    From: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ciężarowy->osobowy - skutki podatkowe
    Date: Thu, 27 May 2004 13:13:21 +0200
    <c8qs46$5no$1@nemesis.news.tpi.pl> <c8r27h$71v$1@news.onet.pl>
    <c8s9ri$ge1$1@atlantis.news.tpi.pl> <c8sf6k$9oi$1@inews.gazeta.pl>
    <c8spev$fbe$1@nemesis.news.tpi.pl> <c8ss1i$qap$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c8utsl$ct4$1@atlantis.news.tpi.pl> <c8v1ak$3gf$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c8v4pl$gnl$1@nemesis.news.tpi.pl> <c8vbml$d5a$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <6...@4...com>
    <c943k1$22q$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <3...@4...com>
    <c94btl$sfo$1@nemesis.news.tpi.pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > Wychodzisz z dziwnego założenia że mamy do czynienia z budowa nowego Śt
    > a nie z przebudową.

    A co to jest przebudowa ST, tzn. czy taka czynność jest gdzieś
    zdefiniowana w przepisach podatkowych?

    Wydaje mi się, że przekształcenie ciężarowy->osobowy nie jest rozbudową
    ani modernizacją, bo wynik końcowy jest czymś innym niż orginalny ST.
    Najbliższe co mi przychodzi do głowy, to prekazanie ST na magazyn (tu
    chyba faktura VAT) i wytworzenie nowego ST. Chyba że nazwanie procesu
    przebudową zmienia podejście do problemu.

    > Przychodzi kontrola, sprawdza papiery - na dzien odliczenia VAT mamy
    > homologację ciężarową (przeciez nikt nie każe nam jej niszczyc ani
    > oddawać). To co stało sie poźniej z samochodem nie ma wpływu na
    > odliczenie VAT - nie powoduje konieczności dokonania korekty starego
    > zeznania. Moglo by powodować konieczośc naliczenia VAT powtórnie w
    > okresi bieżącym, jak to ma miejsce w przypadku przekazania czegos na
    > cele osobiste lub na RiR. Ale do tego potrzebny jest konkretny zapis w
    > ustawie taki obowiązek podoatkowy naładający. A takiego obowiązku nie ma
> [...]

    Chyba ustawa mówi o przekazaniu towaru na cele nie związane z prowadzoną
    działalnością, w tym cele osobiste. Jeżeli moja działalność nie polega
    na wytwarzaniu samochodów, to obawiam się, że mogę podpaść pod ten punkt.

    > Ja rozumiem że ci się to wydaje nielogiczne i w pewnym sensie
    > "niesprawiedliwe", ale fakt że jakis przepis jest nielogiczny czy
    > niesporawiedliwy jakos nie dziwi Cie gdy działa na niekorzyśc podatnika.
    > Dlaczego dziwi gdy działa na korzyść?

    Dawno przestałem traktować podatki jako działania logiczne ;-)

    > Ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji. Wielu innych nie
    > przewidział. Ta akurat przynosi podatnikowi korzyśc, inna straty. Ale
    > fakt że czegos w ustawie nie uregulowano jakoś mnie nie dziwi.

    Może jeszcze bardziej radykalny przykład:
    Wariant 1: Kupuję ciężarówkę w celu wytowrzenia ST samochodu osobowego.
    Kupuje brakujące fotele, pasy bezpieczeństwa, wykonuje przebudowę i
    wprowadzam ST.

    Wariant 2: Wszystko jak w wariancie 1, ale wprowadzam cięzarówke do
    rejestru ST a po kilku dniach wykonuję zmieniam klasyfikacje ST.

    Sądzisz, że nikt się nie przyczepi do naliczenia całego VAT w wariancie
    2? Powiedzmy nawet, że przebudowa ma miejsce po 6 miesiącach albo po
    zamortyzowaniu ciężarówki.

    --

    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski