eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiBiuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? › Re: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 9 Jan 2013 23:36:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?

    Widziałem że się upominasz ;), a w sumie czekałem na czyjś głos.

    On Fri, 4 Jan 2013, Greg wrote:

    [...]

> [...]
    > o dokładnie takiej samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2).
    > Czy powinienem:
    > - kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej
    > obliczonej kilka lat temu (wyjść od wartości netto 37500 zł
    > i kontynuować odpisy)
    > czy też
    > - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej
    > (wyjdzie taka sama jak wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest
    > to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać nowe odpisy,
    > czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?

    Już chciałem pytać co właściwie amortyzujesz ;) - ale przepis
    PDoOF art.22f.4:
    +++
    4. Jeżeli tylko częœć nieruchomoœci, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalnoœci gospodarczej
    bšdŸ wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się
    w wysokoœci ustalonej od wartoœci poczštkowej nieruchomoœci, budynku lub
    lokalu odpowiadajšcej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do
    prowadzenia działalnoœci gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej,
    do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomoœci, budynku lub lokalu.
    ---

    ...IMVHO jest jasny: traktuje lokal jako *całość*, i w przypadku
    korzystania z części limituje do stosunku powierzchni części
    używanej do całkowitej, a nie kwoty wynikłej z wyznaczenia
    wartości używanej części.
    Widać MF na to wpadło, ze podatnicy przenosiliby sobie "część"
    po całym lokalu amortyzując całe 100% wartości :)

    > Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować
    > jako zupełnie nową WNiP

    IMVHO nie ma podstaw.

    > Pytanie 2:
    >
    > Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej
    > byłaby inna niż poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych
    > 10 m2 w osobnym pokoju).
    > I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej
    > powierzchni biurowej

    Na mój gust tak wychodzi.
    Z góry zapowiadam, że interpretacji nie szukałem, nieruchomości nie
    amortyzuję i doradcą nie jestem (podatnikiem KPiR+VAT tak :))

    pzdr, Gotfryd