    From: "Darek W." <a...@p...pop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy przy likwidacji firmy podatek naliczony przepada?
    Date: Mon, 7 Jun 2004 10:32:19 +0200

    > Art. 14 UoVAT nie zakazuje "przekształcenia" a co do kolejności
    > się nie wypowiada: jak na mój gust nie ma przeciwwskazań żeby
    > uznać że (w ramach "przekształcenia") następuje:
    > - przekazanie majątku z firmy A do B
    > - zamknięcie firmy A

    Można i tak do tego podejść. To w sumie nie różniłoby się od zwyczajnej
    transakcji sprzedaży, i to podmiotowi powiązanemu. W myśl art.7.2.2 ustawy
    wszelkie przekazanie towaru bez wynagrodzenia jest traktowane jak dostawa
    normalnie opodatkowana VAT. Czyli mamy możliwe następujące podejścia:
    1) potraktować "przekształcenie" jako sprzedaż wszystkich składników majątku
    z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z transakcji pomiędzy podmiotami
    powiązanymi
    2) potraktować to jako likwidację starej firmy i rozliczyć na podstawie art.
    14 ustawy
    3 (nowość) odwołać się do art.6.1 ustawy i w ogóle się nie rozliczać.
    Pytanie uboczne jak wtedy wyrwać nadpłatę VATu

    Ja się nie podejmuję rozstrzygnąć tematu :-(

    > [...]
    >
    > Jak to jest krok pozytywny ... przecież najczęściej w przedsiębiorstwie
    > większa jest wartość środków trwałych niż niesprzedanego towaru :[
    > I VAT trzeba odprowadzić od starych gratów jakby nowe były (tylko
    > nie pisz że można sprzedać - towar też można sprzedać !)

    Masz rację, prowadzę firmę handlową i nie pomyślałem o środkach trwałych i
    wyposażeniu. Rzeczywiście zgodnie z tym trzeba je przy likwidacji wycenić
    jak nowe. Przy okazji wyszło na jaw, że w przypadku jeśli np sklep spożywczy
    przekazuje w formie darowizny np ogrodowi zoologicznemu przeterminowane
    towary to musi zapłacić podatek jak od pełnowartościowego towaru. Jedyne
    wyjście to nie robić darowizn tylko sprzedawać za symboliczną złotówkę.
    Klasyczna pułapka na dobrodusznych frajerów. :-(

    Darek