  • 1. Data: 2005-04-05 09:40:37
    Temat: Budynek wielorodzinny i prawo wieczystego użytkowania gruntu
    Od: "Andrew" <b...@o...nospam.pl>

    Właściciel firmy dokonał zakupu prawa wieczystego użytkowania gruntu ok 2
    lat temu. Zakup ten nie figurował nigdy w księgach (pełna księgowość)
    firmy - nie został wprowadzony do ewidencji.
    Następnie na tym gruncie wybudowano budynek wielorodzinny z przeznaczeniem
    mieszkań na sprzedaż. Mieszkania te są sprzedawane wraz z udziałam w prawie
    wieczystegu użytkowania - na każde mieszkanie jakaś ułamkowa część gruntu.
    Jak opodatkować tą transakcję? Czy sprzedaż gruntu podalega opodatkowaniu
    podatkiem dochodowym względnie jak uwzględnić wydatek poniesiony na zakup
    tego gruntu w kosztach uzyskania przychodów?
    Dziękuję z góry za pomoc
    Andrew

  • 2. Data: 2005-04-05 12:47:58
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > podatkiem dochodowym względnie jak uwzględnić wydatek poniesiony na zakup
    > tego gruntu w kosztach uzyskania przychodów?

    Trochę mało danych ;
    - czy firma to osoba prawna czy fizyczna ,
    - czy przedmiotem działalności jest budowa i sprzedaż mieszkań domów etc,

    bez tych danych się nie da .

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2005-04-05 13:56:43
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(nospam).onet.pl>

    > Trochę mało danych ;
    > - czy firma to osoba prawna czy fizyczna ,

    Os. fizyczna

    > - czy przedmiotem działalności jest budowa i sprzedaż mieszkań domów

    Między innymi tak.

    Andrew

  • 4. Data: 2005-04-05 16:48:43
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Os. fizyczna

    > Między innymi tak.
    >

    > Andrew

    Aktualna definicja wartości niematerialnych i prawnych nie obejmuje prawa
    użytkowania wieczystego gruntu, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego. W nowelizacji ur prawa
    te są zaliczane do nieruchomości.
    Prawidłowe więc było nie wykazywanie posiadanego prawa w ewidencji środków
    trwałych i wartości niematerialnych prawnych.
    Jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje w działalności gospodarczej
    koszt własny ustalany jest na zasadach ogólnych a dochód opodatkowany na
    zasadach ogólnych,co stanowi odstępstwo od zasad generalnych opodatkowania
    zbycia nieruchomości lub praw majątkowych przed upływem okresu lat 5-ciu.
    Tak więc wartość nabycia prawa użytkowania wieczystego jest kosztem uzyskania
    przychodu.Ponieważ w obecnym stanie prawnym nie wydziela się ceny gruntu w
    akcie notarialnym,wartość udziału (cenę)należy uwzględnić w cenie mieszkania.
    Oddzielnym tematem jest oczywiście vacik , ale nie mam już czasu.
    Sorry , że nie podaję paragrafów i artykułów ale czas mnie goni.
    W razie wątpliwości lub pytań uzupełnię tekst jutro.

    Pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2005-04-05 17:52:38
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(nospam).onet.pl>

    Kriss wrote:

> [...]
    > Sorry , że nie podaję paragrafów i artykułów ale czas mnie goni.
    > W razie wątpliwości lub pytań uzupełnię tekst jutro.

    Generalnie prawo wieczystego użytkowania powinno zostać zaliczone do środków
    trwałych (nieruchomości).
    Ale, prawo wieczystego użytkowania gruntu moim zdaniem o ile nabyte w celu
    wybudowania na nim budynków mieszkalnych przeznaczonych na sprzedaż, powinno
    zostać zaliczone do kosztów działalności bezpośrednio.
    Sęk w tym, że nie było. Po prostu był to wydatek "prywatny" właściciela.
    Natmiast teraz prawo owe jest uwzględniane w cenie mieszkania. Powstaje
    sytuacja że są przychody nie ma kosztów.

    Andrew

  • 6. Data: 2005-04-05 21:27:41
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Natmiast teraz prawo owe jest uwzględniane w cenie mieszkania. Powstaje
    > sytuacja że są przychody nie ma kosztów.

    Musisz rozróżnić definicje pojeć stosowanych dla potrzeb rachunkowości i
    podatków.
    Dla podatków prawo to nie jest środkiem trwałym i tylko dla tego mogłoby zostać
    potraktowane jak kup w dacie nabycia (czyż nie?)
    Zasady uwzględniania kosztów w dacie nabycia lub w dacie uzyskania związanego z
    wydatkiem przychodu to kwestia przyjętych przez właściciela zasad , które co do
    zasady winny być jednolite i określone w formie pisemnej ustalającej plan kont
    i politykę rachunkowości przyjęte w firmie.
    Nabywcą prawa jest zawsze osoba fizyczna a nie firma osoby fizycznej,ponieważ
    nie posiada osobowości prawnej.O tym czy to prywatny czy firmowy zakup decyduje
    właściciel a o zaliczeniu do kup - powiązanie z przychodem z DG.
    Kwestie poprawności sporządzenia bilansu są oddzielnym problemem i nie mają
    odniesienia do podatku dochodowego i ustalenia jego podstawy.Zawsze możesz
    korygować wynik lat ubiegłych podatkowo lub jedynie rachunkowo , jeśli zasadą
    stosowaną w latach ubiegłych było zaliczanie kosztów w dacie uzyskania
    przychodu.

    Pzdr-Kriss

  • 7. Data: 2005-04-06 06:44:26
    Od: "Andrew" <b...@o...nospam.pl>

> [...]
    zostać
    > potraktowane jak kup w dacie nabycia (czyż nie?)

    Polemizowałbym bym. Generalnie faktem jest, że zarówno grunty jak i prawo
    wieczystego użytkowania nie podlegają amortyzacji podatkowej, ale są wciąż
    środkiem trwałym (art. 22c updof).
    Natomiast specyfika rachunkowości firm deweloperskich umozliwia zaliczanie
    ich do kosztów bezpośrednio. Po prostu budynek jest specyficzną formą
    produktu - na koszt wytworzenia którego składają się najróżniejsze koszty w
    tym również zakup gruntów, jak również inne wydatki które w inny przypadku
    stanowiłyby środek trwały.

    Generalnie zastanawia mnie, ponieważ wydatki na zakup gruntów nie stanowią
    KUP - ale są kosztem w momencie ustalania dochodu przy sprzedazy gruntu,
    czy błędem byłoby wprowadzenie tych gruntów jednak do środków trwałych i
    uwzględnienie ich w kosztach przy sprzedaży. Wszak o tym który składnik
    własnego majątku i kiedy zacznie używać w działalności gospodarczej decyduje
    właściciel.

    Dokładnie tak.

    Andrew

  • 8. Data: 2005-04-06 07:20:33
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 4/6/2005 8:44 AM, Użytkownik Andrew napisał:
    > czy błędem byłoby wprowadzenie tych gruntów jednak do środków trwałych i
    > uwzględnienie ich w kosztach przy sprzedaży. Wszak o tym który składnik

    Jeśli już to raczej do inwestycji długoterminowych

    --
    gefragt

  • 9. Data: 2005-04-06 11:50:21
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Polemizowałbym bym.
    Twoje prawo.
    > Generalnie faktem jest, że zarówno grunty jak i prawo
    > wieczystego użytkowania nie podlegają amortyzacji podatkowej,
> [...]
    nie prawda (rozważamy prawo wieczystego użytkowania) -grunty tak ,przedmiot
    dyskusji nie,
    > Natomiast specyfika rachunkowości firm deweloperskich umozliwia zaliczanie
    > ich do kosztów bezpośrednio.
    Zgadza się.
> [...]
    > tym również zakup gruntów, jak również inne wydatki które w inny przypadku
    W innym przypadku tak.

> [...]
    > własnego majątku i kiedy zacznie używać w działalności gospodarczej decyduje
    Błedem jest nie rozróżnianie dualizmu definicji prawa wieczystego użytkowania w
    zakresie ustaw podatkowych i zasad rachunkowości.
    > fizycznej,ponieważ
    > decyduje
    >
    > Dokładnie tak.
    Wykaz wartości niematerialnych i prawnych jest wykazem zamkniętym. Oznacza to,
    iż jeżeli podatnik nabędzie inne dobra niematerialne (prawo wieczystego
    użytkowania), które w owym ustawowym wykazie wartości niematerialnych i
    prawnych nie znalazły się będzie mógł zaliczyć je bezpośrednio do kosztów
    uzyskania przychodów.Sformułowanie bezpośrednio nie oznacza,że tylko w dacie
    poniesienia wydatku.
    Ponieważ nie mam limitu na dalsze posty , jeśli chcesz to kontynować pisz na
    priv . Adres masz w stopce po usunięciu anty spamu.

    > Andrew

    Pzdr-Kriss