    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Badania okresowe
    Date: Wed, 28 Jul 2004 17:55:08 +0200

    On Wed, 28 Jul 2004, Artur Ch. wrote:

    >+ Dnia 28 lip o godzinie 12:12, na pl.soc.prawo.podatki, Boguslaw Szostak
    [...]
    >+ > Bo normalnie kazdy normalnyczlowiek o tyle mniej pracownikowi zaplaci
    >+ > ile potrzeba najego wszystkie "bezpatne" swiadzcenia..
    [...]
    >+ usług. W poprzednim poście miałem na myśli to że Karpow chce by za badania
    >+ okresowe płacił pracownik, potem będzie chciał by pracownicy zrobili
    >+ zrzutkę na energię elektryczną pobieraną przez halę na której pracują - to
    >+ był _sarkazm_ pod jego adresem.

    Hala byłaby przesadą - albo i nie, tyle że w tym momencie owym
    pracodawcą byłby rzeczony pracownik. Patent wcale nie taki nowy,
    dość negatywnie (*średnio biorąc*, przyroda zna przypadki zdarzeń
    mocno odchylających się od średniej :)) sprawdzający się a nazywę
    nosi toto "spółdzielnia" (sprawdzić statystyczną ilość zadowolonych
    spółdzielców mieszkaniowych !).
    To tak na wypadek jakby kto pytał ;)

    A jakby chodziło o moją opinię - to z pewnym upodobaniem pytam czasem
    znajomych czy wiedzą że wcale nie tak dawno były takie czasy, że
    FACHOWCY (dajmy na to: stolarz) podejmowali PRACĘ dla różnistych
    właścicieli (raczej nie fabryk - bo to zjawisko chyba występowało
    *wcześniej* niż nastała industralizacja, kiedy to inwestor zaczynał
    od budowy mieszkań żeby miał jak ludzi do szczerego pola ściągnąć
    - oczywiście biorąc korektę na to że koloryzuję :)) - więc FACHOWCY
    pracowali "dla właściciela", w *jego* pomieszczeniach otrzymując
    *od niego* wynagrodzenie - ale *własnymi* narzędziami.
    Bez kombinowania z amortyzacją, szukaniem jak wytłumaczyć że
    piętnaste dłutko się złamało czy "bo u sąsiada mają lepsze"
    (przykładowe dłutka).

    Najśmieszniejsze w całości jest to, iż... dzisiejsza ustawa
    o PDoOF dopuszcza takie rozwiązanie :) (ale VATu nie ma jak
    odliczyć, i to JEST problem - mówię o PRACOWNIKU a nie
    jednoosobowej DG !).

    >+ Po prostu odczułem że Karpow będzie chciał
    >+ wprowadzić niewolnictwo - to tak w wielkim uproszczeniu.

    Pytaniem jest kto jest większym niewolnikiem: stolarz
    z własną heblarką, piłą tarczową i co mu tam do szczęscia
    potrzeba - czy stolarz BEZ tych rzeczy ?
    Weź ty i się zastanów... trochę...

    Oczywiście - "stolarzowi z heblarką" trzeba płacić WIĘCEJ niż
    takiemu "z gołymi rękami". Za coś musi ją kupić...

    >+ Najlepiej płacić pracownikowi 824 brutto

    A tu poruszasz inną sprawę.
    Ale o wyzysku można mówić zarówno wtedy jak pracownik "dba o siebie
    sam" jak i "dbają za niego". Przy czym dotychczas bywało chyba częściej
    tak że jak "dbali o niego" to nie zawsze na tym najlepiej wychodził...
    Dajmy na to - PRL usiłowała załatwić *wszystko*: wczasy, kartki
    na cukier,.... ;) Skutek był taki że przysługiwało nam na głowę
    chyba ćwierć jajka tygodniowo :]

    [...]
    >+ A pracownik z całej reszty _pensji_ opłaci jeszcze mieszkanie w bloku za
    >+ który spółdzielnia zażąda 1200 zł czynszu, zapłaci za media .......a
    >+ wszystko to z tej pensji.

    ...tu problemem jest iż *można* płacić minimum i jeszcze są chętni :(
    Ale nie sądzę żeby jakikolwiek przymus to zmienił... nim mi powiesz
    że "albo płacić więcej albo nie zatrudniać" - to się zgodzę, jednak
    pod warunkiem iż wprowadzenie *przepisu* nie rozwiązuje problemu; jakby
    to rzec... PAŃSTWOWE służby szacują szarą strefę całkiem wysoko... !
    Jedynie KONKURENCJA - czyli wystarczająca ilość pracy - może to zmienić.

    Pomijam jeden z czynników: zakres rozwarstwienia dochodów; aby TO
    zmienić trzeba przerobić *swiat*, bo w stanie "na dziś" próby
    pomysłów "to poregulujemy podatkami" przynoszą w miarę szybko
    skutek odwrotny :[

    >+ Wkurzają mnie wyznawcy takich teorii jak Karpow.

    Może za dalekie wnioski wyciągasz.
    Albo patrzysz z p. widzenia pracownika: "zarabiam 1000 zł". A to
    nieprawda - zarabia DUŻO więcej. Tylko te pieniądze się "rozchodzą"...
    i "w ręce" mu tyle (tylko) zostaje :] - i to OPRÓCZ tego ile
    mu pracodawca zabierze do swojej kieszeni.
    Ale jak chcesz opiniować tych "biorących do kieszeni" to powiem
    krótko: kiedy nastawał "kapitalizm" pytałem niechcący: "a myślisz
    że kapitalista z Niemiec, Włoch czy USA przyjdzie do nas z dobroci
    serca" ? Pytaniem jest - "kto wziął więcej" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)