  • 1. Data: 2002-06-28 18:29:34
    Temat: Czy można odliczyć VAT od samochodu kupionego jako ciężarowego bez homolagacji ?
    Od: "Dariusz Smus" <s...@i...pl>

    Czy jeżeli bym kupił samochód Renault Megane Scenic na fakturę Vat od
    gościa, który jest pierwszym właścicielem auta a samochód jest z roku 1998 z
    kratką w dowodzie ma wpis jako cieżarowy to czy mogę odliczyć sobię Vat.
    Jednak nie ma homologacji ponieważ wtedy jeszcze nie było tych samochodów z
    homologacją fabryczną ale został zarejestrowany jako ciężarowy.
    Firma która kupiła to auto odliczyła sobie Vat.

    Proszę o pomoc
    --
    pozdrawiam

    Dariusz Smus
    s...@i...pl

  • 2. Data: 2002-06-28 19:30:35
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Tak.

  • 3. Data: 2002-06-28 20:39:16
    Od: "Tomek" <o...@y...com>

> [...]
    > homologacją fabryczną ale został zarejestrowany jako ciężarowy.
    > Firma która kupiła to auto odliczyła sobie Vat.

    Dla celów odliczenia VAT-u musisz stosować przepisy obowiązujące obecnie - w
    tej chwili warunkiem odliczenia VAT-u jest posiadanie fabrycznej
    homologacji, to co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym, nie ma znaczenia.
    Wyjątek dotyczy tylko samochodów, które "bezspornie" są samochodami
    ciężarowymi, przy czym na pewno ten wyjątek NIE DOTYCZY samochodów z
    nadwoziem samochodów osobowych (a Ty chyba właśnie o taki pytasz). W tej
    sytuacji nie masz prawa do odliczenia VAT-u z faktury, którą wystawi
    sprzedawca.

    Tomek

  • 4. Data: 2002-06-29 10:13:09
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Witaj,
    tu bym z szanownym kolegą Tomkiem polemizował. Przepisy dot. samochodów
    quasi ciężarowych zmieniają się jak w kalejdoskopie. Zapis o fabrycznej
    homologacji bądź homologacji importera pojawił się w roku 2000. Miał na celu
    wyeliminowanie wszelkiego rodzaju przeróbek zmierzających do obejścia
    przepisów. I słusznie. Ale samochód został kupiony w 1998 r jako ciężarowy.
    I tak został zarejestrowany. Mało tego - nie nastąpiła zmiana decyzji dot.
    rejestracji. (a to dziś jest b. częste) przez wydział komunikacji - nikt jej
    nie podważył. To tak w skrócie.
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-06-29 10:34:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Witaj,
    > tu bym z szanownym kolegą Tomkiem polemizował.

    Polemizować możesz w sprawie odliczeń
    VAT od zakupu np. paliwa do takiego auta, bo tu można sobie pozwolić
    na różne interpretacje, ale w sprawie
    odliczenia od zakupu sprawa jest jasna w przepisach.
    Nie odliczy.

    Pzdr
    CEZ

  • 6. Data: 2002-07-01 19:31:48
    Od: "Tomek" <o...@y...com>

    Użytkownik "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rejestracji. (a to dziś jest b. częste) przez wydział komunikacji - nikt

    Od 1 stycznia 2001 obowiązuje przepis, w myśl którego VAT przy zakupie
    samochodu można odliczyć tylko w przypadku posiadania homologacji producenta
    lub importera tego samochodu (o samochodach "bezspornie ciężarowych" już
    pisałem). Oznacza to, że po 1 stycznia 2001 warunkiem odliczenia VAT-u jest
    posiadanie homologacji. Wcześniejszy "status" kupowanego samochodu nie ma
    znaczenia. To, o czym piszesz (czyli brak zmiany decyzji o rejestracji
    samochodu jako ciężarowy, itd) ma znaczenie dla pierwszego właściciela -
    tego, który kupił samochód w roku 1998. Gdyby teraz nastąpiła zmiana
    decyzji, to właśnie on musiałby ODDAĆ cały odliczony VAT wraz z odsetkami.

    Tomek