    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ciężarowy->osobowy - skutki podatkowe
    Date: Thu, 27 May 2004 11:18:11 +0200

    Użytkownik Andrzej Popowski napisał:

    > A powiedzmy bardziej realnie: w ramach wytworzenia samochodu osobowego
    > dostajesz fakturę za przebudowę. Co robisz z VAT z tej faktury?
    >
    > I dalsze pytanie, jak traktować VAT naliczony za pozostałe elementy,
    > czyli właśnie ten używany samochód ciężarowy?

    Wychodzisz z dziwnego założenia że mamy do czynienia z budowa nowego Śt
    a nie z przebudową. Oczywiście koszty przebudowy sa kosztami samochodu
    osobowego, ale tlko przebudowy, a więc np. koszt usunięcia kraty. Ale
    zakup samochodu zaim go przebudowaliśmy podlegał przepisom w momencie
    zakupu. W tym momencie był to samochód ciężarowy, ba, nie moglismy nawet
    przypuszczac że kiedyś będziemy go "przebudowoywać" na osobowy.
    Zakupiony był jako ciężarowy i jako taki wykorzystywany.
    Ciągle twierdzisz że prawo do odliczeani lub nie VAT jest ciągłe.
    Ja twierdzę że jest punktowe. W momencie kiedy nam przysługiwalo
    odliczyliśmy VAT. Teraz nam to prawo nie przysługuje ale tez nie
    nabylismy nic od czego ten VAT moznaby odliczyć.

    A żeby istniał obowiązek wstecznej weryfikacji odliczeń w oparciu o
    obecne zdarzenia musi byc w ustawie wyraźny przepis. Bo jest to wyjątek
    od "punktowości" naliczania VAT.

    Nie ma przepisu, nie ma definicji zdarzenia, nie ma podatku.

    Przychodzi kontrola, sprawdza papiery - na dzien odliczenia VAT mamy
    homologację ciężarową (przeciez nikt nie każe nam jej niszczyc ani
    oddawać). To co stało sie poźniej z samochodem nie ma wpływu na
    odliczenie VAT - nie powoduje konieczności dokonania korekty starego
    zeznania. Moglo by powodować konieczośc naliczenia VAT powtórnie w
    okresi bieżącym, jak to ma miejsce w przypadku przekazania czegos na
    cele osobiste lub na RiR. Ale do tego potrzebny jest konkretny zapis w
    ustawie taki obowiązek podoatkowy naładający. A takiego obowiązku nie ma
    w ustawie.
    Ja rozumiem że ci się to wydaje nielogiczne i w pewnym sensie
    "niesprawiedliwe", ale fakt że jakis przepis jest nielogiczny czy
    niesporawiedliwy jakos nie dziwi Cie gdy działa na niekorzyśc podatnika.
    Dlaczego dziwi gdy działa na korzyść?
    Ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji. Wielu innych nie
    przewidział. Ta akurat przynosi podatnikowi korzyśc, inna straty. Ale
    fakt że czegos w ustawie nie uregulowano jakoś mnie nie dziwi.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl