  • 1. Data: 2003-08-15 07:51:09
    Temat: Czy ZUS wymaga NIP ?
    Od: "Paweł S." <x...@x...pl>

    Witam!

    Posiadam rente socjalną, wydawaną przez MOPS, od października renty mają być wydawane
    przez ZUS. Nie posiadam NIPu, bo jeszcze nie pracowałem, studiuje. Czy ZUS wymaga NIP
    ? Bo niestety nie znalazłem info na stronie www.zus.pl

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 2. Data: 2003-08-15 08:58:12
    Temat: Re: Czy ZUS wymaga NIP ?
    Od: "Kasia" <k...@p...pl>

    Na dokumentach składanych do ZUS-u podaje się nr NIP (ale niewiem dokładnie
    czy na wszystkich).

    Pozdrawiam
    Kasia

  • 3. Data: 2003-08-17 22:47:52
    Od: b...@w...net.pl (bgl)

    Paweł S. wrote:

    > Czy ZUS wymaga NIP ? Bo niestety nie znalazłem info na stronie www.zus.pl

    ZUS identyfikuje ludzi przede wszystkim na podstawie PESELa. Myślę, że
    nie powinni się czepiać braku NIPu (niby po co im to, skoro im nie
    płacisz?).

    Bożena

  • 4. Data: 2003-08-19 17:06:31
    Od: "" <s...@t...pl>

    > ZUS identyfikuje ludzi przede wszystkim na podstawie PESELa. Myślę, że
    > nie powinni się czepiać braku NIPu (niby po co im to, skoro im nie
    > płacisz?).
    >
    > Bożena

    A moze po to, ze renta jest dochodem i ZUS co roku wystawia pit-y do US, a
    przeciez na nich nr NIP sa obowiazkowe. Przynajmniej tak jest w przypadku rent
    wypłacanych przez ZUS. Przypuszczam, ze takze w przypadku rent socjalnych
    wydawanych przez MOPS. A co do nadania nipu - ja wystapilem o jego nadania
    zaraz po skonczeniu 18 lat, bedac jeszcze uczniem szkoły sredniej, by wlasnie
    pozniej nie miec zadnych problemow. Tak czy inaczej radze wystapic o nadanie
    nipu - na pewno nie zaszkodzi. Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2003-08-19 17:11:51
    Od: b...@w...net.pl (bgl)

    s...@t...pl wrote:

    > A moze po to, ze renta jest dochodem i ZUS co roku wystawia pit-y do US, a
    > przeciez na nich nr NIP sa obowiazkowe.
    ---
    ciach!

    ooops! zagalopowałam się faktycznie. Jeśli renta jest obłożona podatkiem
    to niestety masz słuszność. Kajam się pokornie
    Bożena

  • 6. Data: 2003-08-20 17:16:34
    Temat: Re[2]: Czy ZUS wymaga NIP ?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 19 sierpnia 2003 o godzinie (19:11:51) napisano:
    b> s...@t...pl wrote:
> [...]

    Sprawe tego, czy ZUS ma prawo zadac NIP wyjasnia rozdzial 3 ustawy o
    NIP, okreslajacy zasady poslugiwania sie tym numerem, w szczegolnosci
    art. 11:
    "1. Podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z
    wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności
    budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub
    celne.
    2. W sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych
    należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać NIP na
    żądanie:
    1) organów administracji rządowej i samorządowej,
    2) organów kontroli skarbowej,
    (...)
    6) płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności
    budżetowych."

    Wydawalo by sie, ze nie ma tu mowy o ZUS, ale dodany w ustawie artykul
    12a wszystko wyjasnia:
    "Przepisy niniejszego rozdziału, dotyczące podatników, stosuje się
    odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek
    ubezpieczeniowych."

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl