  • 1. Data: 2004-11-11 11:52:05
    Temat: Chcę kupić auto bez kratki (najchętniej) i amortyzować w firmie żony
    Od: "Artur M" <a...@b...com.px>

    Witam,

    Najpierw kilka słów o sytuacji: żona prowadzi jednoosobową działalność
    gospodarczą z KPiR i VAT. Ja jako współmałżonek figuruję jako
    "osoba współpracująca". Jestem w pracy na codzień, mam funkcję
    dyrektora technicznego. Dodatkowo jestem zatrudniony w innej firmie
    na umowę o pracę. Nie mam z żoną rozdzielności majątkowej.
    Firma działa od 6 lat, sektor usługowy.

    Chciałbym kupić na siebie samochód (najchętniej bez kratki, ew. taki z 50%
    odpisem VAT) w kredycie (ew. leasingu Dobra Rata w EFL
    dla klientów indywidualnych).
    Pytania zasadnicze: czy samochód będzie mógł być używany do celów
    działalności gospodarczej? Czy żona będzie mogła wrzucać w koszty
    działalności raty od kredytu, odsetki, amortyzację, ubezpieczenie, paliwo,
    naprawy? Opłata wstępna za pojazd to ok. 20-25% wartości.
    Czy mogę tę opłatę wliczyć w koszty działalności, zamortyzować lub
    coś podobnego?

    Nie chcemy kupować samochodu na żonę, ponieważ wyrwanie z US i ZUS
    dokumentów o niezaleganiu z podatkami i składkami oraz zaświadczenia o
    dochodzie potrwa tyle czasu, że okazyjny zakup pojazdu przepadnie.
    Dlatego chciałem kupić pojazd na mnie, mam wystarczające zarobki
    z umowy o pracę.
    Na pewno nie kupimy pojazdu z 100% odliczeniem VAT - nie stać nas.
    Przez pana Lisaka samochód bez kratki i z kratką (odliczenie 50% VAT) z
    punktu widzenia kosztów działalności traktowany jest tak samo.
    Czy mam rację?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 2. Data: 2004-11-11 12:01:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Artur M wrote:
> [...]

    > Przez pana Lisaka samochód bez kratki i z kratką (odliczenie 50% VAT)
    > z punktu widzenia kosztów działalności traktowany jest tak samo.

    Jak chcesz odliczyć choćby 50% VAT kupując na siebie?
    Z umowy o pracę?

  • 3. Data: 2004-11-11 12:25:35
    Od: "Artur M" <a...@b...com.px>

    > Jak chcesz odliczyć choćby 50% VAT kupując na siebie?
    > Z umowy o pracę?

    Masz rację, ale ja mam możliwość zakupu samochodu, który nie ma
    doliczonego VATu :) A więc 50% zwrotu VAT mnie nie
    interesuje. Poza tym to jest samochód bez kratki.
    Pojazd z kratką podałem tylko jako opcję (z czym wiąże się zakup
    przez żonę), jeśli nie będzie możliwości wliczenia w koszty działalności
    samochodu o którym piszę wyżej.

    Każdy dealer ma w tej chwili prawo do sprzedaży dowolnych
    samochodów, niekoniecznie tych, z własnej sieci.
    Czyli dealer Forda może sprzedawać peugeoty nie musząc
    tłumaczyć się firmie Ford. Co więcej, może kupować te samochody
    w całej UE. To wynika z nowych przepisów europejskich.

    Mam mozliwość zakupu takiego sprowadzonego samochodu
    z Zachodu.

    Artur

  • 4. Data: 2004-11-11 12:57:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Artur M" <a...@b...com.px> napisał w wiadomości

    > Masz rację, ale ja mam możliwość zakupu samochodu, który nie ma
    > doliczonego VATu :)

    Możesz to tak nazywać. Ktoś inny pewnie zapłaci :-)

> [...]
    > Pojazd z kratką podałem tylko jako opcję (z czym wiąże się zakup
    > przez żonę), jeśli nie będzie możliwości wliczenia w koszty działalności

    Zawsze możesz kupić na siebie i próbować
    amortyzować w firmie żony jako współwłasność,
    a koszty eksploatacji wrzucić np wg kilometrówki

    A co to ma do rzeczy?
    Ja też Ci mogę sprzedać dowolne auto.

  • 5. Data: 2004-11-11 13:25:57
    Od: "Artur M" <a...@b...com.px>

    > Zawsze możesz kupić na siebie i próbować
    > amortyzować w firmie żony jako współwłasność,
    > a koszty eksploatacji wrzucić np wg kilometrówki

    Współwłasność oznacza, że maksymalnie żona odliczy 50%
    wartości amortyzacji? Czy jest w tej sytuacji możliwość, aby żona
    mogła zaliczać wszystkie koszty z użytkowania samochodu
    tak jak robimy to w tej chwili z innym pojazdem z kratką?
    Bardzo chciałbym uniknąć "kilometrówki" - czasochłonne
    i, o ile wiem, jest jakiś limit. Ja pokonuję średnio 1300 km/m-c

    > A co to ma do rzeczy?
    > Ja też Ci mogę sprzedać dowolne auto.

    Ale zapewne nie jesteś oficjalnym dealerem samochodów.
    A to oznacza, że nie możesz zaoferować leasingu,
    kredytu, gwarancji, serwisu itp.

    Artur

  • 6. Data: 2004-11-11 17:10:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Artur M wrote:

    > Współwłasność oznacza, że maksymalnie żona odliczy 50%
    > wartości amortyzacji?

    Zapewne tak.
    Nie rozumiem dlaczego auta nie może kupić żona.
    (jakkolwiek tzn na firmę, czy prywatnie)

    > Ale zapewne nie jesteś oficjalnym dealerem samochodów.

    Nie jestem dealerem.

    > A to oznacza, że nie możesz zaoferować leasingu,
    > kredytu, gwarancji, serwisu itp.

    To tego nie oznacza.
    Mogę Ci zaoferować dzierżawę, zakup w kredycie,
    gwarancję, serwis.
    Ale Ci nie zaoferuję, bo się tym nie zajmuję
    zawodowo i moja oferta mogłaby być niekonkurencyjna.
    Natomiast przeszkód w oferowaniu nie widzę.

  • 7. Data: 2004-11-11 22:32:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Nov 2004, cef wrote:

> [...]
    > + >
    > + > Współwłasność oznacza, że maksymalnie żona odliczy 50%

    ...zapewne nie, no chyba że zakładałeś iż samochód jest drogi
    i przekracza dwukrotnie próg odliczania amortyzacji w KUP :)
    (ile tam jest ?... nie pamiętam).
    Dla współwłasności małżeńskiej jest wyjątek w wyjątku jeśli
    małżonek nie prowadzi DG :) i wygląda tak:
    +++
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika,
    wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji
    jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności
    tego składnika majątku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących
    wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują
    składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    ---

    > + Nie rozumiem dlaczego auta nie może kupić żona.
    > + (jakkolwiek tzn na firmę, czy prywatnie)

    Dywagacja luzem: "na firmę" są gorsze warunki a "osobiście"
    to on ma lepszy układ ("klient 15 lat z dużą pensją, a wie
    Pan te biznesmany to niepewne dochody mają") w banku... ? :)

> [...]
    > +
    > + To tego nie oznacza.
    > + Mogę Ci zaoferować dzierżawę, zakup w kredycie,

    Korzystając z okazji: czy leasing też ? :)
    Kiedyś sobie luzem przemyśliwałem czy jest jakieś
    ograniczenie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-11 22:40:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Nov 2004, Artur M wrote:
    [...]
    >+ Współwłasność oznacza, że maksymalnie żona odliczy 50%
    >+ wartości amortyzacji?

    ...już wiesz...

    >+ Czy jest w tej sytuacji możliwość, aby żona
    >+ mogła zaliczać wszystkie koszty z użytkowania samochodu
    >+ tak jak robimy to w tej chwili z innym pojazdem z kratką?

    ...oczywiście żona musi go "wprowadzić na stan" !
    Mam nadzieję że zdajesz sobie sprawę iż może to mieć miejsce
    w takim układzie o którym piszesz (nabywcą jesteś ty) tylko
    kiedy jesteś WŁAŚCICIELEM samochodu ??
    Ja co rusz mylę leasingi ze sobą, ale w co najmniej jednym :]
    nabywca NIE jest (aż do "wykupu") właścicielem !

    Przy czymś co dla "normalnego obywatela" jest bez różnicy
    - tu jest istotne :], IMO przynajmniej :)
    (np. "kredyt" to musi być KREDYT lub POŻYCZKA kiedy dostaje
    się w efekcie samochód NA WŁASNOŚĆ :))

    [...]
    >+ Ale zapewne nie jesteś oficjalnym dealerem samochodów.
    >+ A to oznacza, że nie możesz zaoferować leasingu,

    ..prosiłem o wykład dlaczego :)

    >+ kredytu,

    ...no dla nabywcy od pożyczki się znacząco nie różni. Albo
    od sprzedaży na raty...

    >+ gwarancji, serwisu itp.

    ...a to dlaczego nie ? ;)
    Sprzedający *zazwyczaj* NIE CHCE nic gwarantować ;>
    A nie "nie może"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-11-12 07:38:54
    Od: "Alter Native" <c...@g...WYTNIJ.pl>

    >...zapewne nie, no chyba że zakładałeś iż samochód jest drogi
    >i przekracza dwukrotnie próg odliczania amortyzacji w KUP :)
    >(ile tam jest ?... nie pamiętam).

    20.000 Euro
    --
    ******************
    Alter Native

    Natura jest po stronie ukrytych wad.
    ******************

  • 10. Data: 2004-11-12 13:13:28
    Od: "Artur M" <a...@b...com.px>

> [...]
    > wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują
    > składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

    Samochód kosztuje ok. 66 tys. zł netto
    Ja nie prowadzę działalności gospodarczej, tylko żona.
    A więc biorąc taki samochód na raty w kredycie mogę go użyczyć żonie?
    Czy każde ubniżenie podstawy podatku należnego będziemy mogli wliczyć
    w 100%? Czy będziemy mogli w koszty "wrzucić" oprocentowanie od kredytu?
    Bo rozumiem że pojazd będzie amortyzowany, być może nawet
    ze stawką degresywną.
    (Rocznik 2003, a właśnie, mam wątpliwość: samochód sprzedaje dealer,
    który kupił go od dystrybutora w Niemczech. Pojazd ma na liczniku 20 tys.
    km.
    Jak w tym przypadku udowodnić US, że pojazd był używany ponad
    pół roku?)

    Już to pisałem na początku: jedynym źródłem utrzymania żony jest DG.
    Nie mamy ochoty czekać 2 mies. aby łaskawie US dał nam wymagane
    przez bank dokumenty. 2 razy już to przechodziłem - nigdy więcej.

    Jeszcze tylko się upewnię: czy samochód z kratką (50% VAT)
    daje takie same prawa do odliczeń jak zwykły sam. osobowy?

    Artur