  • Data: 2004-12-21 09:58:08
    Temat: Re: Czy mozna w koszta...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 21 Dec 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ > A. Czy przypadkiem VAT-RR nie spełnia warunku 14.2.1 ?
    >+
    >+ ???? VAT-RR nie dokumentuje zakupu niczego

    Mój błąd - oczywiście miałem na myśli 12.3.1 :)

    >+ Faktura VAT-RR jest wymieniona z imienia w par. 12.3.1. I jest DW który
    >+ dokumentuje poniesienie kosztu (nieodliczony VAT).

    ...tak...

    >+ Czyli jest DW, który
    >+ dokumentuje poniesienie kosztu i nie dokumentuje operacji opisanej w par.
    >+ 14. A sam przed chwilą przyznałeś że:

    Ano tak :)
    Dopiero później przyznałem że nie wygląda tak prosto :] - " Hierarhia
    robi się coraz bardziej skomplikowana :["...
    [...]
    >+ > >+ - inwentaryzacja w magazynie i stwierdzenie niedoboru
    >+ > Nijak.
    >+ > Robisz remanent (...) Liczysz różnicę remanentową [...]
    >+ > i owa różnica koryguje KUP. (...)
    >+
    >+ No właśnie o to mi chodziło! Czyli księgujesz na zwiększenie (lub
    >+ zmniejszenie, ale mniejsza z tym) KUP na podstawie DW jakim jest protokół
    >+ inwentaryzacyjny lub protokół złomowania. Czyli mamy kolejne DW który
    >+ dokumentuje koszt

    ...nie :)
    Dowodem księgowym jest "stan magazynu" :) (tylko i wyłącznie) nie
    będący sam w sobie ani przychodem ani kosztem.
    Różnica wynika z *obliczeń* ! - tego (różnicy) się nie wpisuje do
    księgi "jako dowodu księgowego" tylko *poza* listą dokumentów :)
    "OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW"
    (to jest część rozporządzenia !):
    +++
    22. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym
    należy na oddzielnej stronie księgi:
    1) ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9),
    2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów
    uzyskania przychodów w sposób następujący:

    - do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć
    wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11,
    a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na
    koniec roku podatkowego,
    - kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków
    z kolumny 15 oraz pomniejszyć o [...itd itp...]
    ---
    Jak widzisz - robi się to (obliczenie) "poza" listą dokumentów :)

    >+ i nie jest wymieniony jako jeden z "dozwolonych" w art. 14...

    Przecież tu obowiązuje zasada "przepis szczegółowy uchyla przepis
    ogólny". Przepisy znajdujące się poza par. 12..14 na ogół będą
    przepisami szczegółowymi do nich (z wyjątkiem przepisów ustawowych
    stanowiących podstawę prawną oczywiście :) - ale te przepisy z kolei
    będą miały pierwszeństwo w myśl zasady "przepis wyższego rzędu
    uchyla przepis niższego rzędu").
    Na wpisanie *stanu remanentu* przepis jest:
    +++
    § 27. 1. Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania
    do księgi spisu z natury towarów handlowych
    ---

    Niemniej - stan magazynu nie jest *ani przychodem ani kosztem* :)
    (zresztą w jednym roku ten sam spis "działa in plus" a w sąsiednim
    "in minus"). W KPiR jest taka pozycja (kolumna 16) do której
    wpisuje się wartości których "na bieżąco" się do niczego nie
    sumuje ani nie odejmuje :)
    AFAIR widziałem gdzieś koncept z wpisywanie do kol. "towary handlowe"
    ale *bez* sumowania tej wartości :) z czymkolwiek (na stronie księgi).
    Owszem, powołuje się na literę prawa (a nie jakikolwiek sens :)), ale
    to sąd najwyższy od czasu do czasu przypomina: "truizmem jest że
    litera prawa ma pierwszeństwo"...

    [...]
    >+ > Zaliczenie w KUP "straty z należności" nie jest *wydatkiem* :) a więc
    >+ > pod par. 14 nijak się nie łapie :) To nie jest koszt polegający
    >+ > na "konieczności wydania z kasy" a "braku wpływu do kasy" :)
    >+
    >+ Eeee... no "sprzeciw" ;-)). Par. 14 mówi o wydatkach oraz w nawiasie
    >+ kosztach. Spisanie należności jest niewątpliwie kosztem,

    Pas.

    >+ a więc jak
    >+ najbardziej się łapie pod par. 14! Ale ok, przyjmijmy na chwilę twoją tezę:
    >+ jeśli nie pod 14 to pod jaki inny par. się łapie?

    ...żaden :)
    Zapis ustawowy: "2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 20,
    uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została
    udokumentowana: [...] 3) protokołem sporządzonym przez podatnika,
    stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane
    z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty."
    Akt niższego rzędu nie może uchylać aktu wyższego rzędu - więc
    taki protokół działa tak jak przepis szczegółowy :)
    Owszem, zgoda.
    Takich wyjątków AFAIK jest więcej...

    >+ > >+ - zapłatę podatku PCC-1
    >+ > ...a to jest "operacja gospodarcza" ? :) Państwo jest stroną
    >+ > "transakcji" czy jak ? :)
    >+
    >+ Jest to niewątpliwie operacja gospodarcza polegająca na uiszczeniu daniny
    >+ publicznoprawnej. I jest to niewątpliwie KOSZT. Operacja nie musi być
    >+ "transakcją".

    Pasuję.

    >+ Czyli co, znów wyjątek od reguły? Kolejny DW (deklaracja PCC-1)
    >+ dokumentujący poniesienie kosztu i wydatku nie mieszczącego się w wykazie
    >+ z par. 14? ;-))

    Hm... :)

    >+ > Przyjęto :)
    >+ > Podpisujemy protokół rozbieżności - do momentu znalezienia jakiegoś
    >+ > wyroku NSA :)
    >+
    >+ Teraz ja sam zacząłem nabierać pewnych wątpliwości.

    Ha... grunt to przekonująco pisać ;)

    [...wezwanie do reszty podatkologów stosowanych...]
    >+ Też czekam na jakiś głos! Co do tego że księgowi lubią mieć papier - nie ma
    >+ wątpliwości. Jednak trzeba postawić pytanie: czemu. Czy lubią czy muszą?

    Zgoda. No to poczekamy... może subject zmienić na pytanie ? ;)

    >+ No ale przecież na DW też musisz (art. 12.3.2.a) wykazać drugą stronę
    >+ transakcji!!!! Więc weryfikowalność jest identyczna, czyż nie?

    Przyjmując taki punkt widzenia to najwyżej tylko dla US :)
    Jeśli dane DW będą nieprawdziwe to podatnik je podał i idzie siedzieć.
    Jeśli dane na rachunku będą nieprawdziwe to podatnik został oszukany
    i tylko podatek (z odsetkami) zwraca a siedzieć idzie allegrowicz który
    podał nieprawdziwe dane... ;)

    >+ Papier
    >+ przyjmie wszystko: mogę sobie oświadczyć, że odbyłem kurs taksówką osobową
    >+ mgr.inż. Mamonia, numer boczy 997 za 1000 PLN, jak też, z taką samą
    >+ łatwością, mogę sobie spreparować rachunek od takowego nieistniejącego
    >+ mamonia

    ...i tu jest problem. Jak zostanie przypadkiem (wiesz, zbrodni
    doskonałych nie ma... :)) udowodnione że "spreparowałeś" to będzie
    problem :] (5 lat ?)

    >+ - szczególnie w dobie kiedy podpisy i pieczęci stały się
    >+ niepotrzebne!

    *na fakturach* ! Nic mi nie wiadomo o usunięciu wymogu podpisywania
    innych dokumentów... Bilety "VAToodliczalne" są traktowane "jak
    faktury" :) (jest przepis szczegółowy...). Inne bilety można
    w DW/delegacje par. 14, paragony w DW wg par. 14,
    jaki jeszcze DK (niepodpisany!) masz na myśli ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)