  • 1. Data: 2004-12-15 17:43:34
    Temat: Czy mozna w koszta...?
    Od: Marek <n...@v...mail>

    Witam.
    Prowadze DG (KPiR,VAT) w jaki sposob wciagnac w koszta
    akcesoria zakupione np. na gieldzie/allegro?
    Czy brak dowodu zakupu jest problemem? Czy sa jakies podstawy
    do szacowania ceny owego przedmiotu?

    Marek

  • 2. Data: 2004-12-15 21:36:00
    Temat: Re: Czy mozna w koszta...?
    Od: ArEkPekAlSkI <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Dec 2004 18:43:34 +0100, Marek <n...@v...mail> napisał:

> [...]
    > akcesoria zakupione np. na gieldzie/allegro?
    > Czy brak dowodu zakupu jest problemem? Czy sa jakies podstawy

    IMHO jest problemem, bo to raczej nie jest kwestia rozpisania jakiegos
    oswiadczenia itp.; dowod ksiegowy jest niezbedny do kwalifikacji w kup.
    ars

  • 3. Data: 2004-12-16 22:35:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, Marek wrote:

    >+ Witam.
    >+ Prowadze DG (KPiR,VAT) w jaki sposob wciagnac w koszta
    >+ akcesoria zakupione np. na gieldzie/allegro?

    Normalnie. Poprosić o fakturę (sporo firm sprzedaje i piszą
    że wystawiają) albo o rachunek. Jak rachunek od sprzedaży
    "osobistej" to może być kłopot: nie ma jak wymusić, trzeba
    się gimnastykować przymuszeniem sprzedawcy jakimś argumentem :[

    >+ Czy brak dowodu zakupu jest problemem? Czy sa jakies podstawy
    >+ do szacowania ceny owego przedmiotu?

    IMHO nie ma podstaw żeby owo "oszacowanie" było KUP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2004-12-17 07:56:56
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

    Użytkownik "ArEkPekAlSkI" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > IMHO jest problemem, bo to raczej nie jest kwestia rozpisania jakiegos
    > oswiadczenia itp.; dowod ksiegowy jest niezbedny do kwalifikacji w kup.
    > ars

    Tu się zgadzam - dowód księgowy jest niezbędy, bo to właśnie na podstawie
    ksiąg rachunkowych ustala się wysokość zobowiązań podatkowych. Zapisów w
    księgach można dokonać tylko na podstawie dowodów księgowych.

    Tu się jednak nie zgadzam - dowodem księgowym, może być, poza tzw. dowodami
    zewnętrznymi obcymi, może być też dowód zastępczy, wystawiany np. w
    przypadku braku możliwości uzyskania dowodu zewnętrznego. Czyli np.
    oświadczenie: byłem w niedzielę na giełdzie i kupiłem 3 używane podkładki
    pod myszki.

    A więc, moim zdaniem można wrzucić w KUP - czemu nie?

    Co do szacowania wartości to nie do końca rozumiem. Jest generalna zasada że
    księgi prowadzi się w/g kosztów historycznych, czyli którko mówiąc w/g cen
    zakupu. Co tutaj dalej szacować?

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 5. Data: 2004-12-17 09:16:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, MooSHEL wrote:

    >+ Użytkownik "ArEkPekAlSkI" <a...@p...onet.pl> napisał
    [...]
> [...]
    >+ zewnętrznymi obcymi, może być też dowód zastępczy, wystawiany np. w
    >+ przypadku braku możliwości uzyskania dowodu zewnętrznego.

    Sprzeciw.
    Nie znam podstawy prawnej która tak stanowi, jak podasz będziemy
    lepiej doszkoleni :)
    Katalog przypadków kiedy wolno wystawiać DW jest AFAIK *zakmnięty*
    (w odróżnieniu od przepisów obcych ze sławetnym "oznaczonym numerem
    lub w nny sposób" :)) a ponieważ przepis jest *w miarę* krótki to
    zapodam co IMHO jest na temat:
    +++ rozp. ds. KPiR: +++
    § 14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczšcych niektórych
    kosztów (wydatków), mogš być sporzšdzone dokumenty zaopatrzone w datę i
    podpisy osób, które bezpoœrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne),
    okreœlajšce: przy zakupie - nazwę towaru oraz iloœć, cenę jednostkowš i
    wartoœć, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i
    wysokoœć kosztu (wydatku).

    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogš dotyczyć wyłšcznie:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [to podkreślone przesądza o "zamknięciu" listy przepadków !]

    1) zakupu, bezpoœrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów
    roœlinnych i zwierzęcych, nie przerobionych sposobem przemysłowym lub
    przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu
    produktów roœlinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierzšt
    rzeŸnych i obróbce poubojowej tych zwierzšt,
    1a) zakupu od ludnoœci, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów
    i Usług (PKWiU), surowców roœlin zielarskich i ziół dziko rosnšcych
    leœnych (PKWiU 01.11.91-00), jagód, owoców leœnych (PKWiU 01.13.23-00)
    i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43),
    2) wartoœci produktów roœlinnych i zwierzęcych pochodzšcych z własnej
    uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika,
    3) zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych,
    4) kosztów diet i innych należnoœci za czas podróży służbowej pracowników
    oraz wartoœci diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzšcych
    działalnoœć gospodarczš i osób z nimi współpracujšcych,
    5) zakupu od ludnoœci odpadów poużytkowych, stanowišcych surowce wtórne,
    z wyłšczeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych
    na złom samochodów i ich częœci składowych,
    6) wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš, telefon,
    wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częœci przypadajšcej na działalnoœć
    gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu jest dokument
    obejmujšcy całoœć opłat na te cele,
    7) opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sšdowych
    i notarialnych,
    8) wydatków zwišzanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy sš one
    poparte dokumentami nie zawierajšcymi danych, o których mowa w § 12
    ust. 3 pkt 2; podstawš wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet
    z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załšczony do sporzšdzonego dowodu.
    -------

    Dalej jest jeszcze szczegółowa regulacja dotycząca delegacji, zaliczania
    za DW paragonów "zakupu w jednostkach handlu detalicznego" oraz zakupu
    zagranicznego (palwa i olejów) "na paragon" takoż zwolnienie z wpisywania
    materiałów powierzonych. Koniec paragrafu...

    >+ Czyli np.
    >+ oświadczenie: byłem w niedzielę na giełdzie i kupiłem 3 używane podkładki
    >+ pod myszki.

    To ja uprzejmie poproszę podstawę prawną.
    Oczywistym jest że MOŻE istnieć przepis szczegółowy naruszający ową
    listę zamkniętą bądź pozwalający "obejść" tę listę poprzez zaliczenie
    jakiegoś dowodu funkcjonalnie jako inny dowód - posługując się przykładem
    celem zrozumienia co poeta miał na myśli :) to np. jeden z przepisów VAT
    pozwala bilet przejazdu komunikacją publiczną >50 km uznać za *fakturę*
    (mimo że nie spełnia on wymogów f-ry - ani nie ma napisu "faktura VAT"
    ani danych odbiorcy...)
    Musiałby istnieć przepis pozwalający uznać "oświadczenie" za dowód
    księgowy.
    Znasz taki przepis ? Podaj, doszkolimy się :)

    >+ A więc, moim zdaniem można wrzucić w KUP - czemu nie?

    Po temu dlatego że nie znam przepisu który na to pozwala :)
    Dokładniej rzecz biorąc: uważam że takiego przepisu nie ma.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-12-17 09:28:43
    Temat: korekta: Czy mozna w koszta...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Korekta:

    On Fri, 17 Dec 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Katalog przypadków kiedy wolno wystawiać DW jest AFAIK *zakmnięty*
    >+ (w odróżnieniu od przepisów obcych ze sławetnym "oznaczonym numerem

    ...oczywiście miało być "dowodów obcych" :)
    Katalog dowodów obcych zamknięty nie jest i różne "kwitki"
    wystawione *przez kogoś* spełniające wymogi par. 12 można próbować
    podciągnąć... co miałem na myśli :)
    Ale *własne* "kwitki" to tylko wg listy par. 14...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-12-17 19:03:05
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

> [...]
    > lepiej doszkoleni :)
    > Katalog przypadków kiedy wolno wystawiać DW jest AFAIK *zakmnięty*

    Eeee... uuuuppppsss....
    Nie zauważyłem że mowa o KPiR, której po prostu nie znam. Odpowiedziałem
    posiłkując się definicją dowodu księgowego z Ustawy o Rachunkowości.

    Zatem dyskwalifuikuje to moją odpowiedź na samym starcie. Zatem zapewne się
    WY się lepiej od tej mojej wypowiedzi nie wyszkolicie ;-))

    Ale może ja się czegoś dowiem. Twoja odpowiedź skłoniła mnie do zajrzenia do
    rozp. o KPiR. I moją uwagę zwrócił art. 12 ust. 3 oraz art. 13 ust. 5, które
    stanowią:

    "Art. 12. ust. 3.
    Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: (...)
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzajace fakt dokonania
    operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające
    co najmniej:(...)
    Art. 13 ust. 5
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz
    dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2."

    Czyli jakby zapętlenie: podstawą zapisów są inne dowody zawierające
    conajmniej.... , które definiujemy jako inne dowody zawierające
    conajmniej....

    Jak dla mnie, na pierwszy rzut oka (to rozporządzeie oglądam po raz
    pierwszy) to pozwala zastosować dowolny dowód, np. oświadczenie o którym
    pisałem wcześniej. Czy coś pomijam?

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 8. Data: 2004-12-18 00:32:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ Nie zauważyłem że mowa o KPiR, której po prostu nie znam. Odpowiedziałem
    >+ posiłkując się definicją dowodu księgowego z Ustawy o Rachunkowości.

    Acha.
    Przyznam że jestem zszokowany iż katalog DW na PK jest szerszy :)

> [...]
    >+ Czyli jakby zapętlenie: podstawą zapisów są inne dowody zawierające
    >+ conajmniej.... , które definiujemy jako inne dowody zawierające

    :)
    Nie tak.
    Par. 12 wymaga aby:
    - były spełnione pewne warunki aby *cokolwiek* mogło być DK
    - listę rodzajów dowodów które się dopuszcza
    Par. 13 i 14 precyzują listę - już bez podawania warunków :)

    >+ Jak dla mnie, na pierwszy rzut oka (to rozporządzeie oglądam po raz
    >+ pierwszy) to pozwala zastosować dowolny dowód, np. oświadczenie o którym
    >+ pisałem wcześniej. Czy coś pomijam?

    IMHO tak.
    To co piszesz to par. 13..5 (".." bo są tylko "małe" punkty :)).
    Daje on IMO podstawę do zaliczenia do DK wszelkich "papierów" - ale
    *o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej* !
    No a jak Maddy niedawno przypomniała (mi :>) z zasad uszczegóławiania
    (znaczy: ustalania który przepis jest szczególny wobec którego) to
    bez względu na sposób patrzenia wychodzi że par. 14.1 jest *szczególny*
    wobec zarówno par. 12. (całego w wyjątkiem ew. par. 12.3.1 bo równorzędny
    szczególny par. 12.3.2 odwołuje się wprost do par. 13 i 14 - ale na
    szczęscie FW :) nie jest "dowodem zakupu" więc kolizji przepisów nie
    musimy rozpatrywać :)) jak i par. 13..5

    No i w ten deseń mamy:
    - otwartą listę dowodów "operacji gospodarczych"
    ale
    - zamkniętą listę dowodów *wewnętrznych* ! (par 14). I ten przepis
    jest *ważniejszy*...

    Wynik nie jest sprzeczny (nie podważa zasady ratio legis) bo *istnieją*
    (mogą istnieć :)) takie dowody operacji gospodarczych które nie są
    dowodami wewnętrznymi lecz również nie są wymienione: to "inne kwitki
    operacji *z kontrahentami*" :)
    Dowolny człowiek będący kontrahentem (ten gość z allegro
    co coś sprzedał) może podpisać mi czy komu innemu "kwit" że mi
    sprzedał (kwit musi zawierać owo "wiarygodne określenie wystawcy",
    zwyczajowo numer dowodu osobistego jest dobry :)) - i to JEST
    dokument księgowy.
    Ale jak *ja* sobie wypiszę na tę okoliczność DW ("oświadczenie"
    dajmy na to) - to to NIE JEST dopuszczalny dla KPiR DW !

    Wzywam speców od PK coby poświadczyli czy naprawdę na PK można
    wystawić "oświadczenie" (jednostronne) na okoliczność zakupu
    i uznać je za podstawę KUP !
    Przyznam że mi się nie widzi :) - ale za cienki jestem coby do
    PK umieć "podstawę" podać...

    >+ Pozdro,

    ...wzajem ! :)
    - Gotfryd

  • 9. Data: 2004-12-18 05:22:23
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

    > Przyznam że jestem zszokowany iż katalog DW na PK jest szerszy :)

    A mnie szokuje, że KPiR w sposób zbójecki (jak sam to udowadniasz) odbiera,
    bez uzasadnienia, podatnikowi prawo do zaliczania w koszty pewnych kategorii
    wydatków. Czemu niby mogę zaliczyć w koszty grzyby kupione u grzybiarki przy
    drodze (par. 14. 2 .2) a nie mogę np. zrobić tego samego z zakupionym od
    stojącego dwa kroki dalej dziadzia struganym, ozdobnym, świątkiem?

> [...]
    > ale
    > - zamkniętą listę dowodów *wewnętrznych* ! (par 14). I ten przepis

    Czytam to inaczej:
    1. Par. 14 nie stanowi zamkniętej listy dowodów wewnętrznych. Spójrz na par.
    12.3.1) - czy faktura VAT RR nie jest dowodem wewnętrznym? Patrz par.
    13.3) - czy dowód przesunięcia międzymagazynowego nie jest dodowem
    wewnętrznym?
    2. Par. 14 w żaden sposób nie odnosi się do par. 13. Te dwa par. mówią o
    zupełnie innych rzeczach. Więc też nie może go "uszczegóławiać"
    3. Par. 14 mówi o dokumentowaniu w księdze niektórych kosztów (wydatków).
    Znaczy się, jego zastosowanie może mieć miejsce tylko jeśli ponosisz koszt
    zakwalifikowany przez ustawodawcę do tejże kategori.
    4. Określenie co jest "niektórym kosztem" jest wyrażone, expresis verbis, w
    par. 14.2. I jest to katalog zamknięty
    5. Zatem katalogu tego nie można rozciągać na inne kategorie wydatków.
    6. Zatem: zakup ogórków kiszonych od rolnika - podpada pod par. 14, zaś
    zakup używanej szczoteczki do zębów od napotkanego kloszarda - pod par. 13.

    ;-)))

    I niestety tylko jedno mi nie pasuje w tej teorii.. Skoro par. 13.5) pozwala
    uznać za dowód wewnętrzny wszystko co spełnia kryteria określone w art.
    12.3.2) to po jaką cholerę mamy par.14?

    ;-)))

    Się masz,
    MooSHEL

  • 10. Data: 2004-12-18 10:14:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Dec 2004, MooSHEL wrote:

> [...]
    >+ bez uzasadnienia, podatnikowi prawo do zaliczania w koszty pewnych kategorii

    Sprzeciw.
    NIE ODBIERA.
    Mało - w tym jest logika !!

    >+ Czemu niby mogę zaliczyć w koszty grzyby kupione u grzybiarki przy
    >+ drodze (par. 14. 2 .2) a nie mogę np. zrobić tego samego z zakupionym od
    >+ stojącego dwa kroki dalej dziadzia struganym, ozdobnym, świątkiem?

    Ależ MOŻESZ.
    Jedne i drugie :)
    Tyle że grzyby możesz zaliczyć sobie na podstawie *własnego* DW, zaś
    na "wystrugankę" potrzebny ci jest dowód sprzedaży - dziadek wypisuje
    ci *rachunek* i wszyscy są zadowoleni...
    Pytasz gdzie logika ? - no to objaśniam:
    +++ UoPDoOF:
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    72) dochody ze sprzedaży surowców roślin zielarskich i ziół
    dziko rosnących leśnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji
    Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie o symbolu 01.11.91-00, jagód,
    owoców leśnych (PKWiU 01.13.23-00) i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43)
    - ze zbioru dokonywanego osobiście albo z udziałem członków
    najbliższej rodziny,
    ----

    Nie ma sensu robienia kontroli krzyżowej...

    A jak kupisz sobie "wystrugankę" - to jej wykonawca powinien zapłacić
    PODATEK. I ty masz prawo zaliczyć w KUP - ale US chce mieć możliwość
    sprawdzenia czy to co zaliczyłeś ZOSTAŁO opodatkowane "po drugiej
    stronie".
    Co cię dziwi ??
    Albo "dziadek" ma firmę (i daje ci kwit) albo wykonał ci to jako
    "umowę osobistą" albo jest to "działalność artystyczna".
    Jak na mój gust - koniec listy. W przypadkach 1 i 3 podatek powinien
    rozliczyć dziadek, w przypadku 2. - ty.
    A jedną z funkcji dowodów księgowych jest "sprawdzalność" operacji...

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Czytam to inaczej:
    >+ 1. Par. 14 nie stanowi zamkniętej listy dowodów wewnętrznych.

    Stanowi zamkniętą listę na udokumentowanie "słowo siódme z objaśnieniem
    w słowie ósmym licząc spójniki" :) - stanowi zamkniętą listę na DW
    dla WYDATKÓW !

    >+ Spójrz na par.
    >+ 12.3.1) - czy faktura VAT RR nie jest dowodem wewnętrznym?

    Nie jest DW dla "kosztu w rozumieniu ustawy".
    Ograniczenie (zamknięcie listy) *nie* dotyczy ani DW jako takich ani
    DK jako takich - dotyczy *wyłącznie* uznania za DK takich DW które
    dotyczą *kosztu* ! ("uznania" - bo sporządzić to sobie można, tylko
    wpisać do kolumn 11 i 14 nie bardzo...).

    >+ Patrz par.
    >+ 13.3) - czy dowód przesunięcia międzymagazynowego nie jest dodowem
    >+ wewnętrznym?

    Jest.
    A jest dowodem *uznania czegoś za koszt* ?

    >+ 2. Par. 14 w żaden sposób nie odnosi się do par. 13. Te dwa par. mówią o
    >+ zupełnie innych rzeczach. Więc też nie może go "uszczegóławiać"

    Bo też nie pisałem ze 14. odnosi się do 13. - par. 14 uszczegóławia
    par. 12 ! - a dokładniej opisuje jeden z typów DK, właśnie DW
    dokumentujące *wydatki* "w rozumieniu przepisów czyli KUP po naszemu" :)

    >+ 3. Par. 14 mówi o dokumentowaniu w księdze niektórych kosztów (wydatków).
    >+ Znaczy się, jego zastosowanie może mieć miejsce tylko jeśli ponosisz koszt
    >+ zakwalifikowany przez ustawodawcę do tejże kategori.

    IMHO nie tak... *Jakby* nie było zapisu dotyczącego DW dla kosztów to
    do KUP można by zaliczyć każdy DW spełniający wymogi par. 12.
    Ale że przepis jest.... i sformułowanie: "na udokumentowanie
    *niektórych* kosztów[...mogą być wystawione DW..." powoduje że na
    undokumentowanie INNYCH kosztów DW *nie* mogą być wystawiane !

    Nie pamiętam jak się owa zasada prawna nazywa... jest tu jakiś
    spec od formułek coby orzec czy "a contrario" to właściwa nazwa
    dla tego sposobu wyciagania wniosku ? :)
    Z takiego zapisu wynika że tylko *niektóre* DW mogą być DK,
    te które są opisane w .1 :)

    >+ 4. Określenie co jest "niektórym kosztem" jest wyrażone, expresis verbis, w
    >+ par. 14.2. I jest to katalog zamknięty

    Zgoda.

    >+ 5. Zatem katalogu tego nie można rozciągać na inne kategorie wydatków.

    Zgoda.
    Tylko druga część zdania jest bez znaczenia: z wniosku a contrario[1]
    do .1 wynika że inne kategorie wydatków nie mogą być dokumentowane
    DW, nie gra roli czy katalog na nie się rozciąga - bo nie rozciąga
    się zasada :) że "DW jest DK" :)
    [1] z zastrzeżeniem że się nie machnąłem w nazwie zasady - ostatnio
    jakiś czas sobie leżały (zasady) na boczku to i zapleśniały... :)

    >+ 6. Zatem: zakup ogórków kiszonych od rolnika - podpada pod par. 14,

    ...tak...

    >+ zaś
    >+ zakup używanej szczoteczki do zębów od napotkanego kloszarda - pod par. 13.

    Nie :)
    Mógłby się mieścić w 13..5 *jakby* nie podpadał pod 14... a że podpada
    to jest wykluczony...
    Podpada pod par. 12 *pod warunkiem* że *nie* podpada pod par. 14 (jako
    szczegółowy). Spełnieniem warunku (niepodpadania) jest niewystawienie
    DW, co realizuje się biorąc rachunek...
    To *nie jest* tak że *nie możesz* owego nabytku uznać za KUP - tylko
    nie może to być poparte DW :)

    >+ ;-)))

    :)

> [...]
    >+ uznać za dowód wewnętrzny wszystko co spełnia kryteria określone w art.
    >+ 12.3.2) to po jaką cholerę mamy par.14?

    Par. 14 z tego "wszystkiego" *wyłącza* wybrane dowody !
    Ściśle rzecz biorąc - par. 12 nie stanowi że *wszystko* co spełnia
    wymogi par. 12.3.2 (znaczy: m.in. tego punktu) jest DW (nie ma
    słowa "wszystkie" ! - a nawet jakby było to byłby do rozstrzygnięcia
    konflikt przepisów i mogłoby wyjść że "wszystko" nie znaczy "wszystko" :))
    Rzeczony par. tylko powiada że "podstawą zapisów są dowody które"
    - co powoduje że jeśli dowód NIE spełnia wymogu z listy to NIE jest
    podstawą zapisu. Ale jeszcze NIE znaczy że NIE można wykluczuć w przepisie
    szczegołowym jakiegoś dowodu :)
    No i par. 14 właśnie JEST takim wykluczeniem...
    :]

    Poświadcz mi, że na PK wolno wystawić DW na zakup czegokolwiek.
    Że można wystawić DW na zakup zapodanego przez ciebie świątka-struganki.
    W ilości sztuk 10 000 na przykład.
    Albo 100.
    Albo 10.
    Albo 1....