wyjatek od zasady ( art 27
    ust 1) powinny byc samoopodatkowane przez uslugobiorce, gdyz za miejsce
    swiadczenia uznaje sie miejsce gdzie NABYWCA uslugi ma swoja siedzibe( art
    27 ust 3,4) . W Twoim przypadku to Niemcy. Wg mnie na fakturze wystawionej
    przez Allegro powinien figurowac dopisek- "usluga podlega opodatkowaniu VAT
    u nabywcy" i dalej to juz problem Twojej firmy;).
    Byc moze Allegro zidentyfikowalo Cie jak osobe fizyczna nie prowadzaca
    dzialalnosci i stad to 22%?, albo ( o czym nie wiem) innego rodzaju uslugi
    lub towary byly przedmiotem transakcji..... To co powyzej to na mój
    'domysl';)
    weronika

  • 5. Data: 2004-07-30 09:56:02
    Od: Janusz <j...@t...de>

    Dziekuje wszystkim za listy.

    Troche wiecej informacji.

    Prowadze firme w Niemczech http://www.emedia-technology.de
    Swoje towary sprzedaje rowniez poprzez niemiecki eBay jak i rowniez
    polskie Allegro. Z Allegro otrzymuje, poczta do mnie do Niemiec, fakture
    VAT za prowizje od sprzedazy, za wystawienie towaru na aukcji, itd. z
    polskim podatkiem 22% VAT. Wlasciwie to wszystko.

    Pozdrawiam serdecznie

    Janusz

  • 6. Data: 2004-07-31 11:16:32
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 29. lipca 2004 20:08 opublikowane na
    pl.soc.prawo.podatki podpisane Gotfryd Smolik news:

    > Rewelacja ! Podeprzesz ową opinię jakąś gwarancją skuteczności
    > wyegzekwowania od "organów" ?? To od pojutrza zacznę płacić
    > niemiecki VAT... ;) (16% AFAIK zamiast 22% !).

    Kolega znalazł właśnie ostatnio jakąś niemiecką firmę sprzedającą w
    Stalinogrodzie aparaty cyfrowe właśnie z takim podatkiem. Wg tamtych, jest
    to również normalna FV z podatkiem ichnim.

    Sęk w tym, że w przypadku obrotu pomiędzy przedsiębiorstwami VAT i tak nie
    gra roli (poza zabawą z terminami zwrotów i odliczeń), więc akurat
    pytającemy powinno być to ganz egal jaki VAT ma od Allegro. O ile
    oczywiście takie FV funkcjonują w obrocie międzynarodowym tak samo jak
    lokalne. A faktycznie, mogą nie.

    > Zaznaczam że NIE WIEM jak ma być w podanym przypadku - na
    > początek w pytaniu jest za mało danych (IMO).

    No jakich danych? Jest przedsiębiorstwo Helmut und Sohn GMBH i kupuje od
    polskiego Ferdex i Cyc Internaszjonal Prodakszyn towar/usługę. Jak wygląda
    sprawa podatków w tym wypadku?

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 7. Data: 2004-07-31 20:34:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Jul 2004, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ Stalinogrodzie aparaty cyfrowe właśnie z takim podatkiem. Wg tamtych, jest
    >+ to również normalna FV z podatkiem ichnim.

    Ależ oczywiście. Ale warunkiem jest zarejestrowanie się *jako
    przedsiębiorca* w kraju z którego chcesz "preferencyjnie"
    coś sprzedać !
    Znaczy: ja NIE WYKLUCZAM że sprzedawca "może sobie wybrać który VAT
    płaci". Ale wtedy *musi prowadzić* DG również "w tamtym" kraju :)
    a o tym mowy nie było.

    >+ Sęk w tym, że w przypadku obrotu pomiędzy przedsiębiorstwami VAT i tak nie
    >+ gra roli (poza zabawą z terminami zwrotów i odliczeń), więc akurat
    >+ pytającemy powinno być to ganz egal jaki VAT ma od Allegro.

    Jest tylko małe drobne ale: ów VAT wpływa albo do budżetu .pl
    albo do budżetu .de. I po to są szczegółowe regulacje dotyczące
    opodatkowania żeby było wiadomo komu co się należy !

    >+ > Zaznaczam że NIE WIEM jak ma być w podanym przypadku - na
    >+ > początek w pytaniu jest za mało danych (IMO).
    >+
    >+ No jakich danych?

    Teraz już nie - dla mnie z pytanie nie wynikało czy od Allegro
    otrzymujesz fakturę za usługę czy za towar. Weź pod uwagę że
    jak ktoś u nich (czy "przez nich") nie kupował to nie wie
    czy działają jako pośrednik, komisant czy kupno-sprzedaż :)
    (mało - przecież mogą prowadzić *wszystkie* formy sprzedaży
    na raz :)).

    >+ Jest przedsiębiorstwo Helmut und Sohn GMBH i kupuje od
    >+ polskiego Ferdex i Cyc Internaszjonal Prodakszyn towar/usługę. Jak wygląda
    >+ sprawa podatków w tym wypadku?

    Zdaje się że zasadniczo odmiennie przy towarze (i NA PEWNO jest
    wtedy *do limitu* możliwość manewru, czyli ustalenia przez
    sprzedawcę który VAT będzie naliczany - a ja nie mam pojęcia jaka
    jest wartość sprzedaży Allegro do .de i czy mogą manewrować)
    i odmiennie przy usłudze - przy usłudze AFAIR jest "na sztywno"
    ale *jak* - to wolę się nie wypowiadać :] (znaczy: nie chce mi się
    czytać ustawy pod tym kątem :))
    WYDAJE MI SIĘ że w poprzednich dyskusjach wywiedziono wniosek
    że usługa świadczona "na zewnątrz" jest rozliczona jako "zwolniona
    z VAT z prawem do odliczania" zaś kupujący musi naliczyć sobie
    VAT f-rą wewnętrzną (ze skutkiem tak jak kiedyś przy imporcie
    - choć nazywa się to inacze). Ale poczekaj czy mnie ktoś obtenteguje
    za wprowadzanie w błąd :) lub ew. potwierdzi :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-01 13:59:10
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 31. lipca 2004 22:34 opublikowane na
> [...]

    > Znaczy: ja NIE WYKLUCZAM że sprzedawca "może sobie wybrać który VAT
    > płaci". Ale wtedy *musi prowadzić* DG również "w tamtym" kraju :)

    No ale Allego prowadzi w Polsce i FV z polskim VATem wystawiło.
    Analogicznie jak owi Niemcy mojemu koledze.

    > Jest tylko małe drobne ale: ów VAT wpływa albo do budżetu .pl
    > albo do budżetu .de. I po to są szczegółowe regulacje dotyczące
    > opodatkowania żeby było wiadomo komu co się należy !

    No wiem, stąd zastanawiam się jak to działa.

    > - choć nazywa się to inacze). Ale poczekaj czy mnie ktoś obtenteguje
    > za wprowadzanie w błąd :) lub ew. potwierdzi :)

    OK, czekam :) I tak pytam na razie jeno ku poszerzeniu wiedzy :D

  • 9. Data: 2004-08-02 06:48:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Aug 2004, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ No ale Allego prowadzi w Polsce i FV z polskim VATem wystawiło.
    >+ Analogicznie jak owi Niemcy mojemu koledze.

    Dobrze - lekko przesadziłem akcentując że "musi prowadzić DG również
    'tam'" - przy sprzedaży *towarów* można sobie *do limitu* wybrać,
    czy rejestrujemy (nie pamiętam co :)) i płacimy VAT "u odbiorcy" (czyli
    na zasadach ogólnych) czy też "u siebie" (można powiedzieć: na
    zasadach uproszczonych).
    Limit niby niewielki, ale przecież tak prowadzić DG (i płacić niemiecki
    VAT 16% :)) może kilka osób... ;)

    [...]
> [...]
    >+ > opodatkowania żeby było wiadomo komu co się należy !
    >+
    >+ No wiem, stąd zastanawiam się jak to działa.

    Prosto: w regulacjach Unii przewidziano "zasady uproszczone" :) żeby
    ktoś sprzedając za granicę używany komputer (z DG) nie musiał zaraz
    wypełniać wszyskich papierów !

    [...]
    >+ OK, czekam :) I tak pytam na razie jeno ku poszerzeniu wiedzy :D

    A tak dla porządku: owa "ekipa ze Stalinogrodu" :) sprzedaje TOWAR
    właśnie, kiedy manewry są możliwe. O ile dobrze wyczytałem między
    wierszami to Allego sprzedaje USŁUGĘ - a AFAIK wtedy zasady są inne...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-08-02 07:30:03
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Uzytkownik "Janusz" napisal w wiadomosci :>
> [...]
    > VAT za prowizje od sprzedazy, za wystawienie towaru na aukcji, itd. z
    > polskim podatkiem 22% VAT. Wlasciwie to wszystko.

    Jesli Allegro przy fakturowaniu swoich uslug ( bo wg mnie Allegro swiadczy
    uslugi- towary natomiast sprzedajesz Ty)- potraktowalo Cie jak :
    1. osobe fizyczna nie prowadzaca dzialalnosci
    2. unijnego uslugobiorce uslugi, ktorej miejscem wykonania jest Polska (
    czyli nie uslug elektronicznych i in wylaczonych z zasady ze miejscem
    swiadczenia jest siedziba nabywcy uslugi)
    3. albo podmiot unijny, ale zarejestrowany w Polsce ( czyli
    funkcjonujacego jak podmiot krajowy)
    - to naliczajac 22% Vat zrobilo prawidlowo i jakos wiecej mozliwosci
    uzasadnienia dlaczego masz na fakturze 22% VAT nie przychodzi mi teraz do
    glowy.
    No i pomijam fakt, ze Allegro moglo zrobic zle naliczajac 22%- ale o tym
    wspomnialam w poprzednim swoim poscie ;):)
    weronika

    "Pewnik: Nie ma pewnika dla podatnika"