eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiChcę kupić auto bez kratki (najchętniej) i amortyzować w firmie żony › Chcę kupić auto bez kratki (najchętniej) i amortyzować w firmie żony
    From: "Artur M" <a...@b...com.px>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Chcę kupić auto bez kratki (najchętniej) i amortyzować w firmie żony
    Date: Thu, 11 Nov 2004 12:52:05 +0100

    Witam,

    Najpierw kilka słów o sytuacji: żona prowadzi jednoosobową działalność
    gospodarczą z KPiR i VAT. Ja jako współmałżonek figuruję jako
    "osoba współpracująca". Jestem w pracy na codzień, mam funkcję
    dyrektora technicznego. Dodatkowo jestem zatrudniony w innej firmie
    na umowę o pracę. Nie mam z żoną rozdzielności majątkowej.
    Firma działa od 6 lat, sektor usługowy.

    Chciałbym kupić na siebie samochód (najchętniej bez kratki, ew. taki z 50%
    odpisem VAT) w kredycie (ew. leasingu Dobra Rata w EFL
    dla klientów indywidualnych).
    Pytania zasadnicze: czy samochód będzie mógł być używany do celów
    działalności gospodarczej? Czy żona będzie mogła wrzucać w koszty
    działalności raty od kredytu, odsetki, amortyzację, ubezpieczenie, paliwo,
    naprawy? Opłata wstępna za pojazd to ok. 20-25% wartości.
    Czy mogę tę opłatę wliczyć w koszty działalności, zamortyzować lub
    coś podobnego?

    Nie chcemy kupować samochodu na żonę, ponieważ wyrwanie z US i ZUS
    dokumentów o niezaleganiu z podatkami i składkami oraz zaświadczenia o
    dochodzie potrwa tyle czasu, że okazyjny zakup pojazdu przepadnie.
    Dlatego chciałem kupić pojazd na mnie, mam wystarczające zarobki
    z umowy o pracę.
    Na pewno nie kupimy pojazdu z 100% odliczeniem VAT - nie stać nas.
    Przez pana Lisaka samochód bez kratki i z kratką (odliczenie 50% VAT) z
    punktu widzenia kosztów działalności traktowany jest tak samo.
    Czy mam rację?

    Pozdrawiam,
    Artur