    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Aparat, lampa, amortyzacja
    Date: Thu, 15 Sep 2005 23:11:28 +0200

    On Thu, 15 Sep 2005, miszka_ wrote:

    > Zakup aparatu cyfrowego za 3430PLN.
    > Wpis do EST.
    > Jednorazowa amortyzacja.

    Łykamy.

    > Po 8 miesiącach wychodzi konieczność zakupu lampy błyskowej za 900 PLN.
    >
    > Dopisuję lampę do aparatu tworząc zestaw.

    Łykamy.

    > Lampę traktuję jako część lub element peryferyjny zestawu. (wydaje mi się,
    > że zakup lampy nie jest rozbudową)

    IMO dobrze myślisz, nieściśle nazywasz :)
    Zakup lampy spełnia warunki merytoryczne do bycia ulepszeniem, ale nie
    jest ulepszeniem ze względu na nieprzekroczenie kwoty zobowiązującej
    do podnoszenia WP.

    Rozumiem że art.22g.17 ustawy o podatku dochodowym znasz na pamieć ;) ?

    Tak w ogóle to prezentuję kontrowersyje dla niektórych stanowisko:
    mianowicie nie widzę w ustawie zapisu "podatnik może" w znaczeniu
    "podatnik może wydatków nie przekraczających 3500 zł nie zaliczyć
    do podniesienia WP".
    W ustawie jest zapis "powiększa się o sumę wydatków na ich
    ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych
    lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza
    3.500 zł."
    I kropka.
    Tłumacząc na polski: wydatków <3500 NIE MOŻNA uznać za podwyższenie
    WP i poddać amortyzacji, nawet jakby ktoś chciał :>
    Zastrzegam iż ew. poddanie amortyzacji nie spowoduje zazwyczaj
    uszczerbku w należnościach Skarbu Państwa :] więc... chyba wielkiego
    niebezpieczeństwa nie niesie.
    Ale sądząc z przepisu byłoby nieprawidłowe, a nie tylko mniej
    korzystne dla podatnika :)
    Podobny (acz w innej sprawie) niuans językowy był ostatnio
    w którmś artykule w Dobrej Firmie (RP): NSA uznał że nie można
    częsci ST (tj niecałego ST) uznać za stratę bo "przepisy nie
    przewidują"... Albo *cały* ST się likwiduje (np. wskutek
    zużycia) i strata idzie w KUP - albo trzeba amortyzować coś
    z czego już tylko "kawałek" został (chodziło akurat o nieruchomość,
    ale to bez znaczenia), w skrajnym wypadku coś czego już
    niemal nie ma podlega amortyzacji... :]

    > Nie podnoszę WP.

    Łykamy.

    > Jednorazowa amortyzacja "ulepszenia".

    Sprzeciw.
    Stanowczy sprzeciw: ten zakup idzie w koszty !!
    Nijak nie podlega wpisaniu do EST, więc nie może stać się podstawą
    amortyzacji.
    Nie widzę również potrzeby wpisania go do EW - bo nie przekracza
    również progu "obowiązku".
    IMO opisać na odwrocie faktury zakupu i już...

    > Gubię się z ośmioma miesiącami (nie upłynięciem roku).

    ...a co ten rok ma mieć do czynienia ? :)
    Rok jest dla przypadku kiedy coś NIE zostało uznane za ST, mimo że
    przekraczało ceną 3500 zł itp !
    A przecież aparat *uznałeś* za ST.

    Przechlapane by było jakby NIE został wpisany do EST a do EW !

    My tu na grupie cały czas czekamy na odważnego który:
    - komputer, samochód (! :)) albo właśnie coś typu fotoaparat
    o wartości <3500 zł wpisze do EW
    - następnie *dokupi* do tego coś o wartości >3500 zł
    - stoczy bój z US i NSA w końcu wyjaśni czy po uznaniu że coś zostało
    wpisane do EW przepisy dotyczące WP już tego czegoś nie dotyczą
    czy jednak dotyczą :)

    Przypomnę iż samodzielny składnik majątku (bo do EW wpisuje się
    również składniki niesamodzielne !) ujęty w EW nadal *jest*
    ST (w rozumieniu ustawy) tylko przepisy (tak ustawa jak i rozp.
    ds. KPiR) pozwalają nie stosować do takiego składnika *zasad*
    dotyczących ST, traktuje się je jako inne koszty :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)