eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiBudynek wielorodzinny i prawo wieczystego użytkowania gruntu › Re: Budynek wielorodzinny i prawo wieczystego użytkowania gruntu
    From: "Andrew" <b...@o...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Budynek wielorodzinny i prawo wieczystego użytkowania gruntu
    Date: Wed, 6 Apr 2005 08:44:26 +0200

    > Musisz rozróżnić definicje pojeć stosowanych dla potrzeb rachunkowości i
    > podatków.
    > Dla podatków prawo to nie jest środkiem trwałym i tylko dla tego mogłoby
    zostać
    > potraktowane jak kup w dacie nabycia (czyż nie?)

    Polemizowałbym bym. Generalnie faktem jest, że zarówno grunty jak i prawo
    wieczystego użytkowania nie podlegają amortyzacji podatkowej, ale są wciąż
    środkiem trwałym (art. 22c updof).
    Natomiast specyfika rachunkowości firm deweloperskich umozliwia zaliczanie
    ich do kosztów bezpośrednio. Po prostu budynek jest specyficzną formą
    produktu - na koszt wytworzenia którego składają się najróżniejsze koszty w
    tym również zakup gruntów, jak również inne wydatki które w inny przypadku
    stanowiłyby środek trwały.

    Generalnie zastanawia mnie, ponieważ wydatki na zakup gruntów nie stanowią
    KUP - ale są kosztem w momencie ustalania dochodu przy sprzedazy gruntu,
    czy błędem byłoby wprowadzenie tych gruntów jednak do środków trwałych i
    uwzględnienie ich w kosztach przy sprzedaży. Wszak o tym który składnik
    własnego majątku i kiedy zacznie używać w działalności gospodarczej decyduje
    właściciel.

    Dokładnie tak.

    Andrew