  • 11. Data: 2004-07-30 10:44:00
    Temat: Re: niezarejestrowana dzialanosc + odsetki podatkowa ( długie ) (was: niezarejestrowana dzialanosc + odsetki podatkowa)
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Fri, 30 Jul 2004 11:08:21 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Karol K.
    napisał(a):

    > Bylem dzisiaj jeszcze raz w US i dowiedzialem sie ze to nie jest jeszcze
    > postepowanie podatkowe tylko postepowanie wyjasniajace.

    Z tego co wiem nie ma takiego czegoś jak postępowanie wyjaśniające
    działające samodzielnie. Przynajmniej OP czegoś takiego nie przewiduje.
    Postępowanie wyjaśniające MZ może być tylko częścią innych postępowań
    wymienionych w OP ( kontrola, postępowanie podatkowe ).
    Ale może coś gdzieś przeoczyłem - może ktoś mnie poprawi.

    > Dla mniezastanawiajace jest ze opieraja sie tylko na doniesieniu prezesa
    > kablowki. Tak przynajmniej wynika z Stan7y Sprawy (czy jakos tak to sie
    > nawywalo takie pisemko). W nim jest napisane ze z Nadeslanego dnia
    > 16.04.2004r. doniesienia prezesa wynika ze od 5.10.2001r do 5.04.2003r.
    > uzyskalem dochod w wysokosci 5,250zl z tytulu pobranych opłat za:
    > Podlaczenie intenetu (1250zl)
    > Urzywanie internetu (4000zl)

    Każdy może coś takiego napisac - a IMHO zadaniem US jest takie coś
    zweryfikować i *udowowdnić*

    > Dalej powolywali sie na Dz. U. Nr 144, pz 930 z poz. Zm.

    Ten przepis to ustawa o zryczałtowanym podatku .....

    > Pani urzedniczka mowila ze w wyjasnieniu powinenem napisac ze nie
    > prowadzilem dzialalnosci i poprzec to jakims dowodami (kurde no nie wiem
    > jakim skoro nie prowadzilem tej dzialalnosci)
    <Ciach>

    W wyjaśnieniu napisz tylko, że nigdy działalności nie prowadziłeś i żadnych
    dochodów nie osiągałeś. Napisz również, że okazane ci pismo prezesa jest
    pomówieniem a organ nie dokonał sprawdzenia jego zasadności ( tj nie
    wskazał zasadności podanych wyliczeń ani nie wskazał od kogo sugerowane
    dochody miały by pochodzić) do czego jest zobowiązany odpowiednimi
    przepisami OP.
    Pani urzędniczka może sobie żądać abyś udowodnił, że nie jesteś wielbłądem,
    ale to oni muszą ci udowodnić, że nim jesteś - cytuję zapisy OP :

    Art. 122. W toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne
    działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia
    sprawy w postępowaniu podatkowym.

    Art. 124. Organy podatkowe powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek,
    którymi kierują się przy załatwianiu sprawy, aby w miarę możliwości
    doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez stosowania środków
    przymusu.

    Art. 180. § 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się
    do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

    Art. 181. Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności
    księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków,
    opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin,
    informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności
    sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art.
    284b § 2 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania
    karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub
    wykroczenia skarbowe.

    W tym wypadku, żeby przyjąć, że uzyskiwałeś dochody, to oprócz oświadczenia
    ( doniesienia ) prezesa kablówki organ powinien zweryfikować prawdziwość
    podanych przez niego danych np. przez wskazanie od kogo uzyskiwałeś
    dochody, stwierdzenie czy miałeś jakieś wpływy na twoje konto, mieć
    zeznanie osób które ci płaciły itp.
    Tak należy rozumieć zapis wyżej cyt. art.122.
    Samo doniesienie prezesa jest bardzo wątpliwym dowodem. Tym bardziej, że
    dowodem przeciwnym będzie Twoje wyjaśnienie.

    Faktem jest jednak ( niestety ), że urzędnicy nie zawsze stosują sie do w/w
    przepisów - przerzucając obowiązek udowodnienia, że " nie jest się
    wielbłądem" na podatnika.
    W takim wypadku otrzymasz decyzję ( chociaż nie bardzo wiem na jakiej
    podstawie i w jakim trybie skoro w/g pani urzędniczki nie jest prowadzone
    postępowanie ).
    W decyzji natomiast musi być zawarte uzasadnienie w którym na podstawie
    art. 210 par.4 musi zawierać "...w szczególności wskazanie faktów, które
    organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla
    których innym dowodom odmówił wiarygodności, uzasadnienie prawne zaś
    zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów
    prawa. "

    Ponieważ z okazanego Ci materiału nie wynika jakim dowodom urząd dał wiarę,
    więc nie można inaczej się do tych dowodów ustosunkować tylko w taki sposób
    jak napisałem wcześniej.

    W ogóle to postępowanie US w tej sprawie MZ prowadzone jest z rażącym
    naruszeniem prawa ( OP ) i już ten fakt kwalifikował będzie wydaną na jego
    podstawie decyzję do uchylenia.

    Chciałbym też poznać inne opinie w tej sprawie ( szczególnie mam tu na
    myśli Gotfryda i Maddy ).

    --
    Mieczysław
    ----

  • 12. Data: 2004-07-31 20:55:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2004, Mieczysław wrote:
    [...]
    >+ Chciałbym też poznać inne opinie w tej sprawie ( szczególnie mam tu na
    >+ myśli Gotfryda i Maddy ).

    Argumentacja mi się podoba. Ale...
    ...zeznaję że nie poczuwam się do kompetencji... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 13. Data: 2004-08-17 07:16:32
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    Witam!

    Dzisiaj dostalem pisemko z mojego ukochanego urzedu skarbowego o takiej
    tresci:
    "wezwanie do osobistego zgłoszenia sie
    Na podstawie art 155 par 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. "Ordynacja
    podatkowa" Dz. U. Nr 137, poz 926) Urzad Skarbowy xxxx prosi o osobiste
    zgłoszenie sie do pokoju nr xxx w terminie 7 dni w godzinach xxxx
    Prosze o złozenie informacji o posiadanych rachunkach bankowych,
    przeprowadzanych operacjach oraz stanow tych rachunków.
    Wezwanie dotyczy sprawy: prowadzonego postepowania podatkowego w zakresie
    dział. gospodarczej bez zezwolenia."

    Oczywiscie to dotyczy sprawy ktora opisywalem kilka tygodni temu na grupie.
    Dodam ze nie dostalem zawiadomienia o wszczeciu takiego postepowania.
    Ostatnio napisalem im wyjasnienia po tym jak chcieli zebym to zrobil (wtedy
    tez nie dostalem zadnego zawiadomienia)...
    I teraz co ja mam im zrobic zeby z teg wybrnac?
    Dane mojego rachunku moge im udostepnic tylko jak powinenem to zrobic?

    Pozdrawiam
    Karol

  • 14. Data: 2004-08-17 12:28:05
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Tue, 17 Aug 2004 09:16:32 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Karol K.
    napisał(a):

> [...]
    > przeprowadzanych operacjach oraz stanow tych rachunków.
    > Wezwanie dotyczy sprawy: prowadzonego postepowania podatkowego w zakresie

    Widzę że wróciłeś z urlopu :)

    Wezwanie ma jedną wadę - nie podaje w jakim charakterze cię wzywają (
    świadka, strony ) i MZ określenie sprawy jest za bardzo enigmatyczne -
    powinien być nr postępowania. Nie podaje również skutków nie zastosowania
    się do wezwania. Jednym słowem naruszono art. 157 OP. Coś ten twój urząd
    narusza Ordynację cały czas - prowadzi postępowanie bez doręczenia
    postanowienia ( a twierdzi że nie prowadzi ), wzywa naruszając OP .
    Ale do rzeczy - idź, podaj numer konta, powiedz że nie przechowujesz
    dokumentów związanych z operacjami na koncie - i koniec.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 15. Data: 2004-08-17 17:07:27
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    > Widzę że wróciłeś z urlopu :)

    Tak wypoczety i zaraz po powrocie musialem biegnac na poczte odebrac to :(

> [...]
    > Ale do rzeczy - idź, podaj numer konta, powiedz że nie przechowujesz
    > dokumentów związanych z operacjami na koncie - i koniec.

    Tak to zrobie i to na pismie.Zreszta mam tylko jedno konto ktore podalem
    skladajac pit 37 (czy jakis to taki byl chodzi o dochody z umow-zlecenie).

    Coraz bardziej wydaje mi sie ze pani urzedniczka zostala obdarowana czyms
    ood pana donosiciela... ale to sa tylko moje przypuszczenia... Bo najpierw
    mowi ze to postepowanie wyjasniajace a potem przysyla mi ze to postepowanie
    podatkowe...

    no nic dzisiaj dopiero odebralem wiec mam 7 dni :)

    Pozdrawiam
    Karol

  • 16. Data: 2004-08-17 18:32:16
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    > powinien być nr postępowania. Nie podaje również skutków nie zastosowania
    > się do wezwania. Jednym słowem naruszono art. 157 OP. Coś ten twój urząd

    witam!

    Tutaj chyba nie chodzi o 157 tylko 159 (przynajmniej tak mam w programie :)

    Pozdrawiam
    Karol

  • 17. Data: 2004-08-17 19:49:29
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Tue, 17 Aug 2004 20:32:16 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Karol K.
    napisał(a):

    > Tutaj chyba nie chodzi o 157 tylko 159 (przynajmniej tak mam w programie :)

    Racja - pisałem "z głowy".

    --
    Mieczysław
    ----

  • 18. Data: 2004-08-20 08:11:42
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    > Racja - pisałem "z głowy".

    Witam!

    Bylem dzisiaj w moim ostatnio ulubionym urzedzie :) i pani powiedziala ze
    wyslali mi postanowienie o wszczeciu dnia 11 sierpnia (czyli wtedy co to
    wezwanie :) Niestety ja zastalem tylko jedno awizo dotyczace wezwania. Isc
    interweniowac na poczte czy poczekac niech im odesla (o ile maja) i wysla
    ponownie?
    No ale do rzeczy przedstawilem Pani komisarz jaki rachunek posiadam i jakie
    mam saldo na dzien dzisiejszy i oznajmilem iz wyciagow nie posiadam nigdy
    nie posiadalem a zamowienie ich w banku wiaza sie dla mnie ze zbyt duzym i
    do tego zbytecznym wydatkiem (pani chce od 2001roku...) w koncu mi one sa do
    niczego nie potrzebne. Powiedzialem Pani ze moge conajwyzej wydrukowac ze
    strony mojego banku operacje ale nie bedzie pod tym, podpisu Banku. Na co
    Pani odpwiedziala tak zebym napisal do naczelnika wyjasnienie ze nie
    udostepnie im wyciagu z rachunku gdyz jest to dla mnie zbyt duzy wydatek
    itp.
    I teraz powiedzmy ze to napisze (powiedzialem ze przyniose to im w
    poniedzialek) to o czym napisac w tym pisemku do Naczelnika zeby sie za duzo
    nie mogl sobie dopowiedziec?
    W odniesieniu do art 165 par.3 mowi ze data wszczecia postapowania jest data
    doreczenia postanowienia. Czyli aktualnie dopuki nie raczy mi listonosz
    przyniesc tego to postepowanie jest prowadzone bez Postanowienia?

    Pozdrawiam
    Karol

  • 19. Data: 2004-08-24 08:12:39
    Od: "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl>

    Witam!

    Dzisiaj dostalem az 3 postanowienia o wszczenciu z urzedu postepowania
    (kazde za kazdy rok)

    Nastepujacej tresci
    "Poztepowanie
    Na podstawie art. 165 ustawy z dnia 29.08.1997r. "Ordynacja podatkowa"
    (dz.U.Nr.137, poz. 926 z póżn. zm.) Naczelnik Urzedy Skarbowego XXX wszczyna
    z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania
    podatkowego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodow
    ewidencjonowanych za okres X-XII 2001r.
    Uzasadnienie
    Biorąc pod uwage wyniki przeprowadzonego postępowania, rozpoczętego w dniu
    25.02.2004r. w ktorym stwierdzono prowadzenie od 5.10.2001r. działalnosci
    gospodarczej bez zezwolenia raz bez zgłoszenia tego faktuw urzedzie
    skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania, Naczelnik rzedu skarbowego
    Łódź-Widzew - postanawia jak w sentencji.

    Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie a strona może je zaskarzyc
    tylko w odwołaniu od decyzji art par 1 w za. z art 237 cyt. wyżej "Ordynacji
    podatkowej"
    "
    I teraz mam pytanko co zrobic aby brac czynny udzial w sprawie? Dodam ze nie
    dostalem zadnej informacji ze wszczeli postepowanie w dniu 25.02.2004r.
    Zreszta sami nie pisza o jaki im postepowanie w lutym było prowadzone
    postępowanie karno-skarbowe czy tez podatkowe. Jak odniesc sie do tego?

    Pozdrawiam
    Karol

  • 20. Data: 2004-08-24 20:14:05
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Karol K." <karolkus@_cut_go2.pl> wrote in message
    > Witam!
    >... działalnosci
    > gospodarczej bez zezwolenia raz bez zgłoszenia tego faktuw urzedzie
    > skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania,

    Współczucie.
    Mi się coś skojarzyło:
    mam gdzieś papier z US chyba z 1985 roku który jest tytułowany tak :
    "zezwolenie na działalnosc gospodarczą bez zezwolenia". Ale to było za
    komune.

    Vizvary