eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiBiuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? › Re: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
  • X-Received: by 10.224.178.204 with SMTP id bn12mr9065786qab.1.1357691899835; Tue, 08
    Jan 2013 16:38:19 -0800 (PST)
    Received: by 10.49.15.100 with SMTP id w4mr11861802qec.26.1357691899805; Tue, 08 Jan
    2013 16:38:19 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!feeder1.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl
    !209.85.216.87.MISMATCH!t8no2146527qaj.0!news-out.google.com!k2ni5538qap.0!nntp
    .google.com!p13no2161308qai.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroup
    s.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 8 Jan 2013 16:38:19 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <7...@g...com>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=87.204.178.2;
    posting-account=Ey7CqwoAAAAK0t1CxfzN6e68fXUKzPX7
    NNTP-Posting-Host: 87.204.178.2
    References: <7...@g...com>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <5...@g...com>
    Subject: Re: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
    From: Greg <g...@g...com>
    Injection-Date: Wed, 09 Jan 2013 00:38:19 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:237384
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 11:55:26 UTC+1 użytkownik Greg napisał:
    > PKPiR, VAT, zasady ogólne
    >
    >
    >
    > Prowadzę DG. Kilka lat temu przeznaczyłem na biuro jedno z pomieszczeń w mieszkaniu
    (cały jeden pokój o pow. 10 m2).
    >
    > W koszty DG wrzucam proporcjonalnie wydatki związane z utrzymaniem mieszkania
    (czynsz, energia elektr., odsetki od kredytu hipotecznego). Dokonuję również odpisów
    amortyzacyjnych. Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Stawka
    amortyzacji - 2,5%.
    >
    >
    >
    > Dla celów amortyzacji wyliczyłem wartość początkową powierzchni biurowej, a więc
    wspomnianych 10m2.
    >
    > Pow. całego mieszkania = 70 m2.
    >
    > Pow. biura = 10 m2.
    >
    > Cena zakupu mieszkania = 300 000
    >
    > Wartość początkowa pow. biurowej = 300 000 / 70 * 10 = 42 857 zł
    >
    >
    >
    > Od takiej wartości początkowej naliczam miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości
    = 2,5% / 12. Okres amortyzacji = 40 lat.
    >
    >
    >
    > Dotychczasowe umorzenie = 5357 zł
    >
    > Wartość netto pow. biurowej = 42857 - 5357 = 37 500 zł
    >
    >
    >
    > Tak robiłem przez kilka lat.
    >
    > Obecnie muszę przeznaczyć ten pokój na inne cele. Wynająłem biuro na zewnątrz, ale
    oprócz tego wciąż będę wykonywał w domu jakieś prace. Tyle że już nie w tym pokoju. W
    związku z tym wyrzucam z powierzchni biurowej ten dotychczasowy pokój i chciałbym
    przeznaczyć na powierzchnię biurową część salonu (10 m2 z 25 m2).
    >
    >
    >
    >
    >
    > Pytanie:
    >
    >
    >
    > Zakładam, że na powierzchnię biurową przeznaczam część salonu o dokładnie takiej
    samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2). Czy powinienem:
    >
    > - kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej obliczonej kilka lat
    temu (wyjść od wartości netto 37500 zł i kontynuować odpisy) czy też
    >
    > - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej (wyjdzie taka sama jak
    wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać
    nowe odpisy, czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?
    >
    >
    >
    > Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować jako zupełnie nową
    WNiP i liczyć wszystko od początku czy też przyjąć, że skoro pozostaje ona w tym
    samym lokalu, to jest to nadal ta sama WNiP (i kontynuować dotychczasowe odpisy)?
    >
    >
    >
    >
    >
    > Pytanie 2:
    >
    >
    >
    > Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej byłaby inna niż
    poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych 10 m2 w osobnym pokoju).
    >
    > I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej powierzchni
    biurowej czy też policzyć ją od początku i zacząć naliczać od początku (dotychczasowe
    umorzenie = 0).
    >
    >
    >
    > Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia
    >
    > Pozdrawiam


    Nikt nie ma żadnych pomysłów?


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1